Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning nybörjare barnfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

aniamator

Ny medlem
Hej! Försöker lära mig att ta foton på barnen. Min önskan är att kunna ta skarpa bilder som tex visualiserar ögonfransar. Är medveten om att bilderna blir bäst utomhus i skugga. Fotat en del på en resa och försökt få till det manuellt. Inte riktigt nöjd. Har en ganska gammal utrustning. Kan väldigt lite om kamerautrustning och undrar om någon skulle kunna kommentera mina förutsättningar att lyckas med bra porträttbilder på barn med denna utrustning:
Kamera Pentax K-x med objektiv SMC PENTAX - DA 1:1.8 50 mm. Stort tack! Mvh Annie
 
Det går med den utrustningen, men kräver skapliga förhållanden.

KX har 12 megapixlar sensor, det är, dubblat idag i APS-C segmentet. 16 megapixel brukar anses möjligt att jobba med professionellt. Så upplösnimgen räcker, men tillåter inga delförstoringar.

Kameragenerationen har i så fall mer problem med brus och omfång. Iso reglaget bör nog hållas på 100-200. Antalbilder per sekund och autofokushastighet är låga jämfört med det senaste (jar dubblerats), det är en försvårande omstämdighet, men det gick att ta bra bilder med film, manuell fokus och framdragning också.

Objektivet är fullgott. (Har inte kollat just det objektivet, men en normal från Pentax är inom skalan bra eller ännu bättre.

Råd: skuggan är säker, lämna den skaffa en reflexskärm/diffusor, en blixt (manuell funkar gott). Är knattarna i rörelse, förfokusera, tryck av singelbild, då de passerar den förfokuserade punkten, se till att ha kort tid kortare än 1/125 och var medveten om att skärpdjupet på f 1.8 är några cm, f5.6-11 ger lite marginal. Lär dig exponerimgskompensation för mörk/ljus bakgrund, motljus. Bländarförval och exponeringskompensation funkar ofta bra, manuellt när det finns skäl till det.

Ett nytt kamerahus skulle ge ett lyft i bildkvalitet, och kanske fler keepers, men är ingen absolut nödvändighet för bra bilder. Begagnad K3, K3ii är troligen bra köp om du vill hålla dig till Pentax. Kitzomarna upplever du troligen sämre än det objektiv du har, så var lite kräsen med ev nytt ojektiv.
 
Går bra.

Det går utmärkt att beskära en 12 Mpix-bild! Det är inte så stor skillnad mot t.ex 16 Mpix (ungefär 11 % högre upplösning hos 16 Mpix). Iso är inga problem upp till 400-800. Ska du bara ha bilder mindre än A4 eller bilder för web/datorn/TV kan man gå högre. För porträttbilder när motiven är stilla kan man ju köra lägre iso. Du får förmodligen inte bättre bilder med en nyare utrustning. Möjligen när det är rörelse i bilden då nyare kameror kan ha lite bättre följande AF. Det handlar bara om att lära sig grunderna.
 
Håller med Tony! Har beskurit många bilder från min D700 och ändå fått bra resultat för tavlor. Jag uppfattar det inte som att TS ska jobba professionellt så då går det utmärkt med 12 mpix.

Och grunderna är det viktigaste att lära sig, håller med helt där också. Däremot kan jag inte säga något om Pentax, har inte koll på utrustningen.
 
Hej! Försöker lära mig att ta foton på barnen. Min önskan är att kunna ta skarpa bilder som tex visualiserar ögonfransar. Är medveten om att bilderna blir bäst utomhus i skugga. Fotat en del på en resa och försökt få till det manuellt. Inte riktigt nöjd. Har en ganska gammal utrustning. Kan väldigt lite om kamerautrustning och undrar om någon skulle kunna kommentera mina förutsättningar att lyckas med bra porträttbilder på barn med denna utrustning:
Kamera Pentax K-x med objektiv SMC PENTAX - DA 1:1.8 50 mm. Stort tack! Mvh Annie

Med din utrustning, Pentax K-x med objektiv SMC PENTAX - DA 1:1.8 50 mm, bör det inte vara svårt, att få till utmärkta bilder!
Du tycker din utrustning är ganska gammal?
Inte alls!
Det senaste i teknik ger inte bättre bilder, optiken SMC PENTAX - DA 1:1.8 50 mm är mycket skarp, ligger i topp bland sk. normaloptik.
Köp en bok om fotografering, lär dig vilka exp.tider och bländare är bäst för varje unikt tillfälle.
Även manualen till Pentax K-x ger lämpliga råd, för utmärkta bilder, - läs den!
ISO 400 skall en Pentax K-x klara av, utan problem med ett sk. brus.
Det är du, inte kameran, som står bakom utmärkta bilder.
 
Har man ingen blixt eller reflexskärm funkar det att fota vid ett fönster. Solen ska inte lysa genom fönstret, då blir ljuset för hårt. En relflexskärm är bra att ha om man vill lätta upp på andra sidan ansiktet. Tänk på att en för stor skärm, över 80 cm, är svårare att hantera själv. Vill du lägga mer pengar och tid att lära dig så skaffar du blixtar och olika ljusformare.
Lycka till
 
Tack!

Stort tack för era svar! Så himla snällt att ni tog er tid. Skall läsa och begrunda. Mvh Annie
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.