Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

irrbloss

Aktiv medlem
Vad är viktigast med utrustningen (förutom ett bra teleobjektiv) om man vill fota fåglar och andra djur på avstånd? Något spontant jag kommer på är snabb autofokus och välbyggt hus som tål fukt och damm. Något annat? Förslag på ett bra kamerahus?

Jag var i fotoaffären idag och kände lite på EOS 30 och Nikon F80/F100. Jag blev kär i F100, underbar känsla i den, men lite för dyr kanske... :) EOS 30 och F80 kändes lite plastiga men de kanske är bra för det? Vilken kamera har snabbast/bästa autofokusen?

ska man fota natur är väl en 4x5 kamera perfekt..

kanske svårt att fota djur med en sån..dom står ju inte direkt stilla :)

Först och främst ett stadigt stativ som Thomas skriver. Gärna Manfrotto 055. Ett 300mm f/2.8 är inte heller fel.. Suveränt att använda vid fågelfotografering och när ljuset är dåligt. Värt varenda krona om du kan hitta ett begagnat men kan nog bli knivigt att hitta ett modernt under 20.000:- Perfekt att kombinera med en 2X converter också så har du 600mm f/5.6.. :)

F100 är en fantastisk kamera som kan utföra underverk precis som F5. Men F5 är lite klumpig för min typ av fotografering. Köp en F100 istället och du kommer inte att bli besviken. Varken nu eller senare, det är en mycket smidig kamera!

Varför inte kolla på ett Minolta 800si t.ex..grymt bra pris hos
http://www.bjornsfotovideo.se/index2.htm

Förvisso jävig i målet men du ville ha förslag..

Macracantha:Hade Jesus F100 och F5,eller...jag trodde förstås att det var fotografen som gjorde underverk,inte kameran..;))
mvh/gunte..

Jag har funderat en del på att kanske någon gång i framtiden köpa en tubkikare med fotokonverter. Det borde, tycker jag, ge möjlighet till större fotograferingsavstånd än 'vanliga' teleobjektiv. Misstänker dock att största 'bländare' i en tubkikare inte är mycket att hurra för. Är det någon som har testat en sådan här kombination?

Efter vad jag har hört så är kantskärpan inte heller något vidare. En kikare behöver bara vara skarp över pupillen. - Ett kameraobjektiv ska vara skarpt över hela filmplanet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar