ANNONS
Annons

Utrustning för en nybörjare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejonfrost

Avslutat medlemskap
Jag har en Olympus C-350 digitalkamera.

Jag vill lära mig mer om fotografi och konsten att fotografera.

Jag har läst lite litteratur av Ulf ("Sjöstedt" Osäker på efternamnet). Tyckte den gav lite idéer och motivation.

Jag har ingen erfarenhet av mörker rum och kameratekniken före den digitala. Har ingen erfarenhet av kameror med icke borttag bara Objektiv.

Har ingen möjlighet att ta kurs i skolan och ekonomiskt sett så ligger jag inte bäst till just nu.

Jag tror att jag blir mer "fulländad" av att lära mig den gamla tekniken innan jag övergår till den nya.
Dvs lära mig hantera film och framkalla själv.
Lära mig hantera objektiven och ha kunskap om vilka som ger vilken zoom/effekt.

Och sedan gå över till det digitala och köpa en digital systemkamera. Men vill börja på det vanliga planet och kanske det mest ekonomiska då foto är ett ganska nyupptäckt med väldigt intressant och roligt intresse för mig.

Så jag söker tips på litteratur, en billig icke digital systemkamera (Om det finns sånna),objektiv och kanske en inte allt för dyr grundkurs.

Obs.

Jag föredrar att jobba i svart/vit.

//

Björn

Det finns ju hyfsat billiga digitala systemkameror begagnat (Canon D30 tex). Nu kanske du vill börja med film trots det men jag tänkte det kunde vara värt att nämna. :)

Jag har själv "forskat" lite i analoga hus eftersom jag är lite nyfiken på att testa det litegrann. Eftersom jag kör Nikon digitalt så är det ju såklart Nikon jag tittat på även analogt och där tycker jag att en begagnad F80 eller F90x verkar vara lämpliga kandidater. De kan man hitta begagnade från runt 2000kr och uppåt beroende på skick och tillbehör.
Sen finns det såklart andra märken åxå, tro det eller ej ;-)
Vilka varianter som kan vara aktuella från Canon, Minolta och Pentax från någan annan svara på.
Jag skulle i första hand titta på Canon eller Nikon iaf,då utbudet av begagnad optik är störst där och jag skulle definitivt köpa ett begagnat hus. Varför betala lika mycket pengar för ett mycket sämre (fast nytt) hus? :)

Applåder! Jag anser att du har helt rätt inställning.

Innan kameror hade automatik var man tvungen att begripa vad alla inställningar hade för inverkan på slutresultatet. Därför skrevs det massor av bra fotoböcker på 60- och 70-talen. Leta på bibliotek och i antikvariat.

En kamera med manuella möjligheter eller helmanuell (ännu billigare) får du nog för en tusenlapp. Lämpliga objektiv är en smaksak, men 28mm, 50mm och 135mm skulle kanske passa. Har du tur hittar du en hel sådan utrustning för 1500:-

Mörkrumsutrustningar kan man också hitta hyfsat billigt. Det dyra blir att experimentera sig fram med något dussintal rullar film...

Jag tror ocksa att du ar helt ratt ute. Man maste ju lara sej krypa innan man kan ga. Du har tur ocksa som vill borja med detta just nu eftersom det idag gar att hitta begagnade analoga kameror till mycket rimliga priser.

Mitt tips ar att skaffa helmanuellt om du ska lara dej fram grunden. Varfor inte nagon gammal canon? Eller om du vill vara annu mera "wild and crasy" ga till antikhandlare o se vad du hittar. Men om du gor det, be att fa lana hem kameran o testa den annars vet man ju aldrig vad man far. Jag kopte min Kodak retina 1b hos en antikhandlare. Den ar dock utan ljusmatare vilket man maste tanka pa vid inkopet. Tror jag betalade 500 for kameran och 50 for en gammal separat ljusmatare.

Om du bor i en storre stad sa fins det morkrum att hyra men om du ar hela nya innom omradet rader jag dej att ga en kurs for att lara sej grunderna. Om man forsoker sej lasa sej till hur man jobbar i morkrum tror jag att man kor fast for det fins hur mycket som halst att lara sej som inte ar relevant i borjan.

Hoppas du forstar mej utan alla prickarna.

Kan bara onska dej lycka till/ Markus

Bra läge för köpare

En sådan här började jag med:
http://www.blocket.se/view/4556230.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Det här verkar bra:
http://www.blocket.se/view/4541858.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Om det är bra skick kan det här vara något:
http://www.blocket.se/view/4541853.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Den här ser trevlig ut:
http://www.blocket.se/view/4539038.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Jag har naturligtvis ingen aning om skicket på något av det här, och det finns säkert tusen liknande annonser... Men den allmänna prisbilden verkar ju trevlig!

Tja Björn !

Du har redan fått bra tips ser jag, men om du vill köpa nyare grejor så skulle jag rekomendera Canonsystemare (Nikon är ju också ett alternativ men det kan jag inget om) 300v eller 30v (analoga). Objektiven till dessa (EF kallas typen) passar även till Canons digitalare, 300d till 1d, så då behöver du inte köpa nya objektiv.

Mvh Erik !

Canon EOS 650

Det är verkligen köparens vad det beträffar analoga systemkameror! Jag har själv en riktig gammal arbetshäst, en Canon EOS 650. En sådan kan du få för 1000-1500 med standardobjektiv och ofta ett extra objektiv och blixt! Bra tålig kamera!

Jag har varit på gång och sälja den men varför? Man får knappt något betalt och ibland kan det vara kul att bränna en rulle analogt!

http://www.blocket.se/view/4474813.htm?caller=usl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/4397959.htm?caller=usl_s&l=0&c=1&city=0

Hur många år brukar det röra sig om innan de byter system så man ej kan använda de nya på gammal kamera? Alltså, när kommer EF ersättas av något annat? På Pentax så kan man använda urgamla grejer utan problem.

PS Vet att ingen _vet_ men hur lång tid tog det för EF att ersätta det gamla systemet? DS

Re: Bra läge för köpare

BengtJohnsson skrev:
En sådan här började jag med:
http://www.blocket.se/view/4556230.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Det här verkar bra:
http://www.blocket.se/view/4541858.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Om det är bra skick kan det här vara något:
http://www.blocket.se/view/4541853.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Den här ser trevlig ut:
http://www.blocket.se/view/4539038.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Jag har naturligtvis ingen aning om skicket på något av det här, och det finns säkert tusen liknande annonser... Men den allmänna prisbilden verkar ju trevlig!

Aaaah, nostalgitripp!!! Chinon CE-4 hade många bekanta på 80-talet - min fru lånade en i flera år av sin bror - , och jag tror alla var supernöjda med den. Pentax ME Super/MX - så smidiga och läckra! Hade själv en ME för 25 år sedan. Frågan är om man ska lära sig med manuell eller autofokus, här finns ju förslag på båda. Vad sägs?

Objektivkompabilitet med en kommande DSLR kanske man inte tänka på om man får kamera med ett par gluggar för dryga tusenlappen...

snysop skrev:
Hur många år brukar det röra sig om innan de byter system så man ej kan använda de nya på gammal kamera? Alltså, när kommer EF ersättas av något annat? På Pentax så kan man använda urgamla grejer utan problem.

PS Vet att ingen _vet_ men hur lång tid tog det för EF att ersätta det gamla systemet? DS
Canon körde med FD systemet i säkert 20 år (troligtvis lite mer), pappa har en. Så EF kommer säkert att finnas i minst 10 år till.

Mvh Erik !

Re: Re: Bra läge för köpare

Leo S skrev:
Aaaah, nostalgitripp!!! Chinon CE-4 hade många bekanta på 80-talet - min fru lånade en i flera år av sin bror - , och jag tror alla var supernöjda med den. Pentax ME Super/MX - så smidiga och läckra! Hade själv en ME för 25 år sedan. Frågan är om man ska lära sig med manuell eller autofokus, här finns ju förslag på båda. Vad sägs?

Objektivkompabilitet med en kommande DSLR kanske man inte tänka på om man får kamera med ett par gluggar för dryga tusenlappen...

Jag var mycket förtjust i min CE-4, inköpt för de första pengar jag tjänade själv. Speciellt uppskattade jag den primitiva ljusmätningen. Jag tror att den helt enkelt mätte totala mängden ljus in, utan en massa centrumvägning, spot, matrix och andra finesser. Det lärde man sig mycket på - och knappen för att låsa ljusmätarens värde satt bra till. Saknar, saknar...

Jag vill bara höja ett varningens finger för minolta 3xi som det tipsades om. Jag kan ha fel, men jag är nästan helt säker på att den bara har programautomatik.

snysop skrev:

Canon bytte ju fattning när man gick över till AF. Atagligen var det något i den gamla fattningen som gjorde det svåare att lösa det hela (eller så var man ute efter att göra en extra hacka).

Min gissning är att det kommer att finnas kvar länge.

Nikon har ju haft samma fattning sedan urminnes tider och med några undantag kan alla objektiv användas på alla kameror, även om en del kan behöva en enklare modifikation. Dock funkar inte ljusmätningen med manuella objektiv på moderna kameror i "konsumentklassen".

Att byta fattning är ju inget som jag tror att någon tillverkare VILL göra eg.

Re: Re: Re: Bra läge för köpare

BengtJohnsson skrev:
Jag var mycket förtjust i min CE-4, inköpt för de första pengar jag tjänade själv. Speciellt uppskattade jag den primitiva ljusmätningen. Jag tror att den helt enkelt mätte totala mängden ljus in, utan en massa centrumvägning, spot, matrix och andra finesser. Det lärde man sig mycket på - och knappen för att låsa ljusmätarens värde satt bra till. Saknar, saknar...

Det hade det tjusiga namnet integralmätning, minns du det ;-)?

Vad sade ni förresten om att Björn ska skaffa manuell eller automatisk fokusering?

dumbo skrev:
Canon bytte ju fattning när man gick över till AF. Atagligen var det något i den gamla fattningen som gjorde det svåare att lösa det hela (eller så var man ute efter att göra en extra hacka).
Det var visst något med att den gamla fattningen var för liten och låg för nära filmplanet eller nått sånt (säkert nån som vet den exakta orsaken).

I vilket fall som helst så ansåg de att fördelarna med den nya fattningen var så stora att det var befogat att byta och jag tror inte det kommer någon ny fattning på mycket länge.

Re: Re: Bra läge för köpare

Kim: Nej, jag tror inte heller att man kommer att byta fattning i första taget. Finns ju ingen anledning att uppröra användarna i onödan.

Leo S skrev:
Frågan är om man ska lära sig med manuell eller autofokus, här finns ju förslag på båda. Vad sägs?

Jag har ju inte använt helmanuella kameror med MF så himla mycket, men jag ser ärligt talat inte varför man skulle välja en kamera utan AF.
Däremot skulle jag gärna haft en mattskiva som var bättre för MF än den jag har i D70:n. AF är smidigt och enkelt, men det funkar inte ALLTID.
Detdär med två "halvcirklar" (kommer inte ihåg vad de heter) gör ju det ganska mycket enklare att fokusera manuellt tex.

sagan skrev:
Det var visst något med att den gamla fattningen var för liten och låg för nära filmplanet eller nått sånt (säkert nån som vet den exakta orsaken).

I vilket fall som helst så ansåg de att fördelarna med den nya fattningen var så stora att det var befogat att byta och jag tror inte det kommer någon ny fattning på mycket länge.

När man bytt fattning har det berott på att den gamla inte tillät elektroniska kopplingar, endera rent tekniskt, utrymmesmässigt eller för att det inte fanns tillräckligt plats för den bakre linsen. Vad jag minns. Har inget minne av att någon "okynnesbytt" fattning för att sälja fler objektiv, och jag var en sådan som lusläste FOTO/Aktuell Fotografi under hela den tiden. Det ligger mer i fabrikanternas intresse att hålla på kompabiliteten.

Så man kan lugnt utgå från att som Kim säger fattningarna kommer finnas länge till.

Lejonfrost skrev:
Jag har en Olympus C-350 digitalkamera.

Jag vill lära mig mer om fotografi och konsten att fotografera.

Jag har läst lite litteratur av Ulf ("Sjöstedt" Osäker på efternamnet). Tyckte den gav lite idéer och motivation.

Jag har ingen erfarenhet av mörker rum och kameratekniken före den digitala. Har ingen erfarenhet av kameror med icke borttag bara Objektiv.

Har ingen möjlighet att ta kurs i skolan och ekonomiskt sett så ligger jag inte bäst till just nu.

Jag tror att jag blir mer "fulländad" av att lära mig den gamla tekniken innan jag övergår till den nya.
Dvs lära mig hantera film och framkalla själv.
Lära mig hantera objektiven och ha kunskap om vilka som ger vilken zoom/effekt.

Och sedan gå över till det digitala och köpa en digital systemkamera. Men vill börja på det vanliga planet och kanske det mest ekonomiska då foto är ett ganska nyupptäckt med väldigt intressant och roligt intresse för mig.

Så jag söker tips på litteratur, en billig icke digital systemkamera (Om det finns sånna),objektiv och kanske en inte allt för dyr grundkurs.

Obs.

Jag föredrar att jobba i svart/vit.
Mina råd i prioritetsordning:
1 En beg. Canon 30D eller en ny USA-insmygd 350D, du vill ju ändå bli digital.

2 En beg. Olympus. För ca 1500 kr får du ett hus i klassiska former med 3 optiker. Själv använder jag min vid fjällvandringar när packningen skall vara lätt.

3 En gammal mellanformatare. De är billiga för det finns inte så mycket du kan köpa i tillbehör.
Hus, vidvinkel, normal och tele sen är det färdigköpt.
För 3000 kr får du ett hus med normal och troligtvis ett objektiv till.

Alternativ 2 & 3 kräver mörkrum men det finns kanske ngn fotoklubb i närheten?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar