Advertisement

Annons

Utrustning för att ta lägenhetsbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
En köpare köpte lägenheten på basen av fotografierna. Han besökte inte lägenheten själv innan köpet. Fotografierna hade tagits med vidvinkel objektiv. Köparen fick köpet upphävt i rätten med motiveringen att fotografierna gav en felaktig bild av den mycket lilla lägenheten.

Ovanligt dum köpare skulle jag säga. Det där låter osannolikt i mina öron eftersom det med all säkerhet finns en beskrivning med information om boyta m.m. Har du någon länk eller stöd för den historien?

På fullformat får du ut 11-16. Dock fungerar det objektivet inte till fullformat, i.a.f inte Canons variant, hur Nikons fungerar vet jag ej.

Tycker Tokinan fungerar skapligt på ff, dock bara vid 16mm, börjar vinjettera ganska kraftigt vid 15mm och går mot full cirkel vid 11mm. Men det vet du säkert redan eftersom du har ett :), tänkte att det kunde intressera någon annan.

En köpare köpte lägenheten på basen av fotografierna. Han besökte inte lägenheten själv innan köpet. Fotografierna hade tagits med vidvinkel objektiv. Köparen fick köpet upphävt i rätten med motiveringen att fotografierna gav en felaktig bild av den mycket lilla lägenheten.
Du får ursäkta mig, men har detta inträffat i Sverige? Det låter i mina öron som en skröna.
Jobbar med mäklarfotografering och tycker också jag att vissa fall tar man i för mycket gällande vidvinkel. Men att få ett köp hävt med hänvisning till bilderna håller jag för otroligt.

Tycker Tokinan fungerar skapligt på ff, dock bara vid 16mm, börjar vinjettera ganska kraftigt vid 15mm och går mot full cirkel vid 11mm. Men det vet du säkert redan eftersom du har ett :), tänkte att det kunde intressera någon annan.

Jo det går på 16.men jag tycker inte att det är värt att köpa objektivet och enbart använda det på 16mm. Men går gör det ju.

För övrigt är det ett fantastiskt objektiv tycker jag.

svårt att hitta lägenhet om den inte ska fotats med vidvinkel. Jag själv använder vidvinkel pga två orsaker dels för att visa hur planlösningen ser ut o för att mäklare vill ha med sådana bilder däremot så kompletterar jag alltid vidvinkel bilder med snävare utsnitt gärna med lite skärpe släpp o detaljbilder. Jag kan hålla med om att objekt fotade med bara vidvinkel från dörrpost blir stereotypt o tråkigt o ger felaktig info om storlek på objekt därför mixar jag mina fotningar.

Även jag ställer mig frågande till om detta verkligen är sant.

Har du någon länk till detta fall?

Som köpare har man undersökningsplikt som kan vara rätt omfattande i vissa lägen för att man ska kunna anses vara lurad. Det är köplagens regler om undersökning före köp som gäller lägenheter, för fastigheter gäller jordabalkens regler. Som säljare ansvarar man inte för fel som är upptäckbara vid köpet utan endast dolda fel och domstolarnas praxis är att likställa en brf och en villa i detta avseende.

Det minsta man kan begära i form av att uppfylla undersökningsplikten är att man själv eller någon annan åker och tittar på objektet, så det hade varit kul om du har någon referens till rättsfallet.

Det var fotoaffärens ägare som berättade åt mig detta när jag klagade på att 24 mm inte var tillräckligt vidvinkel till att fotografera en bostad. Skall försöka söka fram rättsfallet och det har inte inträffat i Sverige.

Det var fotoaffärens ägare som berättade åt mig detta när jag klagade på att 24 mm inte var tillräckligt vidvinkel till att fotografera en bostad. Skall försöka söka fram rättsfallet och det har inte inträffat i Sverige.

Du har nog bara råkat ut för ett klassiskt säljargument skulle jag tro. :)

Är husspekulant för tillfället och inget stör mig så mycket som missvisande bilder. Jag och min fru har gjort det till en sport att hitta den mest missvisande i varje prospekt. Även om jag gillar huset jag tittar på har jag lust att be mäklaren att dra åt fanders pga dessa bilder. Jag blir till och med så irriterad jag var tvungen att regga mig här! Oftast handlar det om för mycket vidvinkel men det mest extrema är när man fotat en hall med en sittgrupp och man kommer dit och ser att det står en sittgrupp i barnstorlek...

Edit: Fota verkligheten och förvrid den inte!

Är husspekulant för tillfället och inget stör mig så mycket som missvisande bilder. Jag och min fru har gjort det till en sport att hitta den mest missvisande i varje prospekt. Även om jag gillar huset jag tittar på har jag lust att be mäklaren att dra åt fanders pga dessa bilder. Jag blir till och med så irriterad jag var tvungen att regga mig här! Oftast handlar det om för mycket vidvinkel men det mest extrema är när man fotat en hall med en sittgrupp och man kommer dit och ser att det står en sittgrupp i barnstorlek...

Problemet är att man kan inte fota exempelvis en liten hall utan att använda vidvinkel. Använder du 50mm på FF där perspektivet bröjar bli som ögat så börjar man fotografera detaljer istället.

Man måste se helheten, titta på bilderna, se var det är fotograferat, titta på översiktsbilden för att få rumsbegrepp(storlek, yta, höjd). Titta på bilderna och se om det finns referenser till storek. Ex tavla, blomma, klädhängare, fönster etc. Dessa ger ett humm om storleken på rummet.

Man använder ju knappast vidvinkel för att lura dit folk, man använder vidvinkel för att överhuvudtaget få till en översiktsbild.

Tänk att fotografera min gamla studentlya. Dvs sovrum, hall och toalett på hela 20 m2 med 50mm brännvidd!

/Stefan

Man använder ju knappast vidvinkel för att lura dit folk, man använder vidvinkel för att överhuvudtaget få till en översiktsbild.

Där tycker jag man skall släppa ambitionen att få med allt hellre, det blir inte naturligt. Jag är mycket medveten att man skall vara kritisk till bilderna men det tydliggör ju bara "problemet".

Jag tror inte att många fotografer gör så med flit. Det är alltid en kompromiss mellan att kunna visa ett helt rum, eller bara en del av det. Säljaren, mäklaren och fotografen vill gärna kunna visa helheten och då kan det uppfattas större än det är, men något självändamål att få det att se större ut är det inte. De flesta spekulanterna vet om detta faktum numera och tar det lite i beräkningen när man sitter och tittar på objekt. Du vet också om det uppenbarligen, så varför det stör dig så mycket att du måste regga dig här är lite konstigt.

Hallen med barnmöbler är väl ändå inte fotografens fel, eller hur?

Just i denna bild var det avsaknaden av referenser som lurade så mycket. Endast "ljust&fräscht" och en brandgul sittgrupp. Hade fotografen inte haft ambitionen att få med alla fyra väggar (typ) utan istället tagit en representativ bild så hade det inte varit några problem. Men jag inser ju att objektsbilder ser ut så här, tycker bara att de inte behöver göra det så extremt i vissa fall.

Där tycker jag man skall släppa ambitionen att få med allt hellre, det blir inte naturligt. Jag är mycket medveten att man skall vara kritisk till bilderna men det tydliggör ju bara "problemet".

Det är som jag påpekat ganska omöjligt att fotografera en studentlya utan perspektivförvräning.
Jag ser hellre bilder som är förvrängda och vet att rummet är 10 m2 när jag tittar på bilden.
Jag vill inte komma dit för att se att ifall planlösning passar mig, skicket på väggar och golv är under all kritik etc.

Jag tycker det är en liten sak att bli irriterad på att bilderna är vindvinkliga. Det är värre när bilderna ljusats upp med blixtar och när man kommer dit kan man inte tända upp med lampor så ljuset blir som på bild.

Eller att man homestagat innan fotograferingen och när man kommer dit så är möblermanget, blommor, gardiner och annat fint pyssel borta, utan man dår en smärre chock av att se äldres bohag.

En annan sak är att vissa fotografer retsucherar sina bilder. Döljer fel, lägger till fönsterutsikt som inte existerar odyl.

/Stefan

Jag tror inte att många fotografer gör så med flit. Det är alltid en kompromiss mellan att kunna visa ett helt rum, eller bara en del av det. Säljaren, mäklaren och fotografen vill gärna kunna visa helheten och då kan det uppfattas större än det är, men något självändamål att få det att se större ut är det inte. De flesta spekulanterna vet om detta faktum numera och tar det lite i beräkningen när man sitter och tittar på objekt. Du vet också om det uppenbarligen, så varför det stör dig så mycket att du måste regga dig här är lite konstigt.

Skulle vara intressant att se den där hallbilden. Kan du lägga upp den?

Skulle vara intressant att se den där hallbilden. Kan du lägga upp den?

Först och främst reggade jag ju mig för att jag blivit fotointresserade inte för att diskutera just denna fråga ;)

Jag skall se om jag har prospektet kvar hemma så kan jag PMa dig just denna bild, den är borta från cyberrymden.

Svårigheten ligger som sagt i att för att få med rummet lär du använda vidvinkel, men många tar väl imer än det behövs tyvärr. Jag

Men jag tror nog hellre du ser vidvinkelbilder som visar 3 av rummets väggar och ser ungefär storleken på det än enbart detaljbilder men med ett verklighetstroget perspektiv?
Det är väl ändå rummen du är intresserad av och inte nuvarande boendes inredningsdetaljer?

Först och främst reggade jag ju mig för att jag blivit fotointresserade inte för att diskutera just denna fråga ;)

Jag skall se om jag har prospektet kvar hemma så kan jag PMa dig just denna bild, den är borta från cyberrymden.

Vi är flera i denna tråd som helt eller delvis livnär oss på att fotografera åt mäklare. Så det är naturligt att vi vill ha svar, tex på var du fått informationen kring att ett köp gått åter pga vidvinkel vid fotograferandet. Inge illa ment i det. Men skulle en mäklare förlora en affär pga mina bilder så skulle jag få det hett om öronen och förlora en massa pengar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar