Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utrustning för att digitalisera negativ och avfotografera bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)
Intressant tråd.
Jag har enorma mängder diabilder så jag fotograferar av dem i första hand för det blir för stor tidsåtgång om jag skulle skanna av alltihop.

Jag använder följande:
För att skanna: Plustek OpticFilm 8200I
För att fotografera av diabilder: Kaiser FilmCopy Vario Kit (som jag köpte från Tyskland för det var billigare) tillsammans med Kaiser reproduktionsstativ RS-2 XA.

 
jag har bestämt mig för
JJC ES-2 filmdigitaliseringsadapter med 6500K USB LED-ljusset, 35 mm negativ filmkopieringsskanner för Canon Sony Nikon makroobjektiv, konvertera negativ till digital JPEG


Finns på följande länk:
JJC ES-2 filmdigitaliseringsadapter med 6500K USB LED-ljusset, 35 mm negativ filmkopieringsskanner för Canon Sony Nikon makroobjektiv, konvertera negativ till digital

Verkar vara enkelt att hantera praktiskt och ur ekonomiskt synvinkel
Verkar vettigt och prisvärt. Någon som vet (säkert!) om den här adaptern är kompatibel med Nikkor Z MC 50/2,8?
 
Verkar vettigt och prisvärt. Någon som vet (säkert!) om den här adaptern är kompatibel med Nikkor Z MC 50/2,8?

på länken till Amazon sidan finns information om kompatibilitet enligt nedan

jcc.jpg

Produkten verkar ha stöd för för din objektiv Nikkor Z MC 50/2,8.
Däremot av någon anledning verkar inte ha stöd för Canon EF 100 mm f/2.8 Macro IS USM (tydligen Canon RF går bra).
 
på länken till Amazon sidan finns information om kompatibilitet enligt nedan

Produkten verkar ha stöd för för din objektiv Nikkor Z MC 50/2,8.
Däremot av någon anledning verkar inte ha stöd för Canon EF 100 mm f/2.8 Macro IS USM (tydligen Canon RF går bra).

Tack! Läste snutten om kompatibilitet i början av sidan men skrollade aldrig så långt ner som där du hittade den utökade informationen. Snyggt jobbat.
Jag blev för övrigt extra imponerad av mångsidigheten: "ett smart tillbehör för omfotografering av 35 mm negativ och rutschbanor "!
 
Senast ändrad:
Tack! Läste snutten om kompatibilitet i början av sidan men skrollade aldrig så långt ner som där du hittade den utökade informationen. Snyggt jobbat.
Jag blev för övrigt extra imponerad av mångsidigheten: "ett smart tillbehör för omfotografering av 35 mm negativ och rutschbanor "!

Nu har jag hunnit testat utrustningen. En genomtänkt utrusning. Det bästa är att man behöver verken använda mekaniska eller elektriska vattenpass. Skruva allt ihop och koppla USB-kontakten i en telefon laddare och starta så får du jätte bra bild (negativbild som måste omvandlas). Jag har hittat ett enkelt automatiskt sätt i Photoshop som omvandlar negativa bilden till foto. Viss justering behöver göras men det rör sig om finjustering under förutsättningen att bilden är rätt exponerat och bra fokus och bra färg och ljus givning.

Jag använder en Canon 7D (apsC) och en Sigma macro 105 mm och det fungerarar perfekt.
 
Senast ändrad:
En uppdatering från mig.

Det slutade med att jag hittade en prisvärd begagnad Canon 77D så jag uppdaterade kameran till den, objektivet blev ett Canon EF-S 60 F/2.8 Macro USM och slutligen JJC ES-2 film digitaliseringsadapterset för att ljussätta och hålla negativen.

Jag borstar av negativen med antistatisk borste och blåsbälg inför varje bild, sedan fotograferar jag med EOS Utilities direkt till datorn och använder Live View för att kontrollera placering.

Omvandlar de avfotade negativen gör jag i Lightroom med Negative Lab Pro. Resultatet är över förväntan. Jag får ut 21 MP och det är lätt att justera vitbalans och färger i Negative Lab Pro även om det många gånger blir bra redan från början.

Det är lite pillrigt då jag försöker vara noga med att få med så lite damm och smuts på varje bild och jag är också nitisk med att varje negativruta ska vara perfekt placerad i hållaren. Så jag skulle kunna vara snabbare om jag inte var så noggrann (pedantiskt). Har fotat av ungefär 500 bilder nu och snittar 50-60 sekunder på varje bild för själva fotograferingen.
 
En uppdatering från mig.

Det slutade med att jag hittade en prisvärd begagnad Canon 77D så jag uppdaterade kameran till den, objektivet blev ett Canon EF-S 60 F/2.8 Macro USM och slutligen JJC ES-2 film digitaliseringsadapterset för att ljussätta och hålla negativen.

Jag borstar av negativen med antistatisk borste och blåsbälg inför varje bild, sedan fotograferar jag med EOS Utilities direkt till datorn och använder Live View för att kontrollera placering.

Omvandlar de avfotade negativen gör jag i Lightroom med Negative Lab Pro. Resultatet är över förväntan. Jag får ut 21 MP och det är lätt att justera vitbalans och färger i Negative Lab Pro även om det många gånger blir bra redan från början.

Det är lite pillrigt då jag försöker vara noga med att få med så lite damm och smuts på varje bild och jag är också nitisk med att varje negativruta ska vara perfekt placerad i hållaren. Så jag skulle kunna vara snabbare om jag inte var så noggrann (pedantiskt). Har fotat av ungefär 500 bilder nu och snittar 50-60 sekunder på varje bild för själva fotograferingen.

Tusen tack för din detaljerade beskrivning.
 
Jag blev så sugen av Martins erfarenhet så jag köpte ett JJC kit själv. Ska försöka hjälpa mina föräldrar lite med deras gamla bilder.

Använder den med mina M43 kameror och Olympus 60mm Macro.

Det är ganska mycket metall i kittet, jag trodde det var mestadels plast så det var trevligt.

Deras guide för vilka delar av kittet som passa Olympus Objektivet var med vettigt. Nu har jag inga normala diabilder hemma(mina jag har sitter i knepiga ramar) så mitt test var inte optimalt, men Olympus lösningen verkar beskära bilden något. Jag testa fota med min GH2 som har en multi aspekt sensor vilket ger lite större bildyta när man fotar i 3:2 och det verkar vara nästan perfekt. Ett mindre problem som kanske går lösa om det krisar.

Idag hade jag bara lite gamla fisk diabilder i hemskt skick där den mesta färgen verkar försvunnit. Mina kunskaper för att redigera färger är begränsade, det här är så bra jag får det för närvarande. Men kittet gör det tveklöst lätt att ta fotona. Det kosta en slant men bekvämligheten för mig motivera priset.

P1180012_01.jpg
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
jag har bestämt mig för
JJC ES-2 filmdigitaliseringsadapter med 6500K USB LED-ljusset, 35 mm negativ filmkopieringsskanner för Canon Sony Nikon makroobjektiv, konvertera negativ till digital JPEG


Finns på följande länk:
JJC ES-2 filmdigitaliseringsadapter med 6500K USB LED-ljusset, 35 mm negativ filmkopieringsskanner för Canon Sony Nikon makroobjektiv, konvertera negativ till digital

Verkar vara enkelt att hantera praktiskt och ur ekonomiskt synvinkel

Detta är den klart smidigaste lösningen för diabilder som jag prövat.
Innan har jag testat olika DIY lösningar med blixt och stativ mm.

Dock är den medskickade diahållaren avpassad för tunna pappersramar.
Kliade mig en del i huvudet innan jag kom på att man sätta in diaramen i spåret för diahållaren direkt.
 

Bilagor

  • _DSC6997.jpg
    _DSC6997.jpg
    961.5 KB · Visningar: 33
  • _DSC6996.jpg
    _DSC6996.jpg
    1 MB · Visningar: 38
Detta är den klart smidigaste lösningen för diabilder som jag prövat.
Innan har jag testat olika DIY lösningar med blixt och stativ mm.

Dock är den medskickade diahållaren avpassad för tunna pappersramar.
Kliade mig en del i huvudet innan jag kom på att man sätta in diaramen i spåret för diahållaren direkt.

Givetvis ska man köra i "landscape" läge...bilden bara för info...
 
  • Haha
Reaktioner: PMD
Jag utgår från att du läst det som redan skrivits och diskuterats med jämna mellanrum i det här forumet kring exakt den här frågan. ;)

Men för att sammanfatta - du behöver inte köpa en massa dyra saker.

Jag hör till den falang som varmt rekommenderar avfotografering när det handlar om film, av flera bra skäl. Då behöver du ett dedikerat makroobjektiv, det är svårt att komma undan. Det är samtidigt en rätt blygsam investering, och nåt som du antingen kan ha glädje av till annat också eller sälja efteråt.
Du behöver också någon form av stativ/rigglösning (läs: reprostativ). Du har säkert redan sett olika varianter av DIY både vertikala och horisontella varianter, båda har sina fördelar. Jag har en vertikal variant, där jag helt enkelt slaktat en gammal förstoringsapparat och använder som reprostativ. Kostar max några hundralappar. Du behöver också någon form av filmhållare. Där finns hur många varianter som helst, både hemslöjdade DIY och köpeprylar med varierande grad av funktion. De dyrare kostar nån tusenlapp eller två, men är du händig hittar du billigare lösningar. Valoi har t ex en del smarta produkter, Cyberphoto m fl säljer. Jag själv använder filmhållaren till en Minolta filmscanner. (Själva scannern använder jag nästan aldrig längre. Det tar för lång tid, blir inte bättre kvalitet, och jag får inte RAW.)
Kameran styr jag via USB från datorn, och får in filerna direkt i valda mappar.
Till sist behöver du en ljuskälla. Somliga använder vanlig fotoblixt med gott resultat, andra använder små köpe-ljusbord. Jag använder helt enkelt en iPhone där jag öppnar ett tomt dokument i Anteckningar och får en vit lysande hel skärm. Viktigt dock att hålla några centimeter avstånd mellan skärmen och filmen, för att undvika att skärmens pixlar framträder i resultatet.

Till påsiktsbilderna hade jag köpt en flatbäddsskanner av övre mellanklass, antingen ny (t ex Epson V600 för 4 tkr) eller begagnad (t ex en Canon 9000 som ligger på Blocket just nu för 2 tkr).
Du kan förstås fotografera av även påsiktsbilderna men som du själv säger blir det lätt litet pill med blänk, fokus och planhet och sånt äter lätt tid. Reprostativ och traditionell sned belysning (lampor eller blixt) från sidorna.

Fast det du räknat upp här blir ju rätt dyrt och det blir det nog hur man än gör om man är noga med kvaliteten på resultaten. Tid tar det också och är det något som kostar så är det all tid man faktiskt måste lägga ner om det ska bli något med det hela. Det finns sällan några genvägar.
 
Jag köpte en sån här för att fota av småbildsnegativ och diabilder. För mina behov funkar den fint och när man kommit igång går det snabbt och smidigt. För att fota använder jag mitt 100 mm makro-objektiv.

Ingår verkligen allt som syns på bilden för 349kr?
 
Utrustningen till vänster innehåller ingenting som hjälper till att hålla kamerans sensorplan parallellt med det man ska fotografera av samt lämpligt avstånd, vilket utrustningen till höger har.

Man behöver alltså ett stativ, helst ett reprostativ, för att använda den vänstra utrustningen bekvämt.
 
Utrustningen till vänster innehåller ingenting som hjälper till att hålla kamerans sensorplan parallellt med det man ska fotografera av samt lämpligt avstånd, vilket utrustningen till höger har.

Man behöver alltså ett stativ, helst ett reprostativ, för att använda den vänstra utrustningen bekvämt.
Helt rätt, det kostar något mer men man sparar rätt så mycket tid speciellt om man har en del filmer att digitalisera. Jag är jätte nöjd med det stora paketet som jag köpte i början av sommaren.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Det beror nog litet på vad du använder för belysning, men mitt intryck är att så gott som alla belyser från emulsionssidan och fotograferar blanka sidan. Så har jag genomgående gjort själv och har inte haft anledning att göra/prova annorlunda.

Ja. Visserligen kommer du sannolikt att ha tillräckligt skärpedjup, förutsatt att du bländat ned några steg, för att fånga hela filmen även om den buktar sig, men du vill definitivt justera fokus för varje ruta. I bästa fall hamnar du tillräckligt rätt med AF, annars får du finjustera manuellt. Eftersom du lämpligen har kameran "tethered" till datorn (ihopkopplad över, oftast, USB och styrd av remoteprogram i datorn) är det enkelt och snabbt att mikrojustera manuellt.

Förutsatt att filmen du fotograferar av är korrekt exponerad så behöver du inte justera exponeringen mellan bilder. I praktiken kan du ändå vilja göra det ibland, med särskilt ljusa eller mörka bilder, men du ser histogrammet på datorn och så länge det inte är beskuret utan håller sig hyfsat centrerat behöver du inte pilla med den biten.

Jag blåser med luft-på-burk. Sitter något dammkorn ändå fast så blir det pensel, men för mig räcker det nästan alltid att blåsa.

Jag använder en Canon 6D Mark II samt EF 100 mm f/2,8L sittandes på ett reprostativ Kaiser RS 2 XA och Kaiser FilmCopy Vario kit. Går snart över till EOS R och RF 100 mm f/2,8L .

Problemet jag har märkt är att histogrammet utgår ifrån Var fokuspunkten är i bilden så jag tycker det är svårt att veta när det är rätt exponering. Jag vill ju ha en jämn exponering för hela bilden, sätter jag punkten där det råkar vara lite mörkt och sätter histogrammet efter det blir det ljusa partierna överexponerande och sätter jag där det är ljust blir skuggor för mörka. Skannrar får ju jämn belysning i bilderna och så vill jag ju ha det med DSLR-skanning också. Kontrastrika bilder med mycket ljust och mörkt och bilder i motljus är besvärliga att fotografera av. Hur löser man detta problem?.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar