Annons

Utrustning bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Har en 300D har tänkt att uppgradera kanske, och vilka alternativ gäller om jag ska fota ett bröllop i sommar?

20D har jag varit inne på men jag antar att den blir smärtsamt högljudd inne i kyrkan?

Hur är ljudet på 30D?

Är enda alternativen att behålla 300D el. uppgradera till 350D?

Objektiv funderar jag på. Vad gäller här? Har tillgång till ett 70-200/4, ska jag använda detta utomhus, eller behöver jag mer vidvinkel även där?

Blixt, går det att köra utan? Går det att klara sig utan stativ?

Hur är ljudet på 30D?

Objektiv funderar jag på. Vad gäller här?

Blixt, går det att köra utan? Går det att klara sig utan stativ?

Håller med Roland. 300D räcker alldeles utmärkt. Lägg pengarna på ett ljusstarkt objektiv istället. Brukar behövas i en kyrka som oftast inte har så gott om ljus. Beroende på budget, tex:

135/2L
85/1.8
50/1.8

Dom ger dessutom härlig oskärpa för att framhäva brudparet, och alla är relativt skarpa på full öppning (i synnerhet 135:an).

Ett enbensstativ skulle jag rekommendera. Inte lika stadigt som ett vanligt stativ, men billigare och framför allt mer mobilt i kyrkan.

Jag fotade ett bröllop med 300D i våras. Gick bra det mesta även i befintligt ljus i kyrkan, några bilder ligger i mina album här.

Enda problemet jag hade var hastigheten hos kameran. Det hände vid flera tillfällen att jag slog i taket på bufferten och snällt fick vänta medan kameran tuggade och tillfällena gick mig förbi. Nu fick jag dom bilder jag behövde ändå men det var klart frustrerande att stå men en död kamera och vänta. Två veckor senare hade jag sålt kameran och köpt en 20D i stället, det var bröllopet som blev den avgörande faktorn.

300D funkar kanon att fota bröllop med. Det är inte kamerahuset det hänger på. Se till att ha bra optik istället.

Jag kör med två objektiv när jag dokumenterar en vigsel. 70-200/2,8 och 17-40/4. Ibland på varsitt kamerahus.

Använder alltid enbensstativ framför "vanligt" stativ för att kunna röra mig smidigt.

Möt ljuset noga och arbeta alltid utan blixt.

Gällande slutarljudet så är det nog mest du som tänker på det samt eventuellt fotointresserade i församlingen som tittar mer på dig än brudparet.

Mvh /Peter

möta mätte mätt...

Canonliza skrev:
Räcker det om man möts veckan innan? ;)

//Liza

suck.... =o)

Nej, man bör gå hand i hand sålänge kameran finns närvarande... annars bli´re inge bra... ;o)

Innan man gör sig skjutklar så kanske det är lämpligt att mÄta ljuset noga dock...

//Peter

Tack för svaren!

Ok, var som jag misstänkte 300D är tillräckligt bra, men inte tillräckligt snabb.

Är 350D tillräckligt snabb tro?

En objektivfundering: 300D+50/1.8 verkar ge osäker autofokus, blir det bättre med 350D/20D/30D?

Eller bör jag ändå satsa på en zoom? Vilken av Sigma 18-50/2.8 el. Tamron 28-75 kommer jag få mest nytta av? Räcker ljusstyrkan för handhållet?

Mäta ljuset hur gör jag det? Räcker det att köra några testfoton innan och se vilken bländare/slutartid jag ska köra på?

Frågar igen, 30D låter den mindre än 20D?

Just det Björn, din bild var den jag letade efter idag när jag skulle visa den för bruden. Den bästa bröllopsbild jag sett tror jag. Tyvärr redigerad, var bättre innan som det såg ut här. (Jag såg att det vart lite diskussion om den, men men, huvudsaken är att dom är nöjda).

En objektivfundering: 300D+50/1.8 verkar ge osäker autofokus, blir det bättre med 350D/20D/30D?

Eller bör jag ändå satsa på en zoom? Vilken av Sigma 18-50/2.8 el. Tamron 28-75 kommer jag få mest nytta av? Räcker ljusstyrkan för handhållet?

Mäta ljuset hur gör jag det? Räcker det att köra några testfoton innan och se vilken bländare/slutartid jag ska köra på?

Frågar igen, 30D låter den mindre än 20D?

http://www.fotosidan.se/forum/showt...&perpage=15&highlight=slutarljud&pagenumber=1

..en bra länk om slutarljud. Vet tyvärr inget om 30D, men en mycket kvalificerad gissning är att den låter i det närmaste identiskt med 20D eftersom komponenterna tycks vara de samma.

En stor fördel med 20D 30D är den bättre sökaren i ljussvaga miljöer. Väldigt stor fördel! Men jag skulle även starkt rekommendera att du behåller 300D. Vad gör man om den enda kameran skulle strejka, tappas i golvet, få ett glas champagne över sig?? Skjuta upp bröllopet? Dessutom är bröllopsfoto rena action fotot om man ska fotografera mer än bara vanliga parbilder. Då hinner man inte alltid byta objektiv. Bra med 2 kamerahus alltså.

Vilka objektiv som behövs beror mycket på den enskilde fotografen men jag tror att de allra flesta som plåtar bröllop skulle rekommendera brännvidder åtminstone mellan 18-200mm på en 300D.

Jag skulle rekommendera
normalzoom 18-50/2,8, el 17-55/2,8IS, el 17-50/2,8.
telezoom 70-700/4, el/2,8IS
fast porträttobj för kort skärpedjup, 50/1,4 och el 85/1,8.
+ min 2GB minneskort så att man kan fota i Raw
+ bilxt med någon form av minisoftbox eller paraply om man ska ta "traditionella" parbilder.
+ min 2 nyladdade batterier per kamera.
MVH, Niclas Vestman

SixBySix skrev:
Jag skulle rekommendera
normalzoom 18-50/2,8, el 17-55/2,8IS, el 17-50/2,8.
telezoom 70-700/4, el/2,8IS
fast porträttobj för kort skärpedjup, 50/1,4 och el 85/1,8.
+ min 2GB minneskort så att man kan fota i Raw
+ bilxt med någon form av minisoftbox eller paraply om man ska ta "traditionella" parbilder.
+ min 2 nyladdade batterier per kamera.
MVH, Niclas Vestman

Kommer bli dyrt för den "vanlige fotografen".
Jag hade inte haft råd med det i alla fall :(

jag hade köpt en bok om bröllopsfotografering.(bambi chantrell är skitbra!)

Sen hade jag köpt lite papper och skrivarbläck, skriv ut andras bilder och studera i soffan

Tja det beror väl lite på vad man väljer.
(Priser ex moms då vi snackar om fotojobb).

Antag att denna utrustning redan finns sedan tidigare, 300D, 70-200/4, 1GB, 2 batterier.

Inköp
Sigma 18-50/2,8 = 3.600kr
30D = ca 10.000kr
85/1,8 = 3.200kr
blixt = ca 2.000kr
TTL kabel, paraplyfäste och miniparaply ca 1.500kr
1 GB minne + extrabatteri till 30D ca 600kr.
Totalt 20.900kr

Själv tycker jag det är en relativt liten investering fär att starta en egen verkasamhet med bröllopsfoto. Förutsatt att man får uppdrag är detta intjänat på ca 5 - 10 bröllop. Nu är det ju inte säkert att John ska plåta uppdrag regelbundet men det var så jag uppfattade situationen. Dessutom ska det ju betraktas som en investering som skrivs av under ca 3 år. 7.000kr per år. Det är billigt!!!! MVH, Niclas Vestman

Oavsett om den skall skrivas av på 3 år eller inte så måste vederbörande lägga ut 21 000 kr (kanske mer om han inte har 300D, 70-200/4, 1GB, 2 batterier).

Att starta (och driva) företag (vidare) är tufft, mycket tuffare än vad folk tror , särskilt inom fotobranschen som är en av de tuffaste. Jag tror säkert att trådstartaren kan lyckas som fotograf (han är säkert företagsam och skicklig)
Men att ändå ha höga initialkostnader är ingen bra start på ett företag.

Jag bara säger:

Köp begagnat,håll kostnaderna nere, allt behöver inte vara "det bästa och nyaste" på marknaden. Ha så låga utgifter som möjligt.

Jag kör mina bröllop med 2 kameror. Den ena har jag en 50/1.8 på (kamera+ lins kostade 2500 kr) och den andre har jag ett tele på (kamera + lins 2700 kr).Filmkostnad o framkallning tillkommer (2 rullar film dvs 72 bilder) ,men det har jag räknat in i offerten så det löser sig.

Alla jobbar vi olika och digitalt ,analogt eller med hålkamera, men UNDVIK höga kostnader för inköp.

Höga kostnader = Höga utgifter = Mindre vinst

Sköt om dig och lycka till !!!

Niklas
www.niklaswibom.com

SixBySix skrev:
Tja det beror väl lite på vad man väljer.
(Priser ex moms då vi snackar om fotojobb).

Antag att denna utrustning redan finns sedan tidigare, 300D, 70-200/4, 1GB, 2 batterier.

Inköp
Sigma 18-50/2,8 = 3.600kr
30D = ca 10.000kr
85/1,8 = 3.200kr
blixt = ca 2.000kr
TTL kabel, paraplyfäste och miniparaply ca 1.500kr
1 GB minne + extrabatteri till 30D ca 600kr.
Totalt 20.900kr

Själv tycker jag det är en relativt liten investering fär att starta en egen verkasamhet med bröllopsfoto. Förutsatt att man får uppdrag är detta intjänat på ca 5 - 10 bröllop. Nu är det ju inte säkert att John ska plåta uppdrag regelbundet men det var så jag uppfattade situationen. Dessutom ska det ju betraktas som en investering som skrivs av under ca 3 år. 7.000kr per år. Det är billigt!!!! MVH, Niclas Vestman

Lyften den här tråden och besvarar frågan gällande slutarljudet på 20D. Jag har fotat i en kyrka en gång, då på ett dop. Varken föräldrarna eller någon av gästerna tog notis om kameran, så köper du en 20D är det bara att fota på.

Tackar. Det blev en begagnad 20D pga inte missa några kort med 300D´s hastighet och bättre autofokus i mörker.

Vilken brännvidd är mest användbar av följande:
18-50
28-75

Bör jag satsa på att köpa in en blixt? Antar ej man använder det i kyrkan utan tänkte mer på festen (och eventuellt utomhusbilder?)

John Löv, jag vill inte låta arrogant eller negativ på något sätt, snarare tvärt om. Men på alla dina trådar och frågor så låter det som om du har ungefär 0 erfarenhet. Ta och gå ut och fotografera, prova dig fram, varva med någon fråga, ut och fotografera...

Även om man lär sig endel på teoretiska vägar så lär du dig mer på praktiska övningar. Att sitta o speca upp hur du ska fotografera, vad du ska använda osv, är både tråkigt, drygt och ganska meningslöst. För när du har skaffat allt du "bör" ha, vad sker sedan? ska någon komam och plåta åt dig eller stå bakom och visa hur man gör?

Att fotografera bröllop är ingen skillnad förutom att tjejen oftast har vita kläder och killen svarta. Kan väl itne vara så svårt att simulera och öva själv, då närker du kanske också vad du ska använda för utrustning/komplitera??

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar