ANNONS
Annons

Utomhuskonsert

Produkter
(logga in för att koppla)

Jack Bauer

Aktiv medlem
Skall till Hultsfred i helgen för att se Metallica.

Enligt info skall de spela kl.00.00 på kvällen.

Hur skall man fota för bästa resultat?

Misstänker att det kommer att vara en del ljus vid scenen eftersom det är på kvällen.

Man kommer säkert även att hamna en bit från scenen.

Skall man använda en inställning där kameran släpper in maximalt med ljus?

P.S. Korten jag tog på STCC-bilarna blev jättebra.

Känns bra att veta att man inte behöver köpa en ny systemkamera....

Skall till Hultsfred i helgen för att se Metallica.

Enligt info skall de spela kl.00.00 på kvällen.

Hur skall man fota för bästa resultat?

Misstänker att det kommer att vara en del ljus vid scenen eftersom det är på kvällen.

Man kommer säkert även att hamna en bit från scenen.

Skall man använda en inställning där kameran släpper in maximalt med ljus?

P.S. Korten jag tog på STCC-bilarna blev jättebra.

Känns bra att veta att man inte behöver köpa en ny systemkamera....

klarar din kamera av manuella inställningar eller är det bara en drös motivprogram på den?

Den klarar manuella inställningar, men det är ju inget man vill stå o pilla med på en Metallica-konsert....

Har du en systemkamera kan du glömma att du kommer in med den utan ackrediterat fotopass, har du en kompaktkamera behöver du komma väääldigt nära för att du ska kunna uppfatta vem du fotat på scen.
Lycka till iaf.

Det beror ju såklart på vad du har för zoom på kompaktkameran, men sen kan det vara svårt att handhålla en liten kompakt när du fotar på full zoom.

Ljusstyrkan är nästa fråga, när jag själv fotar konserter så använder jag nikons 80-200 2.8. Med detta får jag bra bilder utan att använda blixt, även med denna zoom (motsvarande 300mm) måste jag stå typ 5 meter från scenen om jag ska få ansiktsbilder.

Tänk på att vrida upp ISO och ta kort när de står stilla, då är chansen störst att få bra bilder. Bruset kan man tvätta bort i efterhand, det kan man inte med oskärpa.

Posta lite bilder sen så att vi kan se hur det blev, vad har du för kamera förresten.

Om du vill kolla lite konsertbilder så kika på:
http://www.andersbjork.net

Ok, tack för tipsen.

Antagligen blir det att man använder någon av de förinställda motivprogrammen. Det finns en som man använder när objekten befinner sig på "oändligt avstånd".

Har man tur så kommer man relativt nära scenen, och kan fota.
Men troligen kommer man att hamna en bit bak.

Fick nyligen reda på att de kommer att spela på dagen, så då behöver man inte bekymra sig för mörkret.

Kameran är en Canon Powershot A460 5 MP.

Använde den senast när jag var på STCC, och tog kort på bilarna i full fart. använde "barn och djur"-inställningen som är bra när saker rör sig snabbt. Bilderna blev riktigt bra.

Kan det funka om man använder maximal zoom, samt inställningen man har när saker är på avstånd?

Alltså fota Metallica? En kompis såg dom i Danmark för ett antal år sedan - då visiterade dom samtliga och tog kameror etc. Du får inte klampa in med en kamera hur som helst.

Hur vet du det? Har ringt de ansvariga för festivalen och frågat.
Det var inga problem så länge man skulle ha bilderna för privat bruk.

Är det bästa att fota med maximal zoom, och maximalt ljusinsläpp?

P.S. Har nu fått reda på att Metallica skall spela kl.23.45

Alltså fota Metallica? En kompis såg dom i Danmark för ett antal år sedan - då visiterade dom samtliga och tog kameror etc. Du får inte klampa in med en kamera hur som helst.
Ska nog inte vara något större problem, har varit på ett antal metallica-konserter (dock utan kamera) och hittat drösvis av bilder (och filmer) efteråt av folk som haft med sig kameror.

Oki, någon härifrån som skall dit?

Kanske kunde man se vem som får den bästa Metallica-bilden?

Fördelen med en kompaktkamera är ju storleken.

Skall man ställa in kameran för maximalt ljusinsläpp eftersom det är på kvällen/natten?

Det finns ju ett läge på kameran som man skall använda för kvälls/natt fotografering.

Läge att använda detta?

Har nu varit och sett Metallica :)

Det var en grym upplevelse, med bra tryck och drag i låtarna.
Bandet verkar piggare och gladare än på länge.

Hamnade någonstans i mitten, rakt bak från mitten av scenen.
Fick reda på senare att det hade vart ca. 35.000 personer....

Nu till min fråga,,, Är det någon som var där som kan tänka sig att dela med sig av en eller flera bilder från konsterten?

Jag fick ett antal bilder, som blev iofs bra, men problemet är ju att man inte ser någon av Metallica-medlemmarna.

Vill någon dela med sig av en bild som stod nära och kunde få bra bilder på dem?

P.S. Tog ett antal bilder som jag blev nöjd med, och testade "kvälls-läget" Resultatet blev över förväntan.

Har nu varit och sett Metallica :)

Det var en grym upplevelse, med bra tryck och drag i låtarna.
Bandet verkar piggare och gladare än på länge.

Hamnade någonstans i mitten, rakt bak från mitten av scenen.
Fick reda på senare att det hade vart ca. 35.000 personer....

Nu till min fråga,,, Är det någon som var där som kan tänka sig att dela med sig av en eller flera bilder från konsterten?

Jag fick ett antal bilder, som blev iofs bra, men problemet är ju att man inte ser någon av Metallica-medlemmarna.

Vill någon dela med sig av en bild som stod nära och kunde få bra bilder på dem?

P.S. Tog ett antal bilder som jag blev nöjd med, och testade "kvälls-läget" Resultatet blev över förväntan.

Känner du för att lägga upp några bilder oxå??
Var det inte nå STCC-bilder som blev så bra som du kunde visa?

Så kan väl jag slänga in min sida oxå då, när vi ändå håller på och promotar våra egna konsertbilder här. www.falupix.se.
Där har ni bästa bilderna på den här sidan millennieskiftet. ;)

utomhuskonserten

Sonen var där de hade tagit på skärmen som var uppsatta och en del på metallica men de blev ej så bra när de zomade in, men har hyfsade bilder på lamb of god som är bra./susanne

Vill helst inte lägga upp privata bilder på nätet.
Detta är för att jag inte vill att mina bilder skall spridas vind för våg.

Men alla resonerar ju inte som jag, så det vore jättesnällt om man kunde få iallafall en bild från konserten som blev bra.

Men alla resonerar ju inte som jag, så det vore jättesnällt om man kunde få iallafall en bild från konserten som blev bra.

Du menar alltså på fullaste allvar att DU inte vill lägga upp och ens visa dina privata bilder, men du vill ha kopia på någon annans bilder?
Hur pass medveten är du om att du är på ett fotografiskt forum?
Det här är ingen bildbyrå där man köper eller byter bilder med varandra.

Jag kan ganska säkert påstå att det inte stjäls bilder här på FS.

Varför i hela friden är du då medlem på en sida som iprincip är till för att lägga upp sina bilder på så att man kan få kritik på dom?

Ursäkta mig, men det va nog det dummaste jag har hört på länge.

Killen förklarar att han inte vill lägga upp sina bilder, och ger ett rimligt skäl till det. Även om jag tror att risken är minimal, så är det hans åsikt. Han frågade också vänligt om det fanns någon som hade några andra bilder från konserten, det är väl högst rimligt också?

Två personer efter varandra behöver inte idiotförklara honom för hans åsikt!! Det är så fruktansvärt trist ton på det här forumet ibland....

Vad skulle för övrig ett par bilder tagna på programläge med en kompaktkamera tillföra i en kritikpool?

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.