Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utnyttja 800-film bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

ClasH

Aktiv medlem
Konstig fråga kanske... :)

Köpte två Fuji Superia 800 för en värdekupung jag fått hos Expert för att testa lite. (de är ju rätt dyra annars...)

Hur drar man mest nytta av dem? Inomhusfotografering förstås, men hur är det om man går ut och tar bilder i vårsolen?

Något särkskilt man ska/kan tänka på?
 
Det ser helt OK ut i vårsolen, men givetvis är det att skjuta fåglar med kanon (eller vad det heter..) Testa inomhus eller i svagare ljus. Det går också att pressa 2 steg till 3200.
 
Jag pressade till 1600, en Fuji press 800 film och fotograferade på min dotters dop. Bilderna kom tillbaka precis perfekta!!

Rekomenderas
 
Kanske skulle testa det där med att pressa den då... Hur är det med det? Ska man ange det på filmen på något sätt eller är det bara lämna in den som vanligt? Kan man blanda pressat och "opressat"?
 
Pressa gör du på kameran. Ändra iso inställningen till det önskade bara. Kamerna känner själv av att det är en 800, så bara ändra till 1600 eller 3200 så har du pressat den ett eller två steg

//Daniel
 
Varför pressa?!

Om du har mindre ljusstarka objektiv är det Ok att pressa och du tycker kornigheten är OK. Själv kör jag med så "långsamma" filmer som möjligt. Har ganska ljussstarka objektiv istället (1:1,2, 1:1,4) för att kunna köra med 400 resp 800-film vid dåligt ljus. Vid blixtfotografering har jag en Metz 60 som lyser upp hyffsat. Pressning ger korniga bilder = inget jag vill ha. Råd = köp ljusstarka objektiv och en bra blixt.
 
I det här fallet är pressningen mest en kul grej att testa. Det är ju bra att få se hur resultatet blir så att man vet när det är "skarpt läge".
 
ClasH skrev:
Kanske skulle testa det där med att pressa den då... Hur är det med det? Ska man ange det på filmen på något sätt eller är det bara lämna in den som vanligt? Kan man blanda pressat och "opressat"?
man bör väl säga till vid framkallningen att filmen är pressad som att de kompenserar detta?
 
Pressar du så skall du ange det till framkallningen för bästa resultat.

Jag har för mig att Fuji inte rekommenderar att pressa 800 utan att i så fall använda 1600 varianten och den i sin tur rekommenderas till pressning.

Sedan om det är ngn egentlig skillnad på en pressad 800 och en 1600 kan ju alltid diskuteras.

LÅT BLI ATT vrida på ISO-inställningen.
Använd istället +- kompenseringen.

Kameror visar alltid kompenseringen men, såvitt jag vet, aldrig att du har pillat med ISO-inställningen.
Det gör att när du slänger i en ny film med annat ISO-tal så ser du att du komenserar men har du pillat på ISO-inställningen så får du inga synliga varningar alls.
 
Om pressning

Du(och alla andra)MÅSTE säja till att filmen är pressad när filmen lämnas in, SJÄLVKLART!!!
 
Nej det kollas aldrig.

En gg i världen pillade jag manuellt med ISO.
Det blev inte så bra när Tri-X kördes på 64 och Velvia på 400.

Detta gör man bara ett par ggr sedan pillar man inte mer på ISO-värdet.
Det sköter sig självt.
 
Erik Schalin skrev:


LÅT BLI ATT vrida på ISO-inställningen.
Använd istället +- kompenseringen.


Fattar inte riktigt!? När jag pressar trix ställer jag in ISO till 1600 och kompenserar i framkallningen. Varför ska man inte vrida på ISO- inställningen?
 
Manuell ISO-påverkan:
1 Du sätter i en 1600 film och ställer in manuellt ISO-värde.

2 Byter till 400 och glömer givetvis att ställa om ISO-ratten. Jag lovar, förr eller senare glöms det bort.

kameran visar inte att du har ställt in fel ISO-värde.

Kompenseringssenario:
1 Sätt i 1600 filmen, pressa genom att kompensera med -1 steg.

Kameran visar att du har ställt en kompensation med -1 steg.
Ngnstans så blinkar eller lyser det ett "+-"-tecken i ngn display eller i sökaren.

2 Byter till 400 ISO.

Kameran visar fortfarande att du har ställt en kompensation med -1 steg.
Ngnstans så blinkar eller lyser det ett "+-"-tecken

Du får alltså ingen varning om du går ifrån DX-kodningen. Men du varnas hela tiden om du kompenserar.

Blev det klarare?
 
Jag använder alltid iso-inställningen när jag pressar film. När man senare byter film ställer den automatiskt om iso-värdet till den nya filmen, det gör väl alla nyare kameror?

En nackdel med att ställa in exponeringskompensation tycker jag är att det kan bli förvirrande när man ska kompensera OCH pressa. Lättare att hålla isär tycker jag. Det har inte gått fel ännu...
 
Erik Schalin skrev:
Nej
Min gamla Nikon 601 ställde inte om till DX-kod automatiskt.

Men det är bra om kameran gör det.

Personligen skulle jag aldrig använda en kamera som ställer om till DX automatiskt vid filmbyte.
Eftersom jag ofta använder en annan filmkänslighet än tillverkarens angivna så skulle det bli rejält jobbigt att fotografera 12 rullar på ett modejobb och tvingas ändra för varje rulle.

Kör jag manuellt spelar det ingen roll men ofta använder jag automatik och blixt med TTL och då blir det strul.

Men det är för mig förstås.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.