Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utmaning Malmö

Produkter
(logga in för att koppla)
Var på gamla väster?
Tja, det är... hm...Ja, på en av smågatorna där. Fick gå omkring ett tag innan jag hittade det.

Jag är glad att jag tog mig tid att gå runt där, såg en massa café och andra mysiga restauranger som nog är värda ett besök.

Nu skall jag ladda upp en ny bild.
 
Haha!
Ja, den är ganska svår. Men den är också kanska karakteristisk för just detta hus, som i folkmun har kallats... nä, det kan jag inte säga.

/Patrik
 
Men den vet jag!! Jag höll på att skriva vad jag kallar det..vet dock inte om det är samma som i folkmun...Får se om jag hinner imorgon!
 
Pittahuset! Har sin fasad med huvudingång mot östergatan. Pittahuset heter det p.g.a. utsmyckningarna i fasaden. Byggnadsstilen har inspirerats av Italiensk nyrenässans. Huset har tidigare använts som stadsarkiv. Jag har letat efter historia kring huset, men hittar inget särskillt. Om någon kan hitta historia kring detta hus så posta det illa kvickt!
 

Bilagor

  • pittahuset.jpg
    pittahuset.jpg
    61.8 KB · Visningar: 1,182
Senast ändrad:
Mellan 1961 och 1991 användes pittahuset som stadsarkiv. Dessförinnan huserade i denna byggnad uppförd 1888 Gamla Riksbanken fram till 1956. Man diskuterade en rivning av denna byggnad för att S:t Petri Kyrka mer skulle komma till sin rätt.
 
Senast ändrad:
Eftersom det inte är någon tvekan om svaret ovan så lägger jag ut en ny bild direkt.
 

Bilagor

  • utmaning2.jpg
    utmaning2.jpg
    27 KB · Visningar: 692
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.