Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Utmaning innom SL

Produkter
(logga in för att koppla)
Var det för svårt eller har tråden dött helt?

Hit tar man sig lätt och snabbt via såväl kommunal buss som egen båt. Eller till fots, helt enkelt.

Ledtråd: en sägs vara blå.
 
Jag vet var bilden är tagen, men har inte varit där sen i slutet av 2004, så de bilderna är väl diskvalificerade, eller? Annars har jag nytagna utmaningar från i söndags...
 
HDFS) (KGS skrev:
Jag vet var bilden är tagen, men har inte varit där sen i slutet av 2004, så de bilderna är väl diskvalificerade, eller? Annars har jag nytagna utmaningar från i söndags...

Äh, langa upp en bild vet jag. Vad gör det om den är en månad gammal. :) Utmana oss!
 
Okej, bilden är tagen här, om än ur annan vinkel o mer från sjösidan:

Stockholms Stadshus, byggt 1923...
 

Bilagor

  • stadshusgardmini.jpg
    stadshusgardmini.jpg
    45.9 KB · Visningar: 353
Och utmaningen... (blev lite dassig i det här formatet, men det gör å andra sidan bara utmaningen större ;-) )
 

Bilagor

  • yttersta.jpg
    yttersta.jpg
    46.3 KB · Visningar: 570
Kom igen nu, måste man behöa åka till hufvudstaden för att få igång tråden....

// Anders
 
Jag skulle gissa på någon av gatorna precis bortom Mosebacke, Svartensgatan eller Roddargatan. Jag har alltid glömt att ta med kameran när jag har varit i trakterna, men jag får väl se till att göra det nästa gång. Om inte någon annan hinner före... (risken verkar ju överhängande)
 
Yttersta Tvärgränd visade sig vara rätt svar. Ny bild kommer när jag har rotat i arkivet.
 

Bilagor

  • img_1075_2.jpg
    img_1075_2.jpg
    43 KB · Visningar: 334
Och så en ny utmaning. Förhoppningsvis plockar någon den snabbare den här gången.
 

Bilagor

  • img_1079_2.jpg
    img_1079_2.jpg
    42.7 KB · Visningar: 302
Får be om ursäkt, min utmaning var tydligen i svåraste laget... fast vägen leder rakt upp till Skinnarviksberget som väl är en känd plats...
 
Ny plats att leta upp.

Eftersom jag är tämligen säker på att jag hittade rätt så lägger jag upp nästa bild och om jag hade fel så får någon raskt rätta mig eller tiga. :eek:)
 

Bilagor

  • torn.jpg
    torn.jpg
    47.4 KB · Visningar: 191
Andra torn

Var det svårt eller är det bara få som besöker denna tråd?

Jag kom på att det kan finnas flera liknande torn i samma område, jag tycker att ett av dessa oavsett vilket kan duga som rätt torn. :eek:)

/Niclas
 
Det är inte så jättemycket fart i den här tråden, så det kan nog ta en stund :)

Apropå min bild så var det mycket riktigt den lilla järnpojken bakom Finska kyrkan i Gamla stan. Än har jag inte klurat ut var ditt torn finns, man kan hoppas att någon annan hinner före...
 
Ledtråd kommer

Jag tänkte vänta några dagar till sedan lägger jag ut en ledtråd, det vore ju kul om det blev lite fart på tråden nu när det är sommar och många kanske rör sig runt i SL området. :eek:)

/Niclas
 
Ledtråd

Tornet är (vad jag tror) en del av ett större byggnadskomplex som idag är delvis rivet. Vissa delar är sparade och är idag vandrarhem, hotell och muséum.
Detta ligger på en av Stockholms öar, en ö som numera är associerad med byggnaden som tornet tillhört.
Till ön var det flera stockholmare som kom mot sin vilja mellan åren 1724 och 1975.

Nu borde ni i alla fall ha ett hum om vart ni skall leta.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.