Annons

Utlänsk 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

911RS

Aktiv medlem
När man köper ett ny kamera från utlandet får man ingen Svensk handbok men skilljer det något annat? Kan man fortfarande få Svenska menyer och är det samma innehåll i kartongen. På fyndbörsen skiljer det 1400:- på 20D med, enda skillnaden jag kan se är Svensk manual och en sådan borde inte kosta så mycket om man skulle behöva den.

Detta gäller enbart huset.

Köper du europeiskt är det samma produkt, köper du från USA ärladdaren anpassad till 110V 60hz.
När du knäpper på kameran första gången är menyn på engelska, sedan kan du byta till vilket som helst av dom inbyggda språken, bla Svenska. Du kan nog hitta en engelsk manual på nätet.

Moderna laddare är tillverkade för ett fungera med olika spänningar.
Min laddare till Canon D10 är märkt 100-240 volt 50/60 hz.
Kabeln kan behöva bytas.

Värdera 900:- mot möjligheten att gå tillbaka till handlaren och få hjälp om den inte funkar som den ska. Jag valde att köpa svenskt just därför och tur var det. Hade problem med en glugg tillsammans med nya kameran och var då glad att jag köpt båda sakerna på samma ställe.

Jag kommer att köpa Svensk men utan Svensk manual. Jag är beredd att betala för enkelheten att kunna nå handlaren men om jag ska köpa över disk så blir det ännu lite dyrare så en Svensk Internet handlare där jag kan hämta delarna på plats är ok för mig.

911RS skrev:
Jag kommer att köpa Svensk men utan Svensk manual. Jag är beredd att betala för enkelheten att kunna nå handlaren men om jag ska köpa över disk så blir det ännu lite dyrare så en Svensk Internet handlare där jag kan hämta delarna på plats är ok för mig.

Går det att köpa en svensk kamera utan svensk manual?

Eftersom jag inte har uttryckt mig korrekt så kommer ett förtydligande. Affären skiljer på Svenska kameror som säljs med Svensk manual och kameror som dom direktimporterar utan Svensk manual. Så gör flera Internet handlare när det gäller fotoprylar.

911RS skrev:
Eftersom jag inte har uttryckt mig korrekt så kommer ett förtydligande. Affären skiljer på Svenska kameror som säljs med Svensk manual och kameror som dom direktimporterar utan Svensk manual. Så gör flera Internet handlare när det gäller fotoprylar.

Då bör du först och främst kolla upp hur Canon ställer sig till "gråimport".

Nikon vägrar befatta sig med gråimport utan hänvisar till återförsäljaren som då får skicka tillbaka den dit den kom ifrån.
Förmodligen har affären köpt kameran via någon bulvan från en annan kontinent.

Kursar affären så försvinner din garanti.

http://www.europe-nikon.com/newsdetail.aspx?countryid=12&languageid=12&editorialId=596

Edit: med en svensksåld kamera kan man alltid kontakta serviceverkstaden direkt för garantijobb.

Så det är inte kameran som har garanti då? Utan återförsäljaren? Jag förstår ingenting den så kallade världsgarantin som det pratas om ibland vilka märken har sådan då?

Många frågor men viktiga får jag ingen garanti då köper jag naturligtvis Svensk kamera men inte för att någon "tror" något utan då måste jag ordna mera fakta.

Jag köpte min 20D på CyberPhoto den blev naturligtvis lite dyrare än att köpa en "gråimport" men det är det värt varende öre när man börjar läsa i manualen, även om jag läser engelska i stort sett lika bra som Svenska.

Sedan så är det som tidigare skribenter har nämnt att det är butiken som står garantin gentemot dig som köpare i första hand. Om du köper en kamera som är importerad via Svenska Canon så tar dom över garanti ansvaret i det fall butiken går i konkurs. Detta gäller dock inte om du köpt en "gråimport"

Om kameran är köpt i Europa gäller garantin på samma sätt som om den var köpt i Sverige enligt Canon (jag har just ringt och kontrollerad). Enda skillnaden är om den är köpt i Amerika eller Asien garantin gäller men kameran måste skickas dit där den är köpt.

911RS skrev:
Om kameran är köpt i Europa gäller garantin på samma sätt som om den var köpt i Sverige enligt Canon (jag har just ringt och kontrollerad). Enda skillnaden är om den är köpt i Amerika eller Asien garantin gäller men kameran måste skickas dit där den är köpt.

Förutsatt att butiken du köper av har handlat av sitt lands generalagent.
annars blir det gråimport och världsgarantin försvinner.

Köper du av en tysk handlare som köpt sin kamera av den tyska generalagenten så kan du reklamera i Sverige.

Har den tyska handlaren köpt kameran i Asien så måste du reklamera till den tyska handlaren som i sin tur reklamrerar till grossisten i Asien som i sin tur reklamerar till Canon i det Asiatiska landet.
Tappar du då bort kontakten med den tyska handlaren genom tex konkurs så har du förlorat dina möjligheter att reklamera efersom du behöver fakturan från grossisten i Asien.

kort sagt så köp gärna i Europa men se till att det inte är gråimport om du inte vill chansa emd garantin.

Senast ändrad:
Jag måste säg att när jag pratade med Canon var det inte alls så här krångligt.

Dessutom som jag handlaren är Svensk och var han har köpt kameran vet jag ej men jag misstänker Tyskland eftersom det följer med en Tysk manual.

Och sist men inte minst vem säger att kameran kommer att gå sönder.

911RS skrev:
Jag måste säg att när jag pratade med Canon var det inte alls så här krångligt.

Dessutom som jag handlaren är Svensk och var han har köpt kameran vet jag ej men jag misstänker Tyskland eftersom det följer med en Tysk manual.

Och sist men inte minst vem säger att kameran kommer att gå sönder.

Frågade du om gråimport eller bara om att köpa kameran utomlands?

Det är stor skillnad om Canon gör skillnad på gråimport eller inte.
Nikon gör stor skillnad på detta och eftersom Canon inte har världsgaranti på konsumenthusen så misstänker jag att det är likadant där.

En försvinnande liten del av kamerorna går sönder men 14000kr är ju lite väl mycket att sätta på spel bara för att tjäna en mindre summa.

Roger Åsell nämner att om man har köpt en kamera i Usa eller Asian måste kamerorna skickas tillbaka till butiken där. Vad det gäller Asien vet jag inte men jag skulle bli förvånad om det inte var samma "goodwill-regler" som gäller när du inhandlat en kamera i Usa. Canon har som "goodwill" att åtgärda uppstått problem i Sverige även om kameran är inhandlad i Usa. Som sagt, vad Asien beträffar vet jag dock ej.

Det är inte mer krånglit än Canon sagt dig Roger. Dom handlare i Sverige som säljer importerade kameror köper dom från Tyskland tex, Fyndbörsen mfl, enda skillnaden är att man inte får en Svensk manual, garantin är exakt lika som en som är köpt från Svenska generalagenten. Man tjänar ca:2000:- spänn på att köpa en Tysk importerad, köper man till en Svensk manual har man tjänat 1500:- spänn, dom kan man ju ha annat roligt för.
Så det är lungt Roger, gör som andra ekonomiskt medvetna och gör en bra affär, men troligen tjänar du lite mer på att köpa den själv direkt från Tyskland, värt att tänka på kanske.
Själv har jag slutat att handla dyrare prylar i Sverige då man tjänar betydliga (för mig) belopp på att köpa via nätet innom EU, objektiv köper jag från USA, har varit lite billigare där en Tyskland, Canon har världsgaranti på sina objektiv, så därför gäller även garantin lika här som om jag skulle köpt gluggen av en Svensk handlare. En annan rolig grej är att det varit snabbare leveranstid för mig från USA än vad posten i Sverige klarar utav, helt otroligt !

Senast ändrad:
Fick mailsvar från Canon och så länge som kameran har sitt ursprung i Europa (vilket dom ser på serienummer) så gäller garantin.

Har den sitt ursprung utanför Europa går det inte att reklamera till Canon i något land i Europa.

Med andra ord så är det OK om butiken gråimporterat från Tyskland men kommer kameran från Hongkong eller USA så står du utan garanti från Canon.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar