Annons

Utländska internetbutiker

Produkter
(logga in för att koppla)

eorl

Aktiv medlem
Hej!

Jag är på väg att köpa ett hyfsat dyrt objektiv och har bestämt mig för att jag vill spara så mycket pengar som möjligt, därför skippar jag svenska affärer och svenska internetbutiker. Eftersom jag inte hittar några begagnade exemplar av objektivet, på exempelvis Tradera och Blocket (eller här för den delen), letar jag efter stora och billiga utländska internetbutiker.

Jag har koll på B&H och har också upptäckt en som heter Adorama.com. Finns det någon mer som ni kan tipsa om? Undrar också om det finns något motsvarande prisjakt.nu för andra än svenska internetbutiker, någon som känner till något?

Erfarenheter och omdömen om butikerna uppskattas också. Och ska man tänka på något speciellt?

Tacksam för svar!

/ Markus
 
B&H och Adorama är USAs två största fotobutiker, du kan lugnt handla från dem båda. Det enda du behöver tänka på är att tull och moms tillkommer på hela ordervärdet om du beställer på postorder och att de stora, seriösa grabbarna inte fuskar med tulldeklarationen. Så på listpriset för objektivet tillkommer frakt, tull och moms på alltihopa (även frakt och tull), totalt ca 30% påslag. Lönar det sig fortfarande?

Annars kan jag varmt rekommendera Robert White i England om det handlar om Nikon, Canon eller Leica. Snabba som attan och ett stort sortiment, oftast lite billigare än svenska handlare.

Vad är det för optik du skall köpa som är så hemlig att du inte vågar skriva ut beteckningen här i tråden?
 
Jag tycker det är oväsentligt att berätta vilket objektiv det är, när det egentligen inte har att göra med det jag funderar över i tråden. Men om du nu vill veta så är det ett Tokina 11-16.

Det du säger om tullkostnaden är intressant. Innebär det att när jag beräknat priset inklusive frakkostnad på B&H hemsida, måste betala 30% till?
 
Jag tycker det är oväsentligt att berätta vilket objektiv det är, när det egentligen inte har att göra med det jag funderar över i tråden. Men om du nu vill veta så är det ett Tokina 11-16.

Det du säger om tullkostnaden är intressant. Innebär det att när jag beräknat priset inklusive frakkostnad på B&H hemsida, måste betala 30% till?

På ditt beräknade pris tillkommer först tull om ett antal procent, tror det är 5-7% eller så. Sen tillkommer moms på hela det beloppet.

//Fredrik
 
Jag tycker det är oväsentligt att berätta vilket objektiv det är, när det egentligen inte har att göra med det jag funderar över i tråden. Men om du nu vill veta så är det ett Tokina 11-16.

Det du säger om tullkostnaden är intressant. Innebär det att när jag beräknat priset inklusive frakkostnad på B&H hemsida, måste betala 30% till?

Det är tvärtom, högst väsentligt. Eftersom det kan skilja mellan olika objektiv och dessutom "brukar" man tjäna mer på dyrare objektiv. I ditt fall nu, så kostar Tokina 11-16 7500 kr enligt prisjakt. På B&H kostar det ca 7000 kr hemma i Sverige med allt betalt. Fortfarande lönt?

Jag drar fram en gammal artikel ur rockärmen. Bara att översätta till dagens valutakurs.
 
Internetbutik

Hej.

Jag handlade för någon månad sedan från http://www.fotokonijnenberg.nl/search.php

De tar för tillfället 529E för objektivet.

De mailade över en faktura som jag betalade och sedan kom objektivet ett par dagar senare.

Eftersom det är från ett EU land så slipper du tull och är du moms registrerad i Sverige så drar de av den Holländska momsen.
 
Varför inte betala några extra kronor och sedan få en mycket enklare procedur när felet väl är framme, service osv.
Dessutom skapar det jobb i Sverige (i bästa fall)
 
För att man kanske inte tycker att det är värt x antal tusen extra? Dessutom, om tillverkaren inte uppfyller en utlovad världsgaranti på ett bra sätt så är det inte mycket att hänga i granen ändå.
 
Hej!
Mina tillägg. 1) Att köpa utomlands löner sig bäst på dyrare originalmärkesobjektiv. Betalar man tull och moms börjar det löna sig mer än någon tusenlapp eller två oftast först då det gäller ej nyutsläppta objektiv över 20.000:- (i synnerhet alltså supertelen). Dessutom vid optik för runt 20000:- kan det löna sig att åka till USA och köpa, resa plus optik kan gå rätt upp mot optik men ingen resa om man köper Sverige. Kom ihåg dock att på belopp över 500 EURO är man skyldig att tulla och betala moms vid införsel, gör man det löner det sig inte förstås.

2) Har du nyligen köpt optik utomlands i t ex USA av en större internetbutik (B&H, Adorama, Calumet (de brukar matcha B&H priser)) så dom vet att det inte är ett stulet kreditkort kan det gå att få det postat till annan adress än hem (dit kontokortet hör). I så fall kan man undersöka om man kan få det postat till en USA adress som man kan ordna på myusa.com. Därifrån postas det som privat paket (inte företagspaket - ingen tull och moms) hem. Jag har inte provat att använda detta men känner till att andra gjort detta för annat än fotoutrustning.

3) Jag tycker det finns skäl att inte nödvändigtvis köpa i Sverige av principiella skäl. Då dollarn var låg förra året, inte höjde man priserna i USA då! Men nu då lilla Sverige har en låg krona då skyller man på att kronan är låg för att höja priserna. Även om man räknar in att Svensk moms är 25% mot 0 moms via internetbutiker i USA så blir priserna på optik idag efter prishöjningarna på lite dyrare saker fortfarande en hel del billigare i USA. Kanske om Canon och Nikon i Sverige fick se sin försäljning vika (inte för att moderföretaget bryr sig men det svenska dotterbolaget vill ju se bra ut för att få finnas kvar) skulle de sänka priserna till de svenska återförsäljarna och det skulle gynna svensk handel som jag faktiskt gärna vill gynna. Varför skall vi inte kunna ha USA priser + 25% moms i Sverige eller via EU hos de större försäljarna?
4) Kom ihåg att saker köpta utanför EU har ingen garanti i EU (tror Olympus är undantaget). I USA utan USA warranty måste service ske hos återförsäljaren och i USA med USA warranty. Dock kan hända på proffssaker att man faktiskt reparerar ändå i Sverige gratis utan rätt garanti.
 
"Då dollarn var låg förra året, inte höjde man priserna i USA "

Nu påverkas ju inte priset på dollarn i usa av dollarn ändrar värde mot kronan. Där behöver de ju inte växla. Eller hur menar du??

(undrar vad ett växlingskontor säger om man vill växla $100 till $100. Får man betala växlingsavgift då :)

/
 
<<Nu påverkas ju inte priset på dollarn i usa av dollarn ändrar värde mot kronan. Där behöver de ju inte växla. Eller hur menar du??>>

/[/QUOTE]

Nej, men även om dollarn höll jämt mot YEN (och riktigt så var det inte) så steg i så fall EURO och SEK mot YEN vilket ledde till mindre prisfall här men inte alls på den nivå som priserna nu stiger och inte alls tillräckligt för att kompensera USA priserna. Kollar man dessutom MSRP (Manufacturer's Suggested Retail Price) för produkterna på t ex dpreview så är priset i EURO och Dollar i siffror väldigt nära varandra trots att EURON är betydligt högre värderad än dollarn - man tar alltså mer betalt i europa för sina varor.
 
Jag hjälper till med en kalkyl från ebay.
Billgast just nu från en seriös säljare (d.v.s. lika säkert som en vanlig butik) så kostar det aktuella objektivet ca 4936 kr inklusive frakt, och det finns en chans att det är det enda du behöver betala. Men om du behöver betala tull (6.7%), moms (25%) och avgifter (runt 100 kr) så kommer det hamna på ca 6684 kr. Sen akn det ju hända att säljaren skriver ner värdet och att det är "digitalkameradelar" så kanske det bara blir moms på 2500 kr och ingen tull (är ingen på digitalkameror) så blir det kanske 3225 kr, bara som ett scenario. Eftersom objektivet som billigast kostar 7490 kr i Sverige så innebär det att du som minst sparar ca 800 kr och som mest 2554 kr.

Sen har du exempelvis www.simplyelectronics.net som jag förstått det gråimporterar, men sakerna är redan intullade i EU. Där kostar det aktuella objektivet 5050 kr inklusive frakt, men då vet du också att det är det du behöver betala, så i detta fall känns ju det som ett vettigt alternativ. Jag är dock inte riktigt 100 på hu denna butik fungerar.
 
Jag mailade Simply Electronics och fick följande svar om moms och tull, (observera att man måste lågga in med ett konto med svenska dress för att se den riktiga kostnaden):

Thank you for your email and your interest in purchasing from us.

With regards to your concern, I would like to confirm that orders from outside UK will be charged in Euro for the price stated in the website. The price is set to its best selling price that can be offered within the European market.

Further to your concern, we are not subject to VAT at present.
Following on from this, we do not charge any of our customers VAT either.

As a result, we have passed on the saving to our customers by selling our items at a lower and more competitive price.

We hope that this helps clear up any queries in your mind, but please let us know if further clarification is required.

We look forward in serving you.

Should you have any question, please do not hesitate to let us know.
We'll be glad to help. Thank you.
Så det låter ju safe... Dock så verkar de ha fått rejält kass kritik på andra forum, men mest att leveranserna tar upp till tre veckor, men det kanske man kan leva med när man sparar 32%...
 
Further to your concern, we are not subject to VAT at present.
Following on from this, we do not charge any of our customers VAT either.
Nu vet jag inte var bolaget har sitt säte eller varifrån de skickar prylarna, men om du inte betalar motsvarande moms i något annat EU-land så är du skyldig att betala svensk moms.
 
Antar att de använder nått av diverse loopholes på kanal-öarna, brukar funka för företagen ett tag innan de blir nerstängda. Grejerna skickas alltså från ett EU-land så att det inte passerar tullen, men de har aldrig blivit införda i EU officiellt antagligen. Har googlat runt och har inte lyckats hitta någon som har behövt betala något extra iaf...
 
Mailade tillbaka och frågade specifikt om det fanns någon som helst risk att behöva betala tull och moms och fick snabbt följande svar:
Dear Tommy,


Thank you for your email.

Please rest assured that you will not be charged for customs for any of your purchases with SimplyElectronics. If you do encounter cases where you are asked to pay for or invoiced later for the duty by the courier, please inform us as soon as possible. We will liaise with our couriers accordingly.

Should you require further assistance, please feel free to email us again.

Kind Regards,
Holly

Customer Service Executive

Börjar själv bli sugen på att köpa mitt nästa objektiv därifrån nu...
 
Ett intressant inlägg i debatten för den som är i USA. Prova BUYDIG.com. Tar inga internationella beställningar (Ledsen att det inte hjälper dig.) Har ofta lägre priser, Men inte fullt sortiment. Jag har köpt all min utrustning där, som boende i USA, och det har bliivit många $1000 och många sköna $100 sparade.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.