Annons

Utforskaren öppnar sig vid start.

Produkter
(logga in för att koppla)

P.S

Medlem
Hjälp!

Jag har installerat Windows XP och allt fungerar som det ska. Sånär på en liten detalj... Vid uppstart/inloggning så poppar utforskaren upp med mappen för PROGRAM. Det är så förb.. irriterande. Dessutom känner jag igen problemet sedan tidigare men har ingen aning om hur jag fick bort den då.
Trots att detta inte är fotoinriktat hoppas jag att någon vet på råd.

/Patrik

Jag hade samma beteende och i mitt fall berodde det på att ett engelskt program skapat en "program files"-katalog under \windows\. Eftersom jag har svenska XP fanns det redan en "program"-katalog och tydligen blev XP förvirrat när det fanns två mappar med samma "funktion"

Jag avinstallerade programmet som skapat katalogen och vid nyinstallation nästa gång var jag noga med att peka på "den svenska" programkatalogen.

Vet inte om detta löser dina problem ...

/A

Jag vet inte om den här "säkerhetsgrejen" är kvar i XP, men den fanns i Win 9, NT 4 och Windows 2000 i alla fall. Du har med största sannolikhet både C:\Program\ och C:\Program files\. Jag kommer inte ihåg om det måste vara något mer kriterium som ska vara uppfyllt för att detta fenomen ska uppstå, men min rekommendation är att du avinstallerar programmet/n som lagt sig i C:\Program Files\ och installerar dem i C:\Program\ i stället.

Det brukar bero på att en sökväg i någon av systemfilerna (t.ex. registret) är felaktig. Är det kanske så att det är mappen "c:\program" som öppnas (det var det alltid för mig). Då är det en sökväg som hänger med så långt som till c:\program\ men sen finns inte filen eller mappen under "program" som den letar efter.

Kan hitta felet genom att leta igenom alla "startup" eller "autostart" bitar av registret och kolla alla sökvägar som börjar med den mappen som öppnas. Så gjorde iaf jag.

Sen har jag sett nåt program blinka förbi på DC++ som ska fixa det men kommer inte ihåg vart...

Det är ett irriterande problem, så lycka till!!

/Micke

JAAAA !!!

Det var det som var problemet. Som jag har funderat. Så får jag svar inom några minuter här :)

Tack så mycket Anders!!!

Enklaste sättet

Välj "Kör" i startmenyn. Skriv "msconfig", tryck enter. Välj fliken som heter Autostart. Avmarkera de rader som innehåller "c:\Program Files\" i början. Välj OK, välj att starta om datorn. Nu bör inte utforskaren dyka upp. Du får dock upp en ruta från msconfig där du kryssar i rutan som finns och väljer OK.

Eventuellt har du kryssat ur nåt program som du vill ska autostartam och isåfall får du köra msconfig och kryssa i det igen.

Här finns en liknande (äldre) diskussion

Här finns en äldre liknade diskussion.

Tryck på länken i fjärde inlägget uppifrån, enligt texten på webbsidan ska det lilla programmet "Programmappsfixaren 1.21" lösa ditt problem, det löste mitt problem med system32-mappen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar