Annons

Utan motljusskydd på hockey..

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonsjoberg

Avslutat medlemskap
Var å fotade LHC-Timrå igår åt en studenttidning här i Linköping (bilderna finns snart på blaskan.studorg.liu.se)

Och jag blev rätt förvånad över att se att de andra pressfotograferna körde utan motljus skydd.

Så kan någon förklara varför man gör det?

Jonsjoberg skrev:
Var å fotade LHC-Timrå igår åt en studenttidning här i Linköping (bilderna finns snart på blaskan.studorg.liu.se)

Och jag blev rätt förvånad över att se att de andra pressfotograferna körde utan motljus skydd.

Så kan någon förklara varför man gör det?

För att dom är för lata att med plastkåpan och bliderna blir klart tillräckligt bra för tidningar utan motljusskyddet. Det är klart smidigare att bära runt ett 70-200 utan det stora motljusskyddet.

Såg någon på en annan site skriva att när det är väldigt trångt och många fotografer så väljer de flesta bort motljusskyddet för att om möjligt inte störa varandras sikt för mycket. Vet inte om det är någon sorts oskriven regel kanske.

Annars är väl inomhusfoto väl så känsligt för ströljus från starka ljuskällor som spotlights.

Blir det så mycket ströljus i en inomhushall som Cloetta center? Jag har aldrig fotat hockey, så jag har ingen aning, men gör det ingen större skillnad skulle jag också lämnat det hemma. Tycker det är stort och flimsigt. Skulle hellre haft ett inbyggt teleskopskydd som på 300mm f/4.

/Pontus

Det är ju lätt att ta samma bild med och utan motljusskyddet och se om det är någon märkbar skillnad. Något jag tänkt göra några gånger, liksom ta kontrollerade testbilder med och UV-filter, men det har aldrig blivit av.

Jag har fotat lite hockey och kör oftast med motljusskyddet men mest för att skydda objektivet. Puckar är hårda...

Jag testade att ta bort UV filtret i onsdags under AIK-HIF. Hade inte funderat på det tidigare men en tråd här gjorde att jag testade. Det märktes faktiskt en liten skillnad i ljusstyrkan, tillräckligt för att korta slutartiden ett snäpp på min 20D. Motljusskyddet har jag på för att inte slå i frontlinsen i någonting.

BugEyes skrev:
Jag testade att ta bort UV filtret i onsdags under AIK-HIF. Hade inte funderat på det tidigare men en tråd här gjorde att jag testade. Det märktes faktiskt en liten skillnad i ljusstyrkan, tillräckligt för att korta slutartiden ett snäpp på min 20D. Motljusskyddet har jag på för att inte slå i frontlinsen i någonting.

Måste vara någon annan effekt, bättre UV-filter tror jag släpper igenom uppemot 99.7 procent av ljuset.

ulrik74 skrev:
Jag har fotat lite hockey och kör oftast med motljusskyddet men mest för att skydda objektivet. Puckar är hårda...

Tror knappast motljusskyddet kan hindra ditt objektiv från att bli skadad om du får en puck rakt mot objektivet !!

StudioG skrev:
Tror knappast motljusskyddet kan hindra ditt objektiv från att bli skadad om du får en puck rakt mot objektivet !!

Du har rätt såklart. Objektivet är 77 mm och pucken 76.2 mm så det är gott om plats.

Fast jag är nog mest nervös för att få snus i nacken när jag står vid sargen och mot det hjälper inte motljusskyddet =)

ulrik74 skrev:
Du har rätt såklart. Objektivet är 77 mm och pucken 76.2 mm så det är gott om plats.

Fast jag är nog mest nervös för att få snus i nacken när jag står vid sargen och mot det hjälper inte motljusskyddet =)

Skrattar.. Den var bra !!

Anders Östberg skrev:
Måste vara någon annan effekt, bättre UV-filter tror jag släpper igenom uppemot 99.7 procent av ljuset.
Nu har jag testat igen och du har rätt, det är väldigt lite som händer när jag tar av filtret. Ställde den här gången kameran på Av och tittade vad jag fick för slutartid när jag siktade på samma ställen i samma ljus. Endast på ett ställe av dom jag testade blev det skillnad, måste varit att det låg precis på gränsen där.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar