Annons

USM för papperskopior

Produkter
(logga in för att koppla)

_lkerdun

Aktiv medlem
Att "Un-Sharp Mask" är nödvändigt för visning på bildskärm vet jag, men finns det någon mening med att behandla bilder på samma sätt som ska skrivas ut som papperskopior av ett labb?
 
det beror på vicket labb du väljer. vissa labb skärper ingenting, andra litegrann och andra tar i så man skär sig på skärpan.
numera har jag lite dålig koll på vilka labb som gör vad, jag har fastnat hos mina favoritlabb, fotolabo och proprint. fotolabo skärper litegrann och proprint inte alls. (är liiite osäker på de senare, jag har personligen alltid kört med att dom inte ska automatjustera mina bilder på något sätt och vet inte om dom skärper något annars)
men andra kan säkert fylla i med mer detaljerad info om vilka labb som gör vad.
 
Jag använder Crimson just nu och har hittills bara fått fina skarpa kopior, om än då bara 10x15, utan att jag gjort något med filerna (Tiff) kopiorna är sprungna ifrån.
 
Proprint skärper inte bilderna vare sig man använder sig av deras DTFS eller klickar bort den. Har man en fil som har låg upplösning 150-200 ppi så tar deras DTFS ner skärpan lite så att det inte blir pixlit.
 
Pixum.com skärper ingenting. Det blir precis som jag gjort bilderna. Jag gör bilderna i 300dpi, ställer radie på 1.2-1.5, visar bilden i 50% och ställer mängd så det ser bra ut (ofta mellan 80 och 150).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.