Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Usel bildkvalité

Produkter
(logga in för att koppla)

Borsellini

Aktiv medlem
Varför blir denna bild så satans pixelig när jag lägger up den på FS, trots att den ser bra ut innan jag lägger upp den?
 
om du nu menar dina bilder i dina album, så tycker jag det ser ut som om du använt för kraftig jpg-komprimering även på "original"bilden som du lagt upp (alltså att även den stora versionen ser för komprimerad ut).
du får helt enkelt spara bilderna i bättre kvalité.
"spara för webben" i fototjopp brukar funka bra för detta då den skippar en massa gottis som exif, tumnaglar å annat som får bilderna att bli tunga.
 
jag sparar använder alltid spara för webben-funktionen. Grejen är den att om jag sparar en bild som är 247 kb stor och sedan lägger upp den på FS visar exif-infon att den bara är 70 kb.. jag har samma problem med alla mina bilder.
 
Borsellini skrev:
jag sparar använder alltid spara för webben-funktionen. Grejen är den att om jag sparar en bild som är 247 kb stor och sedan lägger upp den på FS visar exif-infon att den bara är 70 kb.. jag har samma problem med alla mina bilder.

Bilderna som du lägger upp får vara max 1024 * 1024 punkter. Är dom större kommer dom automatiskt att skalas ned med försämringar som ressultat.
 
antingen med bild-bildstorlek, eller med fil-automatisera-anpassa bild.

edit: jag glömde att du även kan fylla i önskade pixeldimensioner i beskärningsverktyget och klippa bilden i rätt storlek.
 
Borsellini skrev:
Tack så mycket. Var hittar man dem funktionerna?
men jag har ju just beskrivit var du hittar dom. sov lite och läs mitt förra inlägg imorgon. ;o)

edit: jag kanske ska sova lite själv.
missade beskriva var beskärningsverktygets inställningar finns.
dom finns under själva menyraden.
 
Jag brukar i beskärningsverktyget ange antingen 2x3cm eller 3x4cm beroende på om jag planerar att skriva ut i 30x40 eller 20x30. Dessutom kräver olika bilder olika format. Strunta i hur upplösningen blir, det är inte viktigt i det här skedet.

Därefter gör jag alla justeringar (snabbvarianten är autokontrast) och väljer bildstorlek. Skriver därefter in en lagom storlek. Jag skriver oftast 600 pixlar på största ledden, och låter den andra bli 400 eller 450 beroende på vilket format jag valt i beskärningsverktyget ovan. Denna storlek kan visas på de flesta datorer, behöver knappt komprimeras alls och kan knappt användas kommersiellt.

Därefter lägger jag på oskarp mask eller smart skärpa (typ 100-200% radie 0,3) och sparar för webben. Om man klickar på en liten pil kan mna välja anpassa till filstorlek. Välj 249 här (väljer man 250 kan den blir för stor) och spara. Voila! Du borde ha en bild som ser bra ut!

Har du en bild med mycket detaljer kan det vara bättre att öka storleken till t ex 1024, men då ökar komprimeringsgraden och tittarna måste förstora för att se originalbilden och inte bara en omskalad och mjukare kopia.

/Pontus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.