Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB-problem bärbar dator

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanH

Avslutat medlemskap
Har ett jobbigt problem med min HP Pavilion dv2000 laptop. Den har tre USB-portar och när jag använder två av dem så tappar den kontakt ett kort ögonblick för att sedan fungera igen.
Det är inget problem när man kör t.ex en trådlös mus, tangentbord eller en joystick på den då märks inget men sitter man och laddar över bilder från en kamera eller kör på det mobila bredbandet så avbryts det man håller på med och man måste koppla upp igen, störigt.
Trodde först att det kunde vara glapp i själva porten och att det var pga sladden rörde sig som det blev så men det händer även när datorn står på ett bord och allt ligger helt stilla.
Någon som råkat ut för samma eller vet vad det kan bero på?

Japp, varit med om samma sak. Tror vi med uteslutning fick ner det till spänningsfall pga för hög belastning och att vissa enheter bara fungerar i den port som de först installerades på. Märkligt tyckte jag men det visade sig senare stämma när mobila bredbandet bara funkade på en av 2 usb portar.

//Fredrik

Usb 1.1?

Kan vara så att din dator har både USB 1.1 och USB 2.0 portar.
Vissa bärbara är konstruerade på det sättet.

Förutom skillnad i maximal hastighet för överföring finns det en skillnad i hur hög strömstyrka enheterna kan använda mellan de olika standarderna.

Tack för svaren!

Enda infon jag hittar är att portarna ska vara kompatibla med USB 2.0 så det kanske kan ha något att göra med spänningsfall. Får pilla vidare med det och hitta en lösning som fungerar.

Problem med usb portarna beror ofta på att de matar för låg spänning eller ojämn spänning. Det är bl.a. detta som de nya drivrutinerna kan fixa till.

Försökte köra den där microsoftuppdateringen men det stod bara att den inte var för min dator när jag körde filen.
Fanns inga USB drivrutiner på HP's hemsida så jag testade att uppdatera BIOS. Får se om det funkar bättre.

Om du har Sony Ericcson PC Suite installerat så finns det versioner av det programmet som fuckar upp USB-portarna ungefär på det sättet du beskrivit...

Har inte PC suite installerat. Har inte hunnit köra mobila bredbandet så mycket men det har fungerat felfritt hittills så nu håller jag tummarna att problemet är löst. Tack för hjälpen!

Har hunnit testa ett tag nu. BIOS-uppdateringen hjälpte till viss del men anslutningen bryts fortfarande då och då. Inte alls lika illa som förut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar