Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB 2 eller Firewire kortläsare??

Produkter
(logga in för att koppla)

Dave

Aktiv medlem
Sitter o funderar på vilken läsare jag ska skaffa. usb kostar 216 o firewire 380. Men de är väl lika snabba??

Några tankar här??

Dave
 
Jag valde en 7-in-1 läsare för USB2 och jag är störtnöjd. Ruskig snabbt går det.
Dessutom kan jag ta med och plugga in den hos bekanta utan problem. I stort sett alla har ju USB-portar som standard, antingen 2.0 eller 1.1.
 
Jag valde Firewire

Jag valde att köpa ett Firewirekort till min gamla PC, för att det går mycket fortare att föra över stora filer då. 1-2 Megbyte/sek ungefär. Det gäller säkert för kortläsare också.

Enligt min pojkvän datanörden, så kommer Firewire att bli standard på alla nyare datorer. Mitt råd är att köpa Firewire!
 
Tackar för dessa svar!! Dock söker jag vidare ett svar om dessa två läsares hastighet, det står en massa lulllull då man läser om dem, men vad är snabbast i verkligheten?

Annars e ju usb något bättre pga att folk oftast har usb portar, om man nu ska hem till folk o tanka!

Dave
 
Snabbast är Firewire, men jämför du med usb 2.0 är skillnaden knappast speciellt stor. Firewire kostar mer att lägga in i datorer än usb och kommer därför antagligen heller inte att bli standard på alla datorer.
 
KanonCanon skrev:
Firewire kostar mer att lägga in i datorer än usb och kommer därför antagligen heller inte att bli standard på alla datorer.
Ja, FW har väl inte blivit den standard man trodde. Jag tror att Usb 2.0 blir större.
 
Vet att detta har diskuterats tidigare.
Teoretiska hastigheter på dom olika interfacen är som följer

Firewire 800 (IEEE1394b) 800Mbps
Firewire 400(IEEE 1394a) 400Mbps
USB 2 hi-speed 480Mbps
USB 2 Full-speed 12Mbps
USB 1.1 12 Mbps

Observera då att detta är teoretiska maxhastigheter för interfacen, dessa sänks oftast då en del overhead finns för synkning och annan kommunikation mellan dom olika apparaterna.

Men korten i sig går bara upp till runt 20-Mbps eller nåt. Så vilket som så funkar USB 2 hi-speed eller firewire.

USB2 devices brukar dock vara bakåtkompatibelt så det går att köra även under USB 1.1.
 
Dave skrev:
Tackar för dessa svar!! Dock söker jag vidare ett svar om dessa två läsares hastighet, det står en massa lulllull då man läser om dem, men vad är snabbast i verkligheten?

Annars e ju usb något bättre pga att folk oftast har usb portar, om man nu ska hem till folk o tanka!

Dave

Vad gäller USB2.0 är det så snabbt att det mer är minneskortet som sätter gränsen.
 
Firewire-standarden kräver som sagt betydligt dyrare elektronik i kontrollerkorten. Firewire har vissa fördelar för somliga krävande applikationer, men minneskortläsning är knappast en av dessa.

Köp därför USB 2. Billigare än FW och du är garanterad att den funkar direkt med alla nyare PC-burkar.
 
Vad gäller USB2.0 är det så snabbt att det mer är minneskortet som sätter gränsen.
För USB 2 Hi-Speed ja. USB2 high speed är snabbare än firewire, men dessa är uppbyggda på olika sätt.

Men minneskorten klarar bara runt 20-30Mbps(Megabit/sekund) generellt.
 
Hrm kanske misstog jag mig ang. Firewire som standard i framtiden... Jag vet i alla fall att det redan idag är standard på MAC (vilket vi är glada för!) Apple har den goda smaken att både sätta in USB och Firewire i alla sina datorer, sen några år tillbaka.
 
Millacamilla skrev:
Apple har den goda smaken att både sätta in USB och Firewire i alla sina datorer, sen några år tillbaka.
Tja, om man tycker att det är god smak att betala för något som inte kommer att bli standard för normalanvändaren, så visst:)
 
Guffa skrev:
Är inte USB Hi-speed samma sak som USB 2.0, och USB Full-speed samma sak som USB 1.1? Jag får den uppfattningen när jag läser på www.usb.org.

Har du någon annan källa?
Jo, det är samma.. alltså MAX 480mbps om båda produkterna stöder 2.0, men förstås också bara 12mbps om bara en stöder 2.0 och den andra 1.1.

Millacamilla skrev:
Hrm kanske misstog jag mig ang. Firewire som standard i framtiden... Jag vet i alla fall att det redan idag är standard på MAC (vilket vi är glada för!) Apple har den goda smaken att både sätta in USB och Firewire i alla sina datorer, sen några år tillbaka.

Apple har god smak till firewire eftersom de utvecklade den. USB 2.0 har på andra sidan stöd från microsoft och flera stora datortillverkare. :)
 
Dave skrev:
Sitter o funderar på vilken läsare jag ska skaffa. usb kostar 216 o firewire 380. Men de är väl lika snabba??

Några tankar här??

Dave


Du tjänar inget i prestanda om du har tänkt att tömma dina minneskort, överföringshastigheten från kortet är det som begränsar hastigheten att läsa, satsa på USB2 läsaren då kan du ha den med till alla datorer, möjligtvis så måste du även ha drivrutinerna med också.
 
Är inte USB Hi-speed samma sak som USB 2.0, och USB Full-speed samma sak som USB 1.1?
USB 2.0 kan köras i High-Speed, Full Speed och Low-Speed.

USB 1.1 kallas också för USB Basic Speed. Eller kort och gott USB. Full Speed finns under både USB 1.1 och USB 2.0 och är 12Mbps. Low Speed är 1.5Mbps och finns också under båda.

Det kanske är ett minne blott, men ett tag såldes det USB 2.0 Full-Speed devices som inte klarade Hi-Speed. Eller så var dom USB 2.0 Full-Speed combatible. Vilket inte är så konstigt då USB 2.0 är bakåtkompatibelt.
 
Zio

Har precis skaffat kortläsare. Märket heter Zio och den är USB 2. USB 2 är snabbare än firewire och mycket mer utbrett. Dvs. du kan föra över vilken data som helst mellan olika datorer för att de allra flesta har USB portor, mestadels USB 1 men det är ju kombatibelt (Väldigt få har firewire däremot). Alltså kan du använda kortläsaren i stort sätt som än jättediskett. På min kan man till och med ta loss kabeln och stoppa den direkt i USB porten. Mycket smidigt!
/David
 
Re: Zio

davidschreiner skrev:
Har precis skaffat kortläsare. Märket heter Zio och den är USB 2. USB 2 är snabbare än firewire och mycket mer utbrett. Dvs. du kan föra över vilken data som helst mellan olika datorer för att de allra flesta har USB portor, mestadels USB 1 men det är ju kombatibelt (Väldigt få har firewire däremot). Alltså kan du använda kortläsaren i stort sätt som än jättediskett. På min kan man till och med ta loss kabeln och stoppa den direkt i USB porten. Mycket smidigt!
/David

Jag vill inte riktigt hålla med dig om ditt uttalande om att USB2 är snabbare än Firewire kolla in denna test, där visas att firewire är snabbare än USB2.

http://www.digit-life.com/articles/usb20vsfirewire/


/ Jerker
 
Jag kör både USB och Firewire på både kortläsare och portabla hårddiskar. Firewire har en stor fördel då, och det är att man VET att firewire går snabbt i den datorn man jackar in enheten i. Är det USB, har man ofta inte koll på om det är USB 1.1 eller 2.0. Ska man kopiera över stora saker, än ofta USB 1.1 lika illa som inte USB alls.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.