** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USB 2 eller Firewire kortläsare??

Produkter
(logga in för att koppla)
Jerker: På det testet du linkade till säger de att USB 2 har en hastighet på 480 megabit i sekunden. Firewire har 400 megabit/sekunden. Min slutsats är då att USB 2 är snabbare...
/David

davidschreiner skrev:
Jerker: På det testet du linkade till säger de att USB 2 har en hastighet på 480 megabit i sekunden. Firewire har 400 megabit/sekunden. Min slutsats är då att USB 2 är snabbare...
/David
Förlåt? Testen du refererar till visar ju att firewire är nästan dubbelt så snabbt som USB 2.0.

Överföringshastighet är mycket mer än bara bitrate. Det finns protokolloverhead, sliding window, flödeskontroll etc som spelar betydligt större roll än själva bitströmshastigheten.

Nu är dessa hastighetsskillander dock helt ointressanta när det gäller en kortläsare, eftersom kortet i sig är långsammare än de båda.

Senast ändrad:
kuisma skrev:
Ska man kopiera över stora saker, än ofta USB 1.1 lika illa som inte USB alls.

kan du förklara det där lite närmare? Det är väl inget problem att föra över stora saker med USB 1.1? Går lite segt bara, tar väl kanske 10-15 min att föra över en full CD. Hur kan det vara lika illa som inte USB alls? Skulle du hellre
köra med typ parallellporten, he he?

Tobias Lindberg skrev:
kan du förklara det där lite närmare? Det är väl inget problem att föra över stora saker med USB 1.1? Går lite segt bara, tar väl kanske 10-15 min att föra över en full CD. Hur kan det vara lika illa som inte USB alls? Skulle du hellre
När det rör sig om minneskort är det inget större problem. Jag tänkte snarare på de portabla hårddsikar jag använder, och då betydligt större mängd data. Då kan skillnaden röra sig om dygn i stället. Då går det snabbare att skruva sönder datorn och stoppa i ett USB2.0-kort, än att vänta. Speciellt i kombination med Windows-2000 som ofta ger glödjebesked om när kopieringen ska vara klar, för att sedan när man tror den ska vara färdig, byta åsikt och säga att man i stället har 237825796798348932 minuter kvar att vänta. _Väldigt_ frustrerande, speciellt som man inte kan återuppta en avbruten kopiering på något vettigt sätt.

Inte om du inte har styrenheter för att styra dessa separat. Som om det i hårdisken hade funnits mjukvara för att styra läsare.

Kom det inte en firewire compact flash läsare till IPOD häromdagen till exempel.

Dave skrev:
Sitter o funderar på vilken läsare jag ska skaffa. usb kostar 216 o firewire 380. Men de är väl lika snabba??
Dave

Jag har inte tagit steget in i den digitala fotograferingen än men går i tankar på att göra det i den närmaste framtiden. I samband med det undrar jag bland annat varför man ska köpa en kortläsare för 216 resp 380 SEK (eller ännu värre för 84$ på zebramedia) när det finns för 16.25$? Är det någon skillnad? Det finns USB 1.1 kortläsare för 6,38$ också. Då tömmer man ett 512 MB kort på ca 6 minuter.

Fungerar USB 2.0 kortläsare på USB 1.1? Undrar vilken jag själv har på en 2,5 år gammal dator...

Har hört att det även finns bärbara kortläsare med inbyggd hårddisk. Kunde inte hitta dem på zebramedia. Några förslag?

Re: Re: USB 2 eller Firewire kortläsare??

timofej skrev:
...

Fungerar USB 2.0 kortläsare på USB 1.1? Undrar vilken jag själv har på en 2,5 år gammal dator...

...

Så gott som alla USB2.0-enheter är bakåtkompatibla, tror tom att standarden säger att de måste vara det.

Själv beställde jag ett nummer av en fototidning och fick en 6-i-1 USB1.1-läsare för under 50 spänn tror jag det var, inklusive frakt... (tror jag det var iaf). Har inte fått nåt än så jag kan inte säga att det är en bra läsare.

Re: Re: USB 2 eller Firewire kortläsare??

timofej skrev:
Har hört att det även finns bärbara kortläsare med inbyggd hårddisk. Kunde inte hitta dem på zebramedia. Några förslag?
Kolla här. Eller "Bärbar lagring" i menyn.

KanonCanon skrev:

Apple har god smak till firewire eftersom de utvecklade den. USB 2.0 har på andra sidan stöd från microsoft och flera stora datortillverkare. :)

Firewire funkar bra på Microcraps produkter iaf XP.
Prova för första gången igår när jag plugga in en dvd kamera.
Allt gick direkt och jag behövde inte ställa in något.

många dv kameror har firewire utgång.

Alltid bäst att välja den som har den högsta teoretiska hastigheten.

DÅ vet man att det KAN gå så fort men att det aldrig gör det :)

Re: Re: Re: USB 2 eller Firewire kortläsare??

jimh skrev:
Kolla här. Eller "Bärbar lagring" i menyn.

Tack Jim!:) Det var inte lätt att missa länken! Men jag lyckades med det ändå!:)

Hmm... det var ett antal lagringsmedia att v¨lja bland.:) Vilket ska jag välja? Eller närmare bestämt vad man ska tänka på när man väljer ett? Samma gäller kortläsare.

Undrar även om USB 2.0 på D70 (eller vilket det nu har) räcker. Eller blir det ändå snabbare med en kortläsare?

Andra tips inför anskaffning en digitalare? Hehe mycket att tänka på när man stiger in i det okända...:)

Nikon D70 har inte USB2. Egna testresultat:

21 bilder, JPG, Large, totalt 43,8 MB, Sandisk CF 1, 64 MB

I Nikon View (Mac OS X)
USB 2 - 81 sek
USB 1 - 88 sek

I Bildinsamling (Mac OS X)
USB 2 - 87 sek
USB 1 - 94 sek

Tobias Lindberg skrev:
Tja, det beror på vilka gränssnitt man har att tillgå.

En ECP/EPP parallellport klarar att överföra upp till 3MB/s, dvs den är ungefär dubbelt så snabb som USB 1.1... Men jag vet inte om det finns några minneskortsläsare med den anslutningen. Men parallellporten är hyggligt snabb under rätt förutsättningar.

Flaskhalsen kanske sitter i minneskortet och inte i usb-kontakten. Hur snabbt är ditt kort? Det kanske inte är så mycket snabbare än usb1?

Fungerar gamla usb-kablar till usb2 med full hastighet? Eller finns det snabbare usb2-kablar?

Det är skillnad på kablara, men så länge det är hyffsat kort längd borde det gå, men vill man vara säker på att allt funkar korrekt, kör med rätt kablar.

divander skrev:
Fungerar gamla usb-kablar till usb2 med full hastighet? Eller finns det snabbare usb2-kablar?
Det fungerar oftast, men inte alltid, och inte alltid så stabilt.

Jag hade problem med min Tripper (bärbar hårddisk), den kopplade ned titt som tätt. När jag kollade efter så använde jag en USB 1.1-kabel, och när jag bytte till en USB 2-kabel så fungerade det felfritt.

Finns kort med både USB2 och Firewire, kostar några hundra mer. Många DV-kameror använder uteslutande Firewire, har fått för mig att Firewire är ett bättre protokoll för realtime editering (någon som kan mera om detta?). Vissa dslr har bara Firewire, övriga har oftast bara USB1 - med extern kortläsare slipper man bry sig om detta. Numera ansluts många datortillbehör med USB - påverkar en ansluten enhet (t ex en scanner) överföringen på en annan? Är det 480 MB/s totalt eller för varje enhet?

USB är inte Peer-to-Peer såsom firewire så har du mycket laggar det ner. Nu när det är sagt kan jag ta fortsättning. Ett modernt moderkort har dock flera hubbar så ofta delar bara 2 portar på en kanal via ett s.k root hub.

Dock bör man inte blanda USB 2 Hi-Speed och USB 1.1 på samma hubb då hastigheten går ner till 1.1 då.

Var också noga med att USB 2 sakerna är USB 2 Hi-Speed och inte USB 2 Full-Speed. Full-Speed är mer eller mindre USB 1.1 och går också i 12Mbit/s.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar