davidschreiner
Picturo-administratör
Jerker: På det testet du linkade till säger de att USB 2 har en hastighet på 480 megabit i sekunden. Firewire har 400 megabit/sekunden. Min slutsats är då att USB 2 är snabbare...
/David
/David
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Förlåt? Testen du refererar till visar ju att firewire är nästan dubbelt så snabbt som USB 2.0.davidschreiner skrev:
Jerker: På det testet du linkade till säger de att USB 2 har en hastighet på 480 megabit i sekunden. Firewire har 400 megabit/sekunden. Min slutsats är då att USB 2 är snabbare...
/David
kuisma skrev:
Ska man kopiera över stora saker, än ofta USB 1.1 lika illa som inte USB alls.
När det rör sig om minneskort är det inget större problem. Jag tänkte snarare på de portabla hårddsikar jag använder, och då betydligt större mängd data. Då kan skillnaden röra sig om dygn i stället. Då går det snabbare att skruva sönder datorn och stoppa i ett USB2.0-kort, än att vänta. Speciellt i kombination med Windows-2000 som ofta ger glödjebesked om när kopieringen ska vara klar, för att sedan när man tror den ska vara färdig, byta åsikt och säga att man i stället har 237825796798348932 minuter kvar att vänta. _Väldigt_ frustrerande, speciellt som man inte kan återuppta en avbruten kopiering på något vettigt sätt.Tobias Lindberg skrev:
kan du förklara det där lite närmare? Det är väl inget problem att föra över stora saker med USB 1.1? Går lite segt bara, tar väl kanske 10-15 min att föra över en full CD. Hur kan det vara lika illa som inte USB alls? Skulle du hellre
köra med typ parallellporten, he he?
Nej.mackie77 skrev:
Kommer med en fråga i debatten:
Kan jag koppla en firewireläsare till direkt till en extern firewire HD?
Dave skrev:
Sitter o funderar på vilken läsare jag ska skaffa. usb kostar 216 o firewire 380. Men de är väl lika snabba??
Dave
timofej skrev:
...
Fungerar USB 2.0 kortläsare på USB 1.1? Undrar vilken jag själv har på en 2,5 år gammal dator...
...
Kolla här. Eller "Bärbar lagring" i menyn.timofej skrev:
Har hört att det även finns bärbara kortläsare med inbyggd hårddisk. Kunde inte hitta dem på zebramedia. Några förslag?
KanonCanon skrev:
Apple har god smak till firewire eftersom de utvecklade den. USB 2.0 har på andra sidan stöd från microsoft och flera stora datortillverkare.
jimh skrev:
Kolla här. Eller "Bärbar lagring" i menyn.
Tja, det beror på vilka gränssnitt man har att tillgå.Tobias Lindberg skrev:
kan du förklara det där lite närmare? Det är väl inget problem att föra över stora saker med USB 1.1? Går lite segt bara, tar väl kanske 10-15 min att föra över en full CD. Hur kan det vara lika illa som inte USB alls? Skulle du hellre
köra med typ parallellporten, he he?
Det fungerar oftast, men inte alltid, och inte alltid så stabilt.divander skrev:
Fungerar gamla usb-kablar till usb2 med full hastighet? Eller finns det snabbare usb2-kablar?