Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

USA vs Sverige

Produkter
(logga in för att koppla)

skurken2

Guest
Kan någon, gärna en branschmänniska, förklara de enorma prisskillnader som råder mellan USA och Sverige? Jag har tittat på ett Nikon AF-VR 80-400 och jag skulle kunna köpa en weekendresa till NY köpa gluggen och ändå spara någon 1000-lapp. Om man är intresserad av en 300/2.8 kan man (nästan) åka första klass. Detta trots att dollarkursen är såpass hög som den är!
 
Gäller priserna med eller utan moms? Priser som du hittar i tidningar eller internet kan vara utan moms. Ibland står det att det tillkommer x procent om du köper dem i New York State till exempel.

Sedan har du en helt annan konkurrens i USA än i Sverige. Du kan se på de flesta varor att priserna är lägre i USA än i Europa, och ofta lägre i Europa än i Sverige. Jag har dock inte haft möjligheten att kolla priser på mindre orter i USA som St.Louis, möjligen kan de ha högre priser än NYC.

Sedan vet jag att åtminstone B&H har två priser, ett med världsgaranti, när det gäller Canon prylar säkert samma sak med Nikon, och ett utan.
 
USA är en större marknad och har inte samma skatter vi i Sverige. Dollarkursen är faktiskt inte så hög...Sen är det också fråga om var du hittat priset..fet fiinns otroligt många bluffhandlare som binder upp kunders pengar utan att kunna leverera utan att kunde först köper försäkringar och tillbehör.

Berätta gärna var du hittat det billiga priset.
 
Jeppe skrev:
Sen är det också fråga om var du hittat priset..fet fiinns otroligt många bluffhandlare som binder upp kunders pengar utan att kunna leverera utan att kunde först köper försäkringar och tillbehör.
Ja, det är sant. Kolla noga innan du slår till. Sök på Dpreview där oseriösa handlare ibland diskuteras. Broadway och A&M Photo World lär vara skumraskbutiker.
 
Skatt tillkommer alltid på priset om du köper prylen i NY.

8% har jag för mig.

Väldigt irriterande första gången jag var i Nordamerika och köpte en modetidning som skulle kosta 1,25 men försäljaren ville ha några cent mer.
Gräl uppstod nästanm innan vi förstod att jag inte visste att skatten alltid tillkommer.
 
mipert skrev:
Gräl uppstod nästanm innan vi förstod att jag inte visste att skatten alltid tillkommer.
Ja, visst är det förvirrande. Det är lite knöligt att man aldrig vet hur mycket slutnotan blir, såvida man inte är en hejare på matte.
Anledningen till att det bor så många pensionärer i Florida, förutom klimatet, är att det inte är någon moms på matvaror och mediciner i den delstaten. Det visste jag inte om när jag var i Miami, så jag blev konfys när jag faktiskt bara betalade det som stod på prislappen. Jag hade ju vant mig vid att alltid langa upp lite mer stålar än jag väntade mig.
 
Jag skrev NY eftersom det jag tittat på har legat i samma prisklass och det är dit man köper weekendresor. Den sida jag mest tittat på är www.canogacamera.com som ligger i Los Angeles då jag har varit i den butiken ett antal gånger. Den är etablerad sedan 50-talet och säljer via postorder också.
Tex så kostar Nikons AF-VR med dagens dollarkurs
(som är hög för mig då kursen låg på 4.75 vid min första USA tripp) 13 083:- att jämföras med tex
Schönherrs i Stockholm som tar 18375:-
Jag har inte hittat någonstans på deras hemsida att moms skulle tillkomma inte heller att den ingår.
 
Jag åkte till NYC i Juni för att köpa tre Canongluggar hos Adorama och B&W. Jag sparade runt sju tusingar vilket motsvarade flygresan plus fyra av hotellnätterna. Visserligen utan garanti, men lite får man väl chansa. Resan var ju stenkul...
Momsen är som sagt 8% i New York.
 
mipert skrev:
Skatt tillkommer alltid på priset om du köper prylen i NY.

8% har jag för mig.

Väldigt irriterande första gången jag var i Nordamerika och köpte en modetidning som skulle kosta 1,25 men försäljaren ville ha några cent mer.

jag tycker det är ganska juste att priser anges utan VAT. Det gör att man blir lite mer medveten om det "rätta" priset och att man faktiskt betalar rätt mkt skatt
 
erhu skrev:
jag tycker det är ganska juste att priser anges utan VAT. Det gör att man blir lite mer medveten om det "rätta" priset och att man faktiskt betalar rätt mkt skatt
Det är väl bara att börja handla allt på Yfo eller Madeco där alla prislappar är exlusive moms. Då blir du medveten om det "rätta" priset i Sverige.
 
Måste man verkligen betala amerikansk moms om man är svensk på tillfälligt besök i New York?
Amerikaner kan ju handla tax-free i Sverige. Det omvända borde väl också vara möjligt. Minns att jag en gång handlade momsfritt i England, innan vi gick med i EU.
 
Olle skrev:
Måste man verkligen betala amerikansk moms om man är svensk på tillfälligt besök i New York?
Amerikaner kan ju handla tax-free i Sverige.

Motsvarande system finns inte i USA, så vitt jag vet. Det kan ha att göra med att Sales Tax tas ut av delstaten, inte av den federala regeringen.
 
Tycker också att det borde vara så att man kan handla skattefritt. Jag var ute med mina amerikanska släktingar och handlade i sommar och i en turiststad som Stockholm får de ständigt frågan om de vill ha det tax-free. I USA är det nog inte lika lätt att höra om det är en utlänning, pga av mängden invandrare, så man får nog fråga själv.
 
om man ska handla grejer i new york och känner nån i new jersey (granndelstat några km från Manhattan) kan man gå in i B+H, men be dom skicka grejerna till adressen i new jersey. du får betala porto...men slipper skatt.
detta funkar ju med valfri annan delstat i usa...så om du ska resa runt lite kan du ju uppge adress till plats i annan delstat du ska besöka och sedan plocka upp paketet när du kommer dit.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.