Annons

Urkass kamera!!

Produkter
(logga in för att koppla)

-¤ Freja ¤-

Aktiv medlem
Köpte en minolta G500 och fick hem den igår.. har nu knäppt 100 bilder varav kanske 5 blivit hyfsade! Är jätte ledsen, har sparat pengar för att kunna köpa en ny kamera & så får man skit! Den är verkligen sämre än min första digitalkamer på 0.7 mpix!!!! Den tar ok bilder utomhus... men inne är den bedrövlig! :´( Kan man skicka tillbaka den? Det kan man väl inte om man använt den?? Så vad gör man????

Tacksam för svar / Ledsen Maria...
 
Klart du kan. Om du köpt den hos någon någorlunda seriös återförsäljare... Säkert att du ställt in allt rätt? dvs rätt upplösning o jpg-kompression osv? så dåligt ska inte en G500 prestera. Det kan ju vara ett dåligt ex också, såna finns av alla sorter. Tala med säljaren!

Lycka till!
 
Jag tittade snabbt på Cyberphotos sida och såg att den hade fått en massa utmärkelser. Det kanske inte betyder något igentligen men jag tycker att du skall ge det lite tid.
Är det kanske något med inställningarna eller annat?

Vad är det som inte blir bra med inomhusbilderna?
 
Om du har köpt den via postorder så har du rätt att skicka tillbaks den (enligt distansköplagen eller något i den stilen) har jag för mig.

Kan du posta någon bild i den här tråden så kanske du kan få lite tips och råd :eek:)
 
Hej

Vad tråkigt att du inte är nöjd. Jag tycker att du ska ta kontakt med din leverantör och förklara din situation på ett lugnt och sakligt sätt.

Berätta vad du inte är nöjd med

Tala om hur du önskar att de löser ditt problem.

Fråga sedan om det är möjligt att göra som du önskar.

I de flesta fall så tror jag att det kommer att gå bra. Om du har beställt på internet så tror jag dessutom att du har ett ganska gott skydd som konsument. Om du varit rädd om emballaget och produkten så att den går att återpacka är det nog lugnt. Lycka till och berätta gärna hur det går och hos vem du handlat.

mvh
Peter
 
Köpte den på cyberphoto ja. Har mixtrat en massa med inställningarna och det hjälper lite... men bilderna är fortfarande skit. Kan det vara något fel på den? Lägger ut några bilder...

(dom är förminskade, men det spelar ju inte så stor roll, ni ser ju att dom inte varit några höjdare innan heller...)
 

Bilagor

  • image2.jpg
    image2.jpg
    16.6 KB · Visningar: 3,156
Dom är ju bedrövliga :(

Tog likadana bilder med min coolpix 2000 och dom blev 100 ggr bättre!!
 

Bilagor

  • image1.jpg
    image1.jpg
    26.4 KB · Visningar: 3,163
Utan blixt blir det ingenting när man tar macro bilder och med blixt blir det såhär...

Kanske är det några krongliga inställningar man måste göra som jag inte är van vid?? men jag har verkligen testat allt känns det som :(
 

Bilagor

  • image3.jpg
    image3.jpg
    8.6 KB · Visningar: 3,142
konstigt!

Ja du! Antingen har du pillat på någon inställning eller så har du fått ett riktigt måndagsexemplar, Min G500 fungerar superbt (nästan iklass med min gamla dimage 7i).
 
Du verkar ha lite för höga förväntningar på din kamera. Tar du makrobilder t.ex., så stäng av blixten - den klarar sällan (aldrig?) av sitt jobb på så nära avstånd det handlar om. Sannolikt står det i instruktionsboken att makrobilder skall tas utan blixt ;-). Sedan verkar en del bilder bli oskarpa p.g.a. att kameran inte hittar fokus. Också det ett vanligt problem med kompaktkameror, då många inte har fokusbelysning (inte ens då funkar det jättebra), varför det ofta blir problem med inomhusbilder.

Kameran är ju som sagt prisad av så många, har du läst instruktionsboken? Jag vet inte på vilken nivå du ligger rent kunskapsmässigt, men ge det lite tid, så ska du se att det blir bra. :)
 
På katten och myntet ser det ju ut som om kameran missat fokus. Har du fått indikation på att den fokuserat ordentligt?

På "damen" så ser det ut som om fel vitbalans valts. Sedan, beroende på avstånd, så kan ju blixten ha svårt att "tagga ner" tillräckligt.
På macrobilder är det mycket vanligt att blixten blir för stark. Det har jag haft problem med på min A70 åxå tex.

Men du har rätt i att bilderna inte ser bra ut. G500 ska kunna prestera mycket bättre än så.

Här är några exempel på blixtbilder som jag hittade i all hast:
http://www.pbase.com/image/27210243
http://www.pbase.com/image/25471902
http://www.pbase.com/image/27210246
http://www.pbase.com/image/25462475
http://www.pbase.com/image/25595433
 
Björn - För höga förväntningar?? :-O Har du inte tittat på bilderna, eller skämtar du med mig?? Utan blixt blir det ingenting! Om du vill kan ja lägga ut det med?

Tack så mycket för era svar! Jag ska kontakta cyberphoto & se vad dom säger.
 
Jag har en grön lampa som lyser om kameran hittat fokus och den har lyst på alla dessa foton...

Jag har ju en Nikon coolpix 2000 sedan innan och den tar jätte bra bilder tycker jag för sin klass, så jag har svårt att tro att det är jag som är kräsen, eller att dte är jag som är jätte dålig på att ta bilder :(

Förlåt om jag låter otrevlig eller något... men är bara såå besviken!
 
SÅ dåligt presterar INGEN ny digitalkamera, inte ens såna som säljs på Rusta för 995:-

Om du gjort allt rätt så är det sannolikt nån lins i kameran som ligger fel. Konstigt att bilderna blir okej utomhus... alla bilder borde bli lika oskarpa om kameran e felaktig...

Finns det manuell skärpa på en G500? funkar den?

Det där fixar Cyberphoto, var så säker! De är bra att ha att göra med har jag förstått.'

Läs det här också:
http://reviews.cnet.com/Konica_Minolta_Dimage_G500/4852-5_7-30476269.html?tag=top&pn=1&fb=1&ob=0

46 av 55 har givit positiv kritik...
 
Senast ändrad:
Kanske en självklarhet för dig redan Maria men jag tar det ändå:
Som de flesta kompakter tar själva fokuseringen några ögonblick, dvs man trycker ner avtryckaren till hälften och när fokuseringen är klar (ca 1 sekund enl cyberphoto) kan man trycka ner avtryckaren helt för att ta bilden.
Om man råkar lyfta avtryckaren ett ögonblick börjar kameran på nytt att försöka hitta fokus. Viktigt alltså att vara stadig i avtryckarfingret och mjukt trycka av bilden först när kameran fokuserat klart.
 
Nu börjar jag få lite pli på den :D

När jag köpte nikonen så var det bara att sätta igång och ta bilder som blev bra sedan kunde man ju göra inställningar så dom blev ändo bättre.. kanske därför... jag trodde inte att en kamera kunde vara skitdålig med grundinställningarna men ändå bra när man har mixtrat med inställningarna några 100 ggr... Om si sådär 100 foton till kanske det blir riktigt bra ;)
 
Med tanke på de få bilder jag såg på din sida så skulle jag föreslå att du kanske skulle satsa på någon annan kamera så som tex Canon 300D eller liknande. För de natur bilder du tog med CoolPix är bra och jag tror du skulle trivas med en mer manuell kamera där du själv har större kontroll över hur bilderna blir.

Se om du kan lämna tillbaka din G500 för att satsa på en lite bättre kamera som ger dig stärre möjligheter?

Är det inte fler som tycker som mig? Titta på de två naturbilder som hon har laggt upp.
 
müsli skrev:
Kanske en självklarhet för dig redan Maria men jag tar det ändå:
Som de flesta kompakter tar själva fokuseringen några ögonblick, dvs man trycker ner avtryckaren till hälften och när fokuseringen är klar (ca 1 sekund enl cyberphoto) kan man trycka ner avtryckaren helt för att ta bilden.
Om man råkar lyfta avtryckaren ett ögonblick börjar kameran på nytt att försöka hitta fokus. Viktigt alltså att vara stadig i avtryckarfingret och mjukt trycka av bilden först när kameran fokuserat klart.

Kan väl inte vara så att man måste vänta medans kameran fokuserar? Trycker jag ner avtryckaren helt på en gång så tas inte bilden förens fokuseringen är klar. Givetvis trycker jag personligen ner halvvägs först, men man ska ju givetvis även kunna trycka hela vägen på en gång. Bilden tas när autofocusen är inställd...och motivet har flyttat sig ur bild. ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.