Annons

Uppsnappat i fotobutiken

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Igår var jag inne på JapanPhoto på Fleminggatan för att först och främst titta på några objektiv. Efter det när jag skulle gå så fastnade jag vid ett bokbord och beslutade mig för att köpa ett par böcker. Det hade då kommit in en annan kund, så jag ställde mig i kö efter dom, stod lite snett vid sidan om till vänster och hörde hela konversationen. Det var en kille och en tjej som ville köpa en kamera och så här gick konversationen:
K = Kunden
S = Säljaren

S: Hej, vad kan jag hjälpa till med?
K: Vi vill köpa en systemkamera. Jag kan ingenting om kameror.
S: Ok. I vilken prisklass hade ni tänkt er?
K: kanske runt 6, 7, 8000 kr. ungefär.
S: Ja, då finns det en hel del bra modeller från både Nikon och Canon. T.ex. Nikon D3000 so kanske är i enklaste laget och D5000 som är mycket bra. På Canonsidan finns det 500D, eller om man vill gå upp lite grand 550D.

Det blir en liten paus och kunden tittar på mig som står snett framme till vänster med min Sony A900 runt halsen. Säljaren tar upp initiativet.

S: Ja, och så finns det några Sonymodeller också, men ingen av dem har ju video, så det är säkert inte intressant.
K: Nej, video är inte alls viktigt, vi har redan en bra videokamera. LiveView däremot har jag hört om att det är bra.
S: Ja, men det har dom allihop, så det är same-same.

Säljaren vänder sig till mig som står med en bok i handen.

S: Om du bara ska betala för boken så kan jag ta dig snabbt emellan.

Visst säger jag och går fram och köper min bok, medan de andra kunderna går bort och kikar på kamerorna i montrarna.

Medan vi väntar på att kortbetalningen ska gå igenom så säger jag till säljaren att jag hörde konversationen och undrade om han inte visste om att t.ex. Sony A550 har en LiveView som har en annan teknik och är mycket bättre än de andra.

Säljaren svarar korthugget, och uppfattar jag det som, mycket irriterat.
S: Jo det vet jag väl, men det var ju inte det som var frågan här, eller hur!

Jag släpper saken, får kvittot på boken och tackar. Säljaren går iväg.

Under tiden har de andra kunderna gått bort till kameramontrarna med Nikon längs till vänster, Canon i mitten och Sony till höger. De står framför Sonymontern och tittar på de kameramodellerna.

Säljaren kommer fram till dom och går in emellan Sonymontern och kunderna och säger
S: Just det, en kamera var det…

Så tar han fram sin nyckelknipa och säger ”ursäkta mig” varvid han, fortfarande framför Sonymontern, sträcker sig fram för att öppna glaset till Canonkamerorna och därmed skjuter kunderna framför sig bort mot Canon och Nikon och flyttar sig lite framåt och lutar axeln mot montern så att han totalt skymmer Sony och riktar hela sin uppmärksamhet mot Canon. Plockar fram en Canon 500D och börjar prata samtidigt som han föser hela sällskapet bort mot Nikonmontern.

Sen gick jag.

-----

Detta var ett, tycker jag, mycket tydligt exempel på att inte alla märken behandlas lika, utan att Sony aktivt motverkas gentemot Nikon och Canon och att det finns drivkrafter att aktivt pusha för ett specifikt märke som inte har med funktionalitet, eller kundens behov att göra.

Jag är inte så mycket för konspirationsteorier, men har hört om att det finns en tydlig bias emot att sälja Sony till favör för Nikon, men framförallt Canon pga. olika förmåner och ”testexemplar” av kameror osv. som tillverkarna ger direkt till personalen hos olika företag. Hittills har jag avfärdat detta, men har nu förstått att det nog är så ändå. Att Sony inte ”horar” på det sättet och nedlåter sig till mutor och korruption drabbar nog märket avsevärt åtminstone på kort sikt, men jag tycker ändå det är bra. På längre sikt är det nog till fördel.

JapanPhoto och andra får väl iofs. sälja vilka märken dom vill, men om jag var generalagent för Sony och fick veta att vissa återförsäljare agerar på det här viset skulle jag reagera kraftigt.

Jag tror inte att de stora kedjorna inom fotohandeln direkt styr detta, utan att det är enskilda medarbetare som personligen har incitament för att premiera ett märke framför ett annat istället för att se till kundens bästa.

Tyvärr är fotohandeln en alldeles för liten ankdamm för att det ska vara intressant att gräva i för Janne Josefsson och co., men det verkar finnas en hel del smutsiga affärer här.

Det finns säkerligen fotointresserade här på fotosidan som arbetar i fotoaffärer. Skulle vara roligt och upplysande om ni kunde reflektera över detta.


/Mats
 
Så för att en säljare tycker att canon/nikon är bättre än sony, så mutar canon/nikon säljare i fotoaffärerna? Lite långsökt kan jag tycka.
 
Jag gjorde en liten egen marknadsundersökning i Sthlm för nått år sedan..Besökte några olika handlare och låssades inte kunna ett skit om kameror.. Läget är ännu värre än du tror även om du har sett-hört-upplevt detta nu Mats...
 
Att en säljare tycker mer om något märke mer än andra är inte nytt, konstigt och exklusivt till kameraförsäljningbranchen.
 
Så för att en säljare tycker att canon/nikon är bättre än sony, så mutar canon/nikon säljare i fotoaffärerna? Lite långsökt kan jag tycka.

Precis så har jag också tyckt tidigare, men har hört många påståenden om att det finns såna saker som jag tar upp här. Det är inte alls långsökt.

Absolut tycker många att Canon och Nikon har fördelar gentemot Sony. men jag tror inte att en kunnig säljare i en fotoaffär tycker att Canon och Nikons lösning på LiveView är bättre än Sonys och om kunden efterfrågar just detta och om man är opartisk så är det ytterst märkligt att agera på det sättet. Sen finns det väldigt starka argument för Canon och Nikon också som naturligtvis kan föras fram och det är i många stycken bättre att köpa dessa än Sony.


/Mats
 
Medan vi väntar på att kortbetalningen ska gå igenom så säger jag till säljaren att jag hörde konversationen och undrade om han inte visste om att t.ex. Sony A550 har en LiveView som har en annan teknik och är mycket bättre än de andra.
Varför pratade du med säljaren? Varför inte prata med den som efterfrågade informationen, dvs kunden?

Jag har flera gånger informerat kunder i butiker. Vet man vad man pratar om, och kan förklara begripligt, har jag märkt att det är mycket enkelt att få kundens uppmärksamhet medan försäljaren står handlingsförlamad. :)

Säljaren svarar korthugget, och uppfattar jag det som, mycket irriterat.
S: Jo det vet jag väl, men det var ju inte det som var frågan här, eller hur!

Jag släpper saken, får kvittot på boken och tackar. Säljaren går iväg.
I detta läge skulle jag, med stor sannolikhet, avbrutit köpet och lämnat butiken.
 
Och hur är det på fotosidan när någon ber om råd vilken kamera de skall köpa? Opartiskt? Ingalunda, som regel är det just Canon och Nikon som framhålls i nämnd ordning. Övriga fabrikat finns med i ringa omfattning. Precis som den omnämnda butiken.
 
Och hur är det på fotosidan när någon ber om råd vilken kamera de skall köpa? Opartiskt? Ingalunda, som regel är det just Canon och Nikon som framhålls i nämnd ordning. Övriga fabrikat finns med i ringa omfattning. Precis som den omnämnda butiken.

Jovisst, men det hela är självgenererande. På FS dominerar Nikon o Canonägare vad gäller dslr. Och de råder ju den villrådige frågeställaren utifrån sina egna erfarenheter. När man läser sådana trådar har jag noterat att rätt många Pentaxägare också går in och lämnar råd.

Det kanske är så att Sonyägare inte är så på allerten att vilja delta i sådana trådar. Sedan är det ju så att majoriteten av "rådgivare" endast har erfarenhet av ett märke. De som har erfarenhet från flera märken, typ 2-3 stycken olika kamerasystem är ju i minoritet.

Själv var jag på Japan Photo på Söder Katarina Bangata. Där var jag vittne till en liknande försäljningssituation som Mats. Fast då puffade försäljaren även för Sony A550 o A380 som alternativ.

Hursomhelst tror jag att NEX-kameran kommer att ge en liten skjuts även åt Sonys övriga sortiment.
 
Jag tycker det är grymt roligt "ta fighten" med Canikonerna i sådana tipstrådar.. Speciellt då nån börjar dra runt med myter...Jisses.. Oftast garvar jag så stort så öronen klapprar ihop i bak i bakhuvudet ..

Speciellt då en del rätt fartblinda Canikon-användare tror man är en Sonytaliban.. Då sanningen är att man bara är en "Sonydemokrat".. Hatad av etablisemanget...

:- )
 
Folk säljer väl det de anser vara bäst att sälja?
Finns väl inte nån som helst "demokratikrav" i en kommersiell verksamhet?
Vi har också ett ansvar som köpare; finns till och med ett speciellt ord för det.
Beställarkompetens.

Och BTW...
Jag är Konicanonpraktitax om man nu nödvändigtvis ska kategoriseras efter kameramärket.
 
Säljaren säljer så klart det med bäst förtjänst kortsigktigt eller vad han tror lönar sig långa loppet beroende på vilken målgrupp hans affär riktar sig till. Finns ingen anledning att bli upprörd över vinklad information i en butik. Ägaren(eller anställd) har väl inget ansvar att agera objektivt?
 
Jag har fått en känsla då jag läst lite rekomendationstrådar att just sonyister är mer agressiva och ofta inte ser några nackdelar med sin sonykamera utan den är helt enkelt alltid är bäst enligt dom. När det gäller pentaxägare upplever jag inte alls samma påstridighet.

Och varför ska diskussionen vara en fajt, går det inte att diskutera sakligt, det borde ju frågeställaren ha mer nytta av.

Kan det verkligen vara så att Sony är bäst i alla lägen? Livewiev visst där är den säkert outstanding om det är den viktigaste parametern. (Själv använder jag bara liveview vid macro och ibland porträtt, föredrar en optisk sökare).
 
Jag har fått en känsla då jag läst lite rekomendationstrådar att just sonyister är mer agressiva och ofta inte ser några nackdelar med sin sonykamera utan den är helt enkelt alltid är bäst enligt dom. När det gäller pentaxägare upplever jag inte alls samma påstridighet.


Där har du fel. Tas saker upp som verkligen är nackdel så finns inga problem med att snacka om det. Problemet är att fotast. Snudd alltid därmed. Så kommer det upp saker som inte är några problem. Eller saker som folk läst i en test. Vars seriositet är ungefär som kyss mig i röven.. "Testen" menas...

Och varför ska diskussionen vara en fajt, går det inte att diskutera sakligt, det borde ju frågeställaren ha mer nytta av.

Och även om jag som var den som skrev "fighten" så är jag oftast saklig.. Men du verkar ha problem med att förstå lite humor också?? Asså.. Det går rimligen väl inte missa kopplingarna till politikens undebara värld i mitt inlägg... " Ta fighten".. "Sonydemokrat"-- "Politiskt korrekt" "Etabilsemanget". .

Du bör väl se lite skämtet eller?? Dessutom med leende bakefter.. "":) :)""

Dessutom. Du använder ""Live viewendast"" osv osv.. Har du en Sonykamera?

Edit. Kollade. Du verkar ha en Canon.. Därmed vet du troligen inte hur en live view på en Sony verkligen går att använda.. Canons Live view" och Sonys är inte samma sak..Så du kan inte ens med Canons veta hur du skulle gjort OM du haft en mer i praktiken funktionell typ som Sony. Eller?
 
Den kopplingen jag såg var till kommunal som använde uttrycket vid en strejk för några år sedan dvs fackligt och inte politiskt.

Nej jag har för närvarande ingen Sonykamera.
Varför jag inte är så förtjust i liveview är pga att jag tycker jag ser mycket bättre i en optisk sökare och det känns stabilare att ha kameran mot ansiktet i stället för med utsträckta armar, men det kan kanske vara smaksak vilket man föredrar. Sitter kameran på stativ så kan jag använda liveview ibland.

Tillägg:
Jo jag vet fördelarna med sonys liveview och jag skrev också tidigare att den på den punkten var överlägsen.
 
Där har du fel. Tas saker upp som verkligen är nackdel så finns inga problem med att snacka om det. Problemet är att fotast. Snudd alltid därmed. Så kommer det upp saker som inte är några problem. Eller saker som folk läst i en test. Vars seriositet är ungefär som kyss mig i röven.. "Testen" menas...



Och även om jag som var den som skrev "fighten" så är jag oftast saklig.. Men du verkar ha problem med att förstå lite humor också?? Asså.. Det går rimligen väl inte missa kopplingarna till politikens undebara värld i mitt inlägg... " Ta fighten".. "Sonydemokrat"-- "Politiskt korrekt" "Etabilsemanget". .

Du bör väl se lite skämtet eller?? Dessutom med leende bakefter.. "":) :)""

Dessutom. Du använder ""Live viewendast"" osv osv.. Har du en Sonykamera?

Edit. Kollade. Du verkar ha en Canon.. Därmed vet du troligen inte hur en live view på en Sony verkligen går att använda.. Canons Live view" och Sonys är inte samma sak..Så du kan inte ens med Canons veta hur du skulle gjort OM du haft en mer i praktiken funktionell typ som Sony. Eller?

Och med ditt inlägg här tror jag du just bevisade att Åke hade rätt ;) Och du har ju helt klart rätt i att en med Canon helt omöjligt kan ha en susning om Sonys kameror. Själv är jag fullt övertygad att Nikons objektiv rostar det bästa frukostbrödet... ehm...

Såg att du gillade hifi :) Vill du verkligen reta upp dig kan jag rekommenera ett besök på hifi-klubben, där finns de verkliga märkestallibanerna fast det kanske är en annan historia.
 
Handlarnas bias startar inte hos handlarna. Utan detta startar i "Testerna". Där sätts ribban för vad folk köper.. Och där ligger problemet med kamerabranschen.

Testarna är inte seriösa helt enkelt.. Då man inte knappt känner igen kameran som testas med den man har fast dom heter detsamma.. Då blir det fasiken aningen knepigt.. A550 är en sådan kamera ..

Alla med kritiskt tänkande kan ju se hur D40 snackades om .. Och hur NEX resoneras om.... Läs fiundera och testa ert kritiska tänkande... Men skriv inte utan först tänka efter en hel del. Därför jag tänker inte skapa kritiskt tänkande för folk som inte har detta själva från start..

Men jag kan ge en vink om en sak.. bara den är ju helt underbar..

Med D40 så ansågs det så att det var bra för nybörjaren att det inte var direktknappar osv så förvirrar den nya användaren.. Sedan så gick det ju styra kameran också via menyer.............. Detta om en stillbildskamera... I tipstrådar var D40 guds gåva till alla nya. trotts den saknade af samt stabilisering så var den alltid bäst...


NEX.. Stor kritik över avsaknad av direktknappar.. Och stark kritik att saker ligger i menyer.. Men tar man kameran enbart som stillbildskamera.. Så verkar den inte svårare att styra i stora drag än en vanlig systemkamera.... Att där sedan finns flera grenar på trädet beror ju på en massa mer funktioner som finns där..rätt givet får man byta avdelning för komma till nästa sak som kameran kan..

Men vad sker.. Jo NEX sågas i praktiken.. Totalt tvärtemot D40.. Med D40 är enkelheten en tillgång .. I NEX fallet är det skäl till sänkande av bedömmning rätt radikalt... Och kameran bedömms utifrån att den skulle vända sig främst till proffs som enbart sysslar med manuellt fotande samt ändra allt hela tiden konstant...

Extremt underligt detta.. Därför kameran är nog byggd för samma kundgrupp som D40 var... Men ändå sker ett totalt byte av ögon att se kamerorna med..

Jag svär. En Sony D40 skulle dött sotdöden direkt.. En Nikon NEX skulle redan varit kultförklarad i varenda test... Ni får som sagt tro vad ni vill.. Men testmarknaden är inte seriös anser jag.. och tyvärr styr denna testmarknad sedan vad handlarna säljer enklast...
 
Och med ditt inlägg här tror jag du just bevisade att Åke hade rätt ;) Och du har ju helt klart rätt i att en med Canon helt omöjligt kan ha en susning om Sonys kameror. Själv är jag fullt övertygad att Nikons objektiv rostar det bästa frukostbrödet... ehm...

Såg att du gillade hifi :) Vill du verkligen reta upp dig kan jag rekommenera ett besök på hifi-klubben, där finns de verkliga märkestallibanerna fast det kanske är en annan historia.


Hifiklubben.. Jisses mannen.. "ica maxi! inom Hifi .. Hehe..


och givetvis skriver jag som jag gjorde då HAN refererade till Live view såsom det var samma sak.. Hade han skrivit att han med CANONS sätt att göra detta på så använder han osv osv..

Men exakt som i tips och råd trådar kommer en Canikon med sitt snack att live view används endast med macro osv osv osv... men .. Sluta skriv såsom att det man säger är så gällande ALLA märken. Då slipper man rätta. Och du slipper tro Åke hade rätt...

Och jag som Sonydemokrat slipper sitta med tramsiga inlägg och förklara för som nu dig..

Ingen blir gladare än jag om jag slippper.. :)
 
Senast ändrad:
Det är lite fascinerande att så många utser sig själva som ambassadörer för just det märke och den modell man själv valt.

Folk bryr sig alldeles för hårt om vilket märke som är stämplat på kapitalvaran och förskönar det positiva och förnekar det negativa om den egna prylen.

Jag gissar att det är ett undermedvetet försvar inför dilemmat att man kanske inte har valt rätt trots all påläsning:)...btw...ingen kapitalvara kommer någonsin att vara utan brister, bara att leva med det.
 
Detta var ett, tycker jag, mycket tydligt exempel på att inte alla märken behandlas lika, utan att Sony aktivt motverkas gentemot Nikon och Canon och att det finns drivkrafter att aktivt pusha för ett specifikt märke som inte har med funktionalitet, eller kundens behov att göra.


Det var förstås enastående visset av försäljaren att inte visa dem Sonys LiveView när nu kunden var intresserad av det, men jag kan ändå uppbåda en viss förståelse för att de gärna pushar Canon och Nikon framför andra märken. Jag tycker inte att det är direkt bra, men som sagt, en viss förståelse kan jag skönja.

Du Mats, som vad jag förstår jobbar med IT, kanske minns vad man brukade säga om IBM, åtminstone förr i tiden när de verkligen var störst: "Ingen har fått sparken för att de köpt IBM". Saker kan gå snett och fungera dåligt, men har man köpt det ledande märket så har man i alla fall gått fri på den punkten, märkesvalet är då inget man behöver försvara särskilt mycket.

Om kamerakunden är nöjd med sin kamera spelar det ingen roll vilket märke det är på den, men om han är missnöjd och den dessutom är av ett udda märke som han valde bara för att försäljaren rekommenderade det så är det naturligtvis försäljarens fel att bilderna blir dåliga, och om kunden överhuvudtaget kommer tillbaka till den butiken så är det då bara för att klaga. Det spelar i sammanhanget ingen roll om problemet ens har med kameran att göra, den blir syndabock - och det är försäljarens fel!

Men ser man till att de i stället går ifrån butiken med något av de två ledande märkena skjuter man på ett listigt vis över skulden för de dåliga bilderna på tillverkaren i stället. Vilken mentalt frisk kund skulle orka driva att försäljaren är dum i huvudet som rekommenderar de ledande märkena - som bevisligen säljer bäst?

Fast jag både har och gillar Sony, och mitt hjärta faktiskt egentligen klappar ännu mer för Pentax, så skulle kanske även jag ofta rekommendera Nikon eller Canon - för då kommer de kanske tillbaka till mig för nästa inköp även om de inte var helt nöjda med kameran de köpte första gången.

Försäljare lever på kunder som kommer tillbaka, och det vet de om och det vill de inte chansa med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.