Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppsala högar

Produkter
(logga in för att koppla)
Här får man lära sig en massa nytt :)

Summerrar att ner på backen med vidvinkel med något i förgrunden kommer göra susen.

Fynden är absolut imponerande. Det är mycket riktigt brandgravar så gravgåvorna som varit med på bålet är väldigt fragmentariska. Dock finns där allt som folkvandringstida höjdare dregglade över. Jag minns i nuläget inte exakt vad som hittades där men har för mig att det bland annat var spelpjäser av elfenben.

Bilder då, Tobias Jansson här på fotosidan har tagit en del ruskigt bra bilder vid högarna. Jag tror dom finns att se på hans hemsida.

Hm, det är nog detta som kallas för inspiration...nej, fick helt plötsligt lust med problemlösning av de uppsaliensiska högarna, alltså bildmässigt. Kittlar faktiskt i fingrarna och lustcentrat. Skall först ta till mig diskussionen ni fört...
Tack för tipset, med ett nytt problem. Då lägger jag alla andra på hyllan för några timmar.
Godnatt
/Ulla

Lägger ut ett blad (i min ägo) till att börja med. Tycker att du Roland verkar ha stått precis där många har rekommenderat...finns tydligen en motionsslinga där det funkar att stå för att få den bästa bilden vid högen närmast Sthlm. Tänker göra ett försök själv också... vid tillfälle.
/Ulla

*skrattar*

Nu har jag fått ändra textstorleken till MELLAN efter att ha läst "uppsala bögar" som ämne på denna tråden. . . . .

ja niklas de kan man också ha problem med att fota....fast då är det kanske inte ett par olikformade kullar som är problemet...

Jag styr tillbaka diskussionen på det egentliga ämnet...annars tror jag vi hamnar väldigt snett.Det vore synd! :-(
Blir annars alltför mycket focus på anatomi och inte som här på natur, historia och arkeologi Härliga bilder du lagt ut, Roine! Jag återkommer när det gäller alldeles egna.
/Ulla

Får jag föreslå en gemensam aktivitet vid Uppsala högar tisdag den 26/8 framåt kl 17 och så länge solen är vaken?

Visst, varför inte! Jag är på, bor bara runt knuten.
Vart ska vi samlas? Vid resturangen?

markus skrev:

Bilder då, Tobias Jansson här på fotosidan har tagit en del ruskigt bra bilder vid högarna. Jag tror dom finns att se på hans hemsida.

Sluta ljug nu Markus! Man kan få för sig massa saker :)

Bilagor

• hog1.jpg
    hog1.jpg
    17.7 KB · Visningar: 293
Jamas skrev:
Visst, varför inte! Jag är på, bor bara runt knuten.
Vart ska vi samlas? Vid resturangen?

Om man kommer knatandes från järnvägsövergången dit bussen går och det finns parkeringplatser så har man resturangen på höger sida och muséet på vänster sida. Om man följer gångvägen några tiotal meter till kommer man fram till ett ödsligt träd som står mycket nära vägskälet, där en väg går mot kyrkan och en fortsätter utmed högarna mot Uppsala. Jag tänkte mig att vi skulle kunna ha det trädet som mötesplats.

Trädet är samma som Roine har i en bild tidigare och som finns i Åsa Vadings bild

Det funkar med, området är ju inte stort.
Det finns förövrigt en info sten aldeles brevid där med. Det är mittemot mittenhögen, förövrigt.

RolandM skrev:
Får jag föreslå en gemensam aktivitet vid Uppsala högar tisdag den 26/8 framåt kl 17 och så länge solen är vaken?

Vilken dundrande aktivitet det blev. Jag ryser!
Träffen lät ju mycket spännande, kanske dessutom lärorik, men...
/Ulla

RolandM skrev:

Hej Roland! Det måste väl vara 26/7, eller hur?
Jag räknar med att det är så. Jag kommer, har varit där många gånger men inte så mycket den sista tiden. Vi ses!
MVH Dick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar