Annons

Upplösning

Produkter
(logga in för att koppla)

GertLind

Aktiv medlem
Hej

Har precis skaffat en ny digitalkamera(istds) och vill nu lära mig kräma ur det bästa.

Har tagit en del bilder i olika upplösning med den och slås av en sak.
Hur jag än fotar RAW eller JPG blir DPI alltid 72 ?

RAW bilden blir ca 10 mb och JPG bilden 3 - 4 mb

Varför är DPI bara 72?


Nästa fråga:

När jag tar upp RAW bilden i det medföljande programmet kan jag spara om den i olika format såsom JPG eller TIF. I TIF kan jag välja 8 eller 16 bitar. Man vill ju ha det bästa så jag har valt 16 bitar. När jag sedan öppnar den i PS så kan jag ej manipulera ganska många saker utan måste ställa om den till 8 bitar.

Skillnaden vad jag förstår är färginformationen på varje pixel? Räcker det med 8 bitar för att göra shyssta förstoringar.


Kameran har ju 6.1 MPIX. Hur stora förstoringar kan man göra med bra kvalitet?
 
Dpi värdet är helt betydelselöst i detta fall.
Det är intressant sen när du skall skriva ut bilden då kan du fritt ställa in det dpi du vill.

Jag tycker man kommer ganska långt med 8 bitar, det jag tycker skiljer mer är att man kan dra mycket mer i färger o liknande vid 16 bitar.

Men det är klart vill man få ut mest skall man fota i RAW som är 12 bitar o sen konvertera till 16 bitars tiff tex

6.1 mp kommer man långt med, har sett förstoringar på 50x70cm som ser bra ut.
 
Tomas.S skrev:
Dpi värdet är helt betydelselöst i detta fall.
Det är intressant sen när du skall skriva ut bilden då kan du fritt ställa in det dpi du vill.

Jag tycker man kommer ganska långt med 8 bitar, det jag tycker skiljer mer är att man kan dra mycket mer i färger o liknande vid 16 bitar.

Men det är klart vill man få ut mest skall man fota i RAW som är 12 bitar o sen konvertera till 16 bitars tiff tex

6.1 mp kommer man långt med, har sett förstoringar på 50x70cm som ser bra ut.

Tack för ett väldigt bra svar.

Om vill ha en förstoring på säg 30 x 40 hur vill labbet ha bilden då?
 
Fråga dom vilken dpi deras skrivare jobbar med, sen så förstora du din bild i photoshop så den blir 30x40cm i just det dpi labbet skriver ut i.
Alternativt så gör dom det åt dig...

Det är ivarje fall det sättet ja gjort när ja skrivit ut större bilder, finns säkert någon med bättre koll;-)
 
1. Bilden i kameran har ingen upplösning i DPI, bara pixeldimension eller vad man vill kalla det. I ditt fall är den 3000x2000, dvs 6 megapixlar.

Att det alltid blir 72 dpi när du öppnar bilden beror på att PS sätter DPI automatiskt till 72.

2. 8 bitar räcker bra för att göra justa förstoringar. Jag har för mig att PS CS kan jobba med bilderna i 16 bitar.

Formeln för att räkna ut hur stora utskrifter du kan göra är:
Pixeldimension/DPI.
250 DPI brukar räcka för att få en bra upplösning på bilden.
Alltså kan du skriva ut i
3000/250 = 12"
2000/250 = 8"
eller i cm 30x20.

Du kan läsa mer om upplösning på http://www.megapixeln.net
 
GertLind skrev:
Tack för ett väldigt bra svar.

Om vill ha en förstoring på säg 30 x 40 hur vill labbet ha bilden då?

Om du skall ha bilden i det måttet, måste du beskära bilden då proportionen inte är samma som vid 30 x 20 cm.

DPI för bilden blir mellan 160 och 180.
Hur stor bilden blir vid olika dpi kan du ju lätt kolla i PS.

Hur som helst så börjar du närma dig gränsen för vad som är en acceptabel upplösning på bilden.
 
Kodak gör i Tyskland 30x45 cm o har storleks krav 2286x1526. Colormailer gör 30x45 cm o har storlek krav 2048x1536, o de kallas för poster format. Och mycket bra kvalitet på bilderna, koster ca 70 kr st.
Jag har gjort bilder hos Colormailer som va 1695x1131 o 2,3 MB o en va 2071x1394 o 3,5 MB. Båda var lika fina o, man tittar så stora bilder på längre avstånd.

Jag har jämfört dem mot, en färg kopia från Dia 50 iso taget vid Medelhavet. Med Pentax 50 mm 1.8, o den 30x4gjord, jag hos Fuji 1987 före digital tiden. Och de är nästan lika bra, bilder.
Mvh/Leif
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.