Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Upplättningsblixt ute med gammal kamera?
- Trådstartare Dez
- Start datum
fredrikru
Aktiv medlem
Hej. Om jag vill använda en gammal helmanuell kamera och få lite upplättningsblixt med manuell blixt med bara ett effektläge, hur gör jag då? Ifall det är stark sol tex.
Bara att köra på. Du har ofta naturligt ljus som är starkare än det blixten kan ge och blixten lyser då bara upp skuggiga partier. Tänk på blistsync tiden så du har lite längre exponeringtid så blixten hänger med...
fredrikru
Aktiv medlem
Ok, så bra. Tror blixten bara har ledtal 26, så det är ju inte så starkt. Kan ju iofs testa hur exponeringen blir med digitalkamera.
Den har ett manuellt läge (full spätta) och ett autoläge.
Hur funkar autoläget? Har bara använt manuellt hittils.
Hmm..Det var drygt 20 års sedan jag plåtade med min Spotmatic+Orsam blixt men det ska finnas lite ljus automatik men har du ledtal 26 så kör fullt blås. Tror att den kameran hade maximal blixtsync tid på 1/60 sec. Min H-blad när jag kör slutaren i gluggen har 1/500
Kör du neg film så fixar den lätt lite fel exponering....
fredrikru
Aktiv medlem
Jo, det är Osramblixt. Men hur funkar den vid Auto då, tex inomhus? Är det bara att sätta omkopplaren i auto och köra? Det kan det väl inte vara..
Minns att du får sätta bländare efter ISO på filmen och köra 1/60 på slutaren. Tabell ska finnas på blixtens baksida.
// Fredrik
larsten
Aktiv medlem
Precis. Det finns en tabell på manuella blixtar.
Det blir nog lite lurigt och du måste tänka dej noga för. Blixten har ju ingen automatik och styr ju ut helt och hållet.
Jag provade för 10 år sedan när jag hittade en gammal kamera med manuell blixt...och gjorde så här...tror jag.
1. Jag ställde in kameran på 1/60 del (kan nog gå bra med 1/30 eller 1/15 och det skall funka men sync)
2. Kollade i tabellen hur långt bort blixen skulle vara vid det aktuella ASAtalet och med den bländaren. Om du har tur så funkar blixtmängden (jag skulle tror att det bästa vore att ligga 0,5-1 steg under på en upplättningsblixt...
Så om kameran mäter 5,6 så kolla på vilket avstånd bländare 4 ger (du lurar beräkningen genom att säga att du släpper in mer blixtljus än du gör genom bländaren). Försök ha blixten på det avståndet. Om det blir för starkt får du försöka softa ner ljuset med t.ex. lakarnsväv..
För att träna dej i detta tag gärna din digitala kamera och sätt den på manuell...och gör lika dant på blixten...och se hur det blir.
Det som är VÄLDIGT bra är att du kommer lära dej så grymt mycket om blixtfotografering i bara farten!!!! Det är ovärderligt att kunna när du sedan glänser med din digitala kamera
Det blir nog lite lurigt och du måste tänka dej noga för. Blixten har ju ingen automatik och styr ju ut helt och hållet.
Jag provade för 10 år sedan när jag hittade en gammal kamera med manuell blixt...och gjorde så här...tror jag.
1. Jag ställde in kameran på 1/60 del (kan nog gå bra med 1/30 eller 1/15 och det skall funka men sync)
2. Kollade i tabellen hur långt bort blixen skulle vara vid det aktuella ASAtalet och med den bländaren. Om du har tur så funkar blixtmängden (jag skulle tror att det bästa vore att ligga 0,5-1 steg under på en upplättningsblixt...
Så om kameran mäter 5,6 så kolla på vilket avstånd bländare 4 ger (du lurar beräkningen genom att säga att du släpper in mer blixtljus än du gör genom bländaren). Försök ha blixten på det avståndet. Om det blir för starkt får du försöka softa ner ljuset med t.ex. lakarnsväv..
För att träna dej i detta tag gärna din digitala kamera och sätt den på manuell...och gör lika dant på blixten...och se hur det blir.
Det som är VÄLDIGT bra är att du kommer lära dej så grymt mycket om blixtfotografering i bara farten!!!! Det är ovärderligt att kunna när du sedan glänser med din digitala kamera