Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplättningsblixt med EOS 300

Produkter
(logga in för att koppla)

flutte

Aktiv medlem
Jag var ute häromdagen i lite strålande solsken, (typ 1/1000s, f/4) och tänkte använda den inbyggda blixten för att lätta upp ansiktet lite. Men, den klarar ju bara 1/90s i synktid, och när jag trycker in avtrycket rapporterar kameran 1/90 och f/mycket.

??? Kan jag inte ha kort skärpedjup och upplättningsblixt i starkt solljus när jag anväder manuellläget? Eller är det bara kameran som försöker förvirra mig?

/Fredrik

Det blir ju liksom så om du har 1/1000 bl.4

Då blir det till att mäta näven eller nåt, (där har du garanterat inte 1/1000 bl.4) köra på manuellt, ställa in 1/90 och ploppa upp blixten..

Kameran reducerar blixten när ljuset överstiger 1/125 (tror jag det är)

Eller... skaffa en EOS 5:a med 1/200 i x-sync...;)

Jodå, jag har 1/1000 bl 4 när jag mäter i näven (fast då har jag ställt en ISO 400-film till ISO 160 för att kompensera för att jag har ljus handflata), mem visst; jag kan ha fel på något steg. Långt över 1/90 och bl 4 var det i alla fall.

Men om jag manuellt ställer 1/90, så kommer slutaren att vara öppen låååångt längre än 1/1000, och då kommer det in låååångt mycket mer ljus än vid 1/1000. Blixten kan ju inte reduceras mer än att inte vara på över huvud taget. & då måste den ju knipa ihop bländaren istället!

Såvida inte det du försöker säga är att "visst, kameran säger 1/90 eftersom det är max för blixten, men den vet att du vill ha 1/1000 f/4, och ser också att det är ljust med sin ljusmätare, så den tänder blixten under 1/90, fast med svagt sken, och ger dig ändå 1/1000 f/4)". Eller något sådant.

Om inte annat; skall vi byta rakt av? :)

/Fredrik

1/1000 sek, bl.4 motsvarar ju 1/90 sek, bl.13. Din kamera kan inte synka blixten på kortare tid än 1/90, alltså får du acceptera att största bländare du kan använda är bl. 13. Blixtens räckvidd blir då tyvärr ganska kort.

Många systemkameror med ridåslutare lider av detta problem. Om man vill ha maximal möjlighet till upplättningsblixt i fullt solljus, ja då behöver man en kamera med centralslutare. Då kan du synka blixten på typ 1/500 eller 1/1000.

Tillägg: Det finns specialblixtar som delvis löser problemet genom att pulsa blixtljuset, men det är en nödlösning.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar