Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplättning med blixt utomhus?

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Jag har åtagit mig att bröllopsfotografera i sommar & tänker göra det med min Dimage 7i, har även en 5600HS-blixt till den.

Min fråga gäller upplättning utomhus om solljuset är hårt, bör jag skaffa någon sorts bouncer? Har funderat på en Bounce Reflector V Set (se bild), behöver jag nåt sådant eller kan jag använda blixten rakt på & kanske dra ned kontrasten nåt snäpp på kameran? Det finns ju även den här enklare typen av bouncer som ser ut som en plasthuv, kan de va nåt?

Larsa

Bilagor

• image1.jpg
    image1.jpg
    5 KB · Visningar: 436
Hej

bouncer är viktigare då omgivande ljus är svagt... utomhus i solljus så kan du använda blixten rätt på! Jag ställer ned min Sb28 (Nikon) med - 1/3-2/3 EV men kör i övrigt rätt på. Blir perfekt.

Omnibounce är antagligen den dyraste plastbit man kan köpa... jag använde min ett par ggr men har man en riktigt bra blixt från början behövs inget sådant tillbehör tycker jag.

Med vänlig hälsning
Johan

larsaz skrev:
Jag har åtagit mig att bröllopsfotografera i sommar & tänker göra det med min Dimage 7i, har även en 5600HS-blixt till den.

Min fråga gäller upplättning utomhus om solljuset är hårt, bör jag skaffa någon sorts bouncer? Har funderat på en Bounce Reflector V Set (se bild), behöver jag nåt sådant eller kan jag använda blixten rakt på & kanske dra ned kontrasten nåt snäpp på kameran? Det finns ju även den här enklare typen av bouncer som ser ut som en plasthuv, kan de va nåt?

Larsa

Tack för ditt svar johan. Jag fick en liknande indikation av min fotohandlare ang. omnibounce, jag ska dock få låna hans privata & testa så får vi se.

Ang. reflektorn på bilden så känns den mer intressant, kanske inte nödvändig men bra vid tillfällen inomhus när reflektion mot tak eller vägg inte är möjlig. Vid brölloppet så gör jag nog som du säger, min blixt ska vara ungefär i samma klass som din så det ska nog gå bra.

Mvh/Larsa

steinick skrev:
Omnibounce är avsedd att användas inomhus, där fungerar den förträffligt.

Ok, jag får testa & se. Nu kör jag dock till 99% reflekterat ljus inomhus men en Omnibounce kan ju vara bra att ha när det inte är möjligt.

Larsa

En fråga om reflektion i taket.

I bruksanvisningen så verkar det som att vinkeln på blixten inte är så viktig för avståndet till motivet, det enda som nämns är vinkel kontra brännvidd.

Ju kortare brännvidd desto mer uppåt, lång brännvidd mer framåt. Har gjort lite snabba tester & det ser ut som att det stämmer, några kommentarer om detta?

Enda erfarenheten av blixtfoto jag har är från 80-talet när jag sprang omkring med stavblixt, när jag plockar fram mina dior från den tiden så vill jag bara gråta när jag ser blixtbilderna. Blått kallt sken & hårda skuggor, när jag riktat upp blixten så är oftast toppen på huvuden överexponerade & ögonen insjunkna & mörka.

Försökte att åstadkomma detta med min nya blixt bara för kul men lyckades inte än hur jag bar mig åt, den verkar sprida ljuset på ett helt annat sätt.

Larsa

Svaret förkortas antagligen TTL. Blixt automatiken gör att du får svårt att återskapa den gammla looken. Det blir till att köra helt manuellt om du ska lyckas med det.

Anledningen till att du måste rikta fram blixten vid långa brännvidder är pga antagandet att motivet står längre bort. Då måste man rikta fram reflektorn så att ljuset når fram.

/Maverick

Ok, självfallet så sitter det i TTL-mätningen.

Förmodligen så är det som du säger med avståndet, jag har bara lite problem med att hålla koll på vinkel kontra avstånd + brännvidd & har därför bara gått på vinkel kontra brännvidd efter bruksisens exempel.

Har lyckats bra med blixtbilderna på det sättet men antar att jag kommer att få utveckla tekniken lite mer. Köpte blixten igår & har därför inte hunnit testa så mycket

Larsa

Är inte så hemma på den här biten men vill inte ha nåt löst som ska placeras externt, jag vill kunna arbeta mer fritt.

Ang. reflexbouncern på bilden som monteras på blixten, kan de va nåt tror du? Har inte en aning om hur den ska monteras.

Larsa

Bouncern på bilden är nog ok. Skulle dock tejpa fast den ordentligt vid fotografering utomhus så att inte vinden tar tag i den ;)
Den monteras på samma sätt som en OmniBounce dvs man trär den över reflektorn.
Jag var en gång i tiden inne på att köpa något liknande men tycker inte att det är något prisvärt alternativ.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar