Annons

Upphovsrättsskyddet gäller ej för thumbnails

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är nog böjd att hålla md domstolen. Detta kan ju faktiskt öka spridningen på sina bilder. Vem vet, kanske någon rik amerikan får syn på en bild som han bara måste ha. Sen är det en fråga om hur stora thumbnails får vara också.
Nåja, så länge de länkar till fotografens riktiga bild så är det väl bra. Sparar man bilden i det vanligaste formatet (jpeg) och sen någon gör en thumbnail av den så kan man ju knappast göra en stor bild av den igen.

/Jesper

Amerikanska (läs USA) domstolar kan endast verka i USA. Där kan de bestämma vad f_n de vill. Tyvärr tror dock jänkarna att deras lagar gäller överallt, MPAA skriker om Digital Millenium Act när de jagar filmpirater i Sverige. DMA gäller mig veterligt endast i USA.

Men det vore kul med en offentlig tolkning av upphovsrättslagen med Internet i focus.

Macaco skrev:
Vad tror ni om det här då? Hur påverkar det oss i Sverige?

I praktiken? Inte alls skulle jag tro.

Vi vet inte inte hur svenska domstolar ser på saken innan vi har ett prejudikat men visst har skaparen upphovsrätten till bilden även om det är en tumnagel. Frågan är väl snarare vem som orkar att slåss om tumnaglar. Det är nästan som USA:s stämningshysteri... :)

Kluven.

Så länge man skapar egna tumnaglar som folk kan lägga upp och använda som länkar så är det ju egentligen inte så farligt...

Problemet, som jag ser det, är ju exempelvis de sökmotorer som letar reda på bilder och själv komprimerar dem. Det resultatet har man ju som fotograf ingen kontroll över...

Jag vet faktiskt inte vad jag anser! Finns både positiva och negativa aspekter på det hela.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar