cocuyo
Avslutat medlemskap
Jag har under hela min verksamma tid haft ganska bra koll på upphovsrätten och har sett hur den under de senare decennierna har hackats och malits för att passa vissa aktörer, men att man därvid har slarvat betänkligt.
Den mest ogenomtänkta paragrafen är kanske 1 Kap. 2§ första och andra stycket:
I sin iver att göra lagen "heltäckande" har lagstiftaren här gjort en logisk kullerbytta av monumentalt slag. Jag ska exemplifiera:
Jag har jobbat som riggare i några år, och jag har länge seglat, och därför är jag relativt kunnig i hantering av tågvirke och användning av knutar. När det gäller knutar finns en uppsjö av litteratur, där plagiaten är legio, men där uppenbart en hel del bilder har upphovsrätt. Nu jobbar jag på att göra ännu en bok i ämnet, och den ska också innehålla bilder, eftersom det är omöjligt att på annat sätt beskriva de strukturer som ingår i ett sådant verk.
-
Som exempel visar jag här en diskussion på IGKT, där jag först har återgivit en teckning skapad av Robert Shetterly, vilken visar en förvriden och felaktig variant av en knut för att sammanfoga två linor. Teckningen finns i det första inlägget i tråden: http://igkt.net/sm/index.php?topic=2076.msg14824#msg14824
I det fjärde inlägget i den tråden har jag återskapat författarens förvrängning av knuten, vilken jag har utfört i materialet som den avses användas i, och fotograferat det som jag lyckades tota ihop i ungefär samma vinkel som tecknaren skapade sin bild. Detta har jag i den tråden gjort för att visa att det inte var tecknaren som återgav motivet fel, utan att det var författaren som inte hade förstått hur knuten skulle samsas.
Enligt första kapitlets andra paragraf i upphovsrättslagen är både min knut på linorna och bilden som jag tog av knuten "exemplar" av konstverket, teckningen, som jag kommenterar. Jag ser den tolkningen som fullständigt orimlig och den kan svårligen överensstämma med allmänt rättsmedvetande.
Tyvärr genomsyras upphovsrättslagen av fel av det här slaget, skapade av lobbyism för särintressen, och den skulle behöva revideras rejält och enligt min mening återföras till sitt ursprung och författas i enklare termer. Som den nu ser ut är den omöjlig att förstå, vilket borde vara ett grundläggande krav, om man begär att medborgare ska lyda lagen.
Den mest ogenomtänkta paragrafen är kanske 1 Kap. 2§ första och andra stycket:
2 § Upphovsrätt innefattar, med de inskränkningar som föreskrivs i det följande, uteslutande rätt att förfoga över verket genom att framställa exemplar av det och genom att göra det tillgängligt för allmänheten, i ursprungligt eller ändrat skick, i översättning eller bearbetning, i annan litteratur- eller konstart eller i annan teknik.
Framställning av exemplar innefattar varje direkt eller indirekt samt tillfällig eller permanent framställning av exemplar av verket, oavsett i vilken form eller med vilken metod den sker och oavsett om den sker helt eller delvis. ...
I sin iver att göra lagen "heltäckande" har lagstiftaren här gjort en logisk kullerbytta av monumentalt slag. Jag ska exemplifiera:
Jag har jobbat som riggare i några år, och jag har länge seglat, och därför är jag relativt kunnig i hantering av tågvirke och användning av knutar. När det gäller knutar finns en uppsjö av litteratur, där plagiaten är legio, men där uppenbart en hel del bilder har upphovsrätt. Nu jobbar jag på att göra ännu en bok i ämnet, och den ska också innehålla bilder, eftersom det är omöjligt att på annat sätt beskriva de strukturer som ingår i ett sådant verk.
-
- Självklart kan det vara fråga om intrång i upphovsrätt om jag helt sonika endera kalkerar av bilder ur andra böcker, skannar dem, fotograferar dem eller tecknar av dem -- i det sista fallet använder annans bild som förlaga.
- - Om jag med ett flexibelt material (rep), åstadkommer en "skulptur" enligt bilden som någon annan har gjort, så framställer jag enligt 1 Kap. 2§ första och andra stycket ett exemplar av verket, och om jag sedan tecknar av eller fotograferar trasslet som jag har åstadkommit, så framställer jag ytterligare ett exemplar, som enligt lagens bokstav är ett exemplar av det "ursprungliga" verket, som jag hittade i boken.
- - Om jag ändrar vinkel, belysning, material, eller aspekt på min bild, så är den enligt första stycket likafullt ett exemplar av den som jag utgick ifrån.
Som exempel visar jag här en diskussion på IGKT, där jag först har återgivit en teckning skapad av Robert Shetterly, vilken visar en förvriden och felaktig variant av en knut för att sammanfoga två linor. Teckningen finns i det första inlägget i tråden: http://igkt.net/sm/index.php?topic=2076.msg14824#msg14824
I det fjärde inlägget i den tråden har jag återskapat författarens förvrängning av knuten, vilken jag har utfört i materialet som den avses användas i, och fotograferat det som jag lyckades tota ihop i ungefär samma vinkel som tecknaren skapade sin bild. Detta har jag i den tråden gjort för att visa att det inte var tecknaren som återgav motivet fel, utan att det var författaren som inte hade förstått hur knuten skulle samsas.
Enligt första kapitlets andra paragraf i upphovsrättslagen är både min knut på linorna och bilden som jag tog av knuten "exemplar" av konstverket, teckningen, som jag kommenterar. Jag ser den tolkningen som fullständigt orimlig och den kan svårligen överensstämma med allmänt rättsmedvetande.
Tyvärr genomsyras upphovsrättslagen av fel av det här slaget, skapade av lobbyism för särintressen, och den skulle behöva revideras rejält och enligt min mening återföras till sitt ursprung och författas i enklare termer. Som den nu ser ut är den omöjlig att förstå, vilket borde vara ett grundläggande krav, om man begär att medborgare ska lyda lagen.
Senast ändrad: