Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upphovsrätt - SVT

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
En annan fråga i anslutning till detta angående upphovsrätt:

När man skickar in en bild till SVT, t.ex. Sverige idag/sommar, Väderbilden osv, måste man ju acceptera följande skrivning på deras hemsida:

"Tänk på att när du skickar oss bilden upplåter du den för en icke-exklusiv rätt för SVT att fritt använda bilden i SVT:s verksamhet samt framställa exemplar av bilden."

Vd innebär detta i vidare mening juridiskt? Dvs får dom också sälja min bild vidare (då jag förstås inte få ett öre) och att fotografens namn heller inte nämns?

Jag förstår ju att dom inte har nån exklusivitet, att jag kan fortfarande sälja bilden själv till någon annan. Den nye köparen kan ju inte få exklusivitet eftersom SVT redan har fått bilden (gratis!),eller hur?

Därför är jag själv rätt så restriktiv med att skicka in bilder till SVT, även om jag iofs har skickat in 3 st. i sommar, och fått dom visade både i Tv:n och på hemsidan. Bilderna där har ju en ganska kort "livslängd", de visas i bästa fall ett par tre gånger under en dag, och visas sedan på SVT:s hemsida ett par tre dagar till eftersom inflödet till SVT nog är rätt stort och bara de 50 senast bilderna publiceras där.

Med paragrafen ovan har ändå SVT en tidsmässigt obegränsad rätt till bilden och sparar den väl i sitt arkiv.

Vore tacksam för svar!
Med vänlig hälsning
/B
 
Hur SVT gör kan nog bara SVT svara på.

Men av den beskrivning du lämnat här så tror jag faktiskt inte att de arkiverar bilden för användning igen.
Förmodligen är skrivningen bara till för att få den legala möjligheten att visa bilden på webben och i tv-programmet. Att de skulle sälja bilden vidare har jag svårt att tro på.
 
Vd innebär detta i vidare mening juridiskt? Dvs får dom också sälja min bild vidare (då jag förstås inte få ett öre) och att fotografens namn heller inte nämns?

Nej, de får inte sälja bilderna vidare. Det står ju klart och tydligt att du bara ger dem "rätt ... att fritt använda bilden i SVT:s verksamhet".
 
Nej, de får inte sälja bilderna vidare. Det står ju klart och tydligt att du bara ger dem "rätt ... att fritt använda bilden i SVT:s verksamhet".

Hej Erland! Tack för svaret...det känns lugnande, och dina foruminlägg uppskattar jag alltid, du verkar ha bra koll på mycket inom vår intressesfär!
Ha det bra
/B
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.