Annons

Upphovsman för fotografi taget under arbetstid?

Produkter
(logga in för att koppla)
Sen så kan man ju strunta i att ta med sig kameran ut på jobbrelaterade grejer. Eller i vart fall inte ta med sig bilder till jobbet om man nu råkar fotografera lite på sin fritid ute på tjänsteresa. Så får företaget antingen stå där utan bilder, ta dem själva, eller betala någon för att ta dem.

Det är väl bara att börja plocka med sig lite pennor och färgpatroner från jobb. Det måste ju vara smickrande för firman att du vill använda deras saker även privat.

Obs., ironi

Johannes-S skrev:
Man alltså hålla på sin rätt och riskera en lång och infekterad strid med chefen som kanske i bästa fall mynnar ut i att man får sitt namn publicerat under bilderna och några hundralappar för besväret. Och samtidigt har man stängt alla karriärvägar på det företaget och är stämplad som en "omöjlig" medarbetare.

För det första ska man inte "måla fan på väggen" innan problemet har inträffat. Visst, ibland är det bra att fundera över motpartens möjliga eller troliga motdrag, men man behöver ju inte utgå från att det blir en lång och smutsig kamp.

För det andra kanske man inte står så högt i kurs hos chefen, men du kanske stiger i aktning hos andra arbetskamrater.
Förresten, är företaget inte i behov av medarbetare som kan säga ifrån på olika sätt, eller vill man bara ha personal som hukar och lägger sig platt när det blåser lite motvind?

Kijana skrev:
Förresten, är företaget inte i behov av medarbetare som kan säga ifrån på olika sätt, eller vill man bara ha personal som hukar och lägger sig platt när det blåser lite motvind?
Om jag hade ett företag så skulle jag kräva av mina medarbetare att de inte skulle vara ja-sägare, och den som inte höll med mig om det skulle få sparken.

AnnaKarin skrev:
Sen så kan man ju strunta i att ta med sig kameran ut på jobbrelaterade grejer. Eller i vart fall inte ta med sig bilder till jobbet om man nu råkar fotografera lite på sin fritid ute på tjänsteresa. Så får företaget antingen stå där utan bilder, ta dem själva, eller betala någon för att ta dem.

Ja, det var precis det jag menade, fast du sa' det tydligare. Varför gör du inte så, Christoffer?

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar