Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering till 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Hittade en 7D demoex på cyberphoto igår och slog till lite impulsmässigt, men har länge sneglat mot denna kamera som uppgradering till min 550D.

Började fundera på mina objektiv men visst är det väl så att allihopa bör passa på 7D också?
Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
Canon EF 50mm f/1.8 II
Sigma EX 30mm 1:1,4 DC HSM
Sigma 18-200mm 1:3,5-6,3 DC OS HSM
Sigma EX 105/2,8 DG Macro C/EF
Sigma 120-400/4,5-5,6 DG APO HSM OS

Ser fram emot att fara ut och jaga hunden med nya kameran så man kan få lite fler roliga bilder på honom...;P

Ingen fara, 7D är också en APS-C sensorkamera - så alla dina objektiv kommer att fungera.

7D har en mycket bra AF-modul - det gäller bara att du har ett objektiv som hänger med i svängarna.

Såg dessutom du hade ett Sigma 30mm 1.4 objektiv - har själv ett likadant. De är ju "kända" för att kunna front/back-fokusera något så prova att utnyttja mikro-AF funktionen i 7D. Mitt Sigma 30mm frontfokuserade något och det blev bättre efter inställning av mikro-AF funktionen. Det hjälper troligtvis inte för alla avstånd, men möjligheten finns där iallafall.

Ska åka till Tallinn i början på december, vet inte om jag hinner köra in 7D innan dess och lära mig alla funktioner.

När jag läst om 7D så står det att den kräver mycket av fotografen.
Ska jag då fega och ta min 550D till Tallinn som jag har full koll på eller ska man ta med nya leksaken och försöka lära sig på stående fot (blir väl lite tid att läsa manualer på hotellet också)
Det som möjligen oroar med nya kameran om den nu kräver mer än min gamla är om det blir för mycket dåliga bilder pga av dåligt handhavande....
Vi ska gå runt i staden på julmarknad och grejer så att släpa båda kamerorna är inte ett alternativ....

Hittade en 7D demoex på cyberphoto igår och slog till lite impulsmässigt, men har länge sneglat mot denna kamera som uppgradering till min 550D.

Ser fram emot att fara ut och jaga hunden med nya kameran så man kan få lite fler roliga bilder på honom...;P

Så det var du som "snodde" den, precis innan mig ;-(
Lycka till med köpet, nu får jag spara ett tag till.

Bestäm dig redan nu för att ta med dig 7:an till Tallin så har du ett incentiv till att lära dig
de grundläggande snabbt så får du nog bra bilder..

Se till att inse att fokuspunkterna är större än vad de är uppritade att vara i sökaren, bara. Det gäller även i Spot AF. Då blir du inte förvånad när den tycks fokusera på allt annat än vad du trodde du riktade på.
Är man van vid den glesa uppsättningen med nio punkter blir man lätt förvirrad när en punkt kan fokusera inne i det område som anges för nästa punkt, om det finns ett riktigt fett mål där och inget bra under själva den använda punkten.

Annars är det inte förrän du försöker dig på sport/actionfoto som du plötsligt har ungefär lika många inställningar att dribbla med som det finns på en 1D Mark IV. Men det är knappast aktuellt på en julmarknad.

Så det var du som "snodde" den, precis innan mig ;-(
Lycka till med köpet, nu får jag spara ett tag till.

Bestäm dig redan nu för att ta med dig 7:an till Tallin så har du ett incentiv till att lära dig
de grundläggande snabbt så får du nog bra bilder..

Var ju inte meningen att norpa den framför näsan på dig men var ju just priset som fick mig att slå till så jag slapp spara några månader till...;P

Får trösta dig med att jag lyssnar på dina ord och bestämmer mig för att det är 7D som ska få resa, får se till att skjuta in den lite innan vi kommer iväg om det så bara blir hund, barn, jobb och närmiljö som blir motiven till dess...
Får hoppas mitt Sigma 30mm 1.4 går bra överens med kameran från start så jag slipper lära mig micro-justeringar nu också för det är nog det och mitt 18-200 jag räknar med att ha med i packningen till Tallinn, tror dom täcker upp mina objekt jag tänker fota på bästa sätt av dom grejer jag har...

Lustigt att se att du har nästan samma kamerautrustning som jag! :)

Att ta med en lång zoom med hyfsad vidvinkel verkar smart. Sigma 30/1.4 blir perfekt för bilder med kort skärpedjup och på kvällen i befintligt ljus. Jag hade samma setup på resan till Italien i somras.

Klart att du ska ha med nya kameran!

jo, har tänkt en stund nu och är väl rätt säker på att min gamla kamera blir ratat på denna resa och 7Dn får all kärlek...
...följer dess vandring från Cyberphoto nu och hoppas jag hinner få den och kan hämta ut den när jag slutat jobba imorgon kväll...
Har velat lite hurvida jag ska ta med mitt 105mm macro också men tror det får stanna hemma till förmån för min rygg med tanke på att vi ska vara i Tallinn några dagar och knata runt i medeltidsbutiker, julmarknadsstånd och restauranger...
Kanske är tur att vi ska bo på SPA-hotell i 3 dagar så man kan bli knådad några ggr under vistelsen....=)

Gjorde samma uppgradering

för c a ett år sedan och det tar lite tid att lära sig 7D om man som jag gjorde mest använde programvalen. Är du som jag var hade jag tagit 550D på resan. I början var jag lite missbelåten med min 7D men är nu väldigt nöjd. Börjar dock kika på en ff.

Snabb är 7D utan tvekan. När det gäller AF-prestanda på tydliga motiv (alltså bara att ställa in och bli klar för skott) finns det inte många som hänger med. 1DX är en av de få som jag sett mätta tider på i samma klass som 7D.
Men jag har också sett de som fått fram att den har större spridning än den borde ha, på samma mål.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar