Annons

Uppgradering från Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

verklighetsflykt

Avslutat medlemskap
Jag har nu haft min Nikon D80 i över 3 år och jag känner att jag har vuxit ur den. Framför allt så upplever jag att det väldigt fort blir brusigt vid högre ISO, samt att autofokuseringen börjar bli lite sisådär och så saknar jag Live View.

Jag har bara ett objektiv:
Nikon AF-S DX Nikkor 18-135mm 1:3.5-5.6G ED

Nu letar jag efter en ny kamera. Jag är inte "låst" till Nikon så ni får gärna komma med andra förslag än det och motivera gärna varför ni tror den kameran skulle passa mig. Jag har även sneglat på Canon men är inte så insatt då jag aldrig har ägt en digital systemkamera av det märket.

De kameror jag har tittat på är Canon EOS 7D, Nikon D300 och Nikon D7000.

Jag fotograferar lite allt möjligt från porträtt, djur, natur och ibland lite tillställningar.

Jag tänkte också så småningom investera i ett bra makroobjektiv och vidvinkelobjektiv till den nya kameran, vad det nu blir - så ni får gärna ha det i åtanke också.

/Ella
 
Framför allt så upplever jag att det väldigt fort blir brusigt vid högre ISO, samt att autofokuseringen börjar bli lite sisådär och så saknar jag Live View.

(Jag tror inte att "vuxit ur" din D80, utan att det finns nya modernare kameror du suktar efter!)

D7000 låter som en perfekt kamera för dig! 18-135 är väl tyvärr inte Niokon bästa paketglugg, så köp t.ex. en 35/1.8 samtidigt, så att du kan få ut mera skärpa ur din kamera. Behåll 18-135 som universalglugg.

Per.
 
Jag håller inte riktigt med dig, visst vore Liew View trevligt men jag skulle absolut behålla D80:n om det inte vore så att jag upplevde att den väldigt fort blir brusigt när man höjer iso, samt att autofokuseringen är väldigt långsam.

I mitt inlägg bad jag de som skrev att motivera varför de tror just den kameran, i detta fall Nikon D7000 är en perfekt kamera för mig men du skriver inte varför... Och ja den gluggen jag har till min Nikon nu är ju inte den bästa paket gluggen vilket jag är medveten om, men som du sa funkar den som att ha som all around objektiv lite grann.

Skulle gärna vara trevligt om fler kunde ge några rekommendationer eller ge tips...
 
Att autofokus är "väldigt långsam" beror nog mer på objektivet än på kameran.

D7000 är den modernaste modellen i samma "klass" som D80. Du kommer alltså att känna igen det mesta, men den är bättre än D80 på allt.
 
Kan vara läge att ha lite is i magen, både D5100 och D7000 borde stå på tur för uppgradering vilket innebär att man kan få en bättre kamera till samma pris alternativ hitta bra erbjudanden på dessa modeller. D7000 släpptes för snart två år sedan.

Nikon D3200 är nyligen utgiven och har vad jag hört fått bra kritik.

Bytte själv från en D80 till en D7000 och blev inte missnöjd över det beslutet även om jag uppgraderat igen efter det.
 
Kan vara läge att ha lite is i magen, både D5100 och D7000 borde stå på tur för uppgradering vilket innebär att man kan få en bättre kamera till samma pris alternativ hitta bra erbjudanden på dessa modeller. D7000 släpptes för snart två år sedan.

Nikon D3200 är nyligen utgiven och har vad jag hört fått bra kritik.

Bytte själv från en D80 till en D7000 och blev inte missnöjd över det beslutet även om jag uppgraderat igen efter det.

Vad har du köpt för kamera efter D7000 och varför uppgraderade du igen? Om man får fråga det, blev lite nyfiken :)

Var och tittade på lite kameror för några dagar sen och höll bland annat i en D7000 och en D3200, den senare upplevde jag vara lite för "liten" för mina händer och jag fick inget riktigt bra grepp - den kändes helt enkelt inte bra. Just nu lutar det åt att vänta, som du säger så kom ju D7000 för snart två år sen och då kanske en uppgradering av den inte är långt ifrån.

Det som känns viktigast just nu är att jag vill att kameran ska vara snabbare, samt att man kan höja ISO:n utan att det blir så mycket brus i bilderna och att man kan ta bra bilder i sämre ljusförhållanden utan att man måste ha jättelånga slutartider vilket inte är så optimalt i alla lägen... Jag fotade nyligen med min D80 på ISO 800 och jag upplevde väldigt mycket brus (tycker iofs att det är rätt bra brus redan vid ISO 400), skulle vara trevligt att kunna gå upp till i alla fall ISO 1200 utan jättemycket brus som förstör bilden, ifall någon förstår hur jag menar.

/Ella
 
Det som känns viktigast just nu är att jag vill att kameran ska vara snabbare, samt att man kan höja ISO:n utan att det blir så mycket brus i bilderna och att man kan ta bra bilder i sämre ljusförhållanden utan att man måste ha jättelånga slutartider vilket inte är så optimalt i alla lägen... Jag fotade nyligen med min D80 på ISO 800 och jag upplevde väldigt mycket brus (tycker iofs att det är rätt bra brus redan vid ISO 400), skulle vara trevligt att kunna gå upp till i alla fall ISO 1200 utan jättemycket brus som förstör bilden, ifall någon förstår hur jag menar.

/Ella
Då är det D7000 du ska ha helt enkelt :)
 
oj

Jag tror det är viktigt att förstå att med bättre objektiv så kan du leva tror jag på din d80 en bra bit till.

18-135 är ett ok kit objektiv, men det finns så mycket bättre onjektiv där ute.
Oavsett, men om du tittar på nytt hus för guds skull sitt inte kvar med kit objektiv, du begränsar dig rejält.
 
Jag tror det är viktigt att förstå att med bättre objektiv så kan du leva tror jag på din d80 en bra bit till.

18-135 är ett ok kit objektiv, men det finns så mycket bättre onjektiv där ute.
Oavsett, men om du tittar på nytt hus för guds skull sitt inte kvar med kit objektiv, du begränsar dig rejält.


Jag vet att objektiv gör mycket och att det är stor skillnad beroende på vad man använder för objektiv. Jag har även fast jag inte har haft något annat eget objektiv, fått låna vänners och min fars vid olika tillfällen.

Men nu är det ju så att just det med ISO:n och bruset inte är något som går att lösa med ett objektiv, även om jag köper ett som man kan ha ännu större bländare på och som är bättre i dåliga ljusförhållanden. Så gör väl inte det någon märkbar skillnad, eller har jag förstått helt fel?
 
Ett ljus starkt objektiv gör ju att du inte nödvändigtvis behöver dra upp ison(mer brusighet) beroende på situationen förstås.
 
Nej objektiv har inget som helst med kamerans brusprestanda att göra. Det enda är väl att ljusstarka objektiv tillåter dig att använda större bländare så att du kan använda dig av snabbare tider för att slippa rörelseoskärpa, med "sämre" objektiv så måste du höja ison istället för att uppnå samma tider och får därmed mer brus i bilderna. Så man kan helt enkelt säga att ljusstarkare objektiv kan hjälpa till att hålla isotalen nere och ge dig bättre resultat i mörker. Men på tal om annat så är D7000 en grym kamera! Men glöm inte att det finns numer många kameror som har den sensorn som sitter i D7000. Bland annat min kära Sony Nex-f3 :) rekommenderas om du vill ha en liten rolig systemkamera med exceptionell bildkvalité. Dom är billiga som snus också, 4800:- med en överraskande bra kitglugg.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.