Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering från Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)

zwalter

Medlem
Tänkte uppgradera min kamera så vill fråga lite om råd!

Har en gammal Nikon D60 som jag använt ett tag för att lära mig grunderna, men känner att det börjar bli dags att uppgradera. Funktionerna jag eftersträvar är följande:

- Mindre brusighet vid hög ISO, D60 är kass i mörkt ljus och redan vid iso 1600 börjar bilderna bli riktigt gryniga.

- Motor för autofokus i kamerahuset. Har ett par äldre Nikkor objektiv där det hade vart gött att kunna använda autofokus.

- Exponeringsmätare. Här är jag inte så insatt men när jag använder de äldre objektiven läser inte kameran av exponeringen. Kan alltså bara köra helt manuellt vilket är lite krångligt. Gillar annars att bestämma ISO och bländare och låta kameran välja slutartid. Vet inte om detta går att fixa med en nyare kamera? Eller är det manuellt som gäller när man använder gamla objektiv?

Annars är jag inte så kräsen när det gäller bildkvalité, är ingen perfektionist som vill ha jättefina mjuka perfekta bilder utan tycker det ofta blir bättre med lite defekter. Tycker nästan många toppkameror har "för bra" bild, föredrar ofta analoga kameror men vill nog hålla mig digitalt trots allt.

Jag vill också kunna använda mina Nikkor objektiv så Nikon ligger nog närmast till hands. Har också vart nöjd med min D60, trots att bristerna börjar bli väldigt tydliga. Har kollat lite på Nikon D3000-serien, kanske D3200 eller D3300. Hur bra är de kamerorna? Eller tips på annat?

Hej! Vill du ha inbyggd autofokusmotor i kamerahuset så är det D7000/D7100/D7200 som du ska titta på.
D7000 serien har 16 Mp de två andra 24 Mp de har dessutom lite bättre signalbrusförhållande jämf D7000. Det ska tydligen vara lite andra skillnader i handhavandet på D7200 med, vet ej riktigt vad det är som skiljer den från de övriga men det dyker säkert upp någon med mer info om det. Mvh Gunnar J

D7x00 måste du upp till

Om du vill ha inbyggd motor i huset måste du upp till D7x00, de mindre D5x00 och D3x00 har det inte. x står för 0, 1, 2, för det större medan de mindre är uppe i 5 respektive 3. Jag har både D7000 och D7100 och de ger mycket bra bilder bägge men D7100 har ett skönare grepp framför allt för tummen. Med D7200 får du ännu bättre grepp men framför allt större buffert om du vill ta långa serier med full fart på kameran.

Jag tycker inte det skiljer så mycket i brus mellan D7000 och D7100 men de är bägge mycket bättre än den D300 med 12 Mp jag hade innan och därmed ännu bättre än den D80 (10 mp) som var min första DSLR. D7200 skall ge ännu inte mindre brus men det har jag inte förstahandsuppgifter på. Skall du få ännu lägre brus på höga ISO är det fullformat som gäller men då blir det både dyrare och tyngre.

Du kan hitta ett D7100 hus på mellandagsrean relativt billigt. Begagnat finns ju också men det är inte alltid riskfritt med ett hus.

Tack för svar!

D7000-serien hade nog vart perfekt men priset är lite i högsta laget tror jag. Skulle kunna leva med att fokusera själv bara man kan zooma in i bilden medan man fokuserar så att man ser bättre.

Vet nån hur det ligger till med automatisk exponering med gamla objektiv? Kan huset fixa det eller sitter det alltid i objektivet?

Såg att Cyberphoto säljer ut Panasonic Lumix DMC-G7 för 3999 kr, känns väl som en bra kamera för det priset? Om jag fattat rätt går det också att få på Nikkor objektiv med en adapter?

Nu har jag kollat runt en del och det lutar nog åt en begagnad D600, full-frame för samma pris som en D7x00 verkar svårslaget. När man ändå ska lägga några tusen är väl en sån kamera mycket bättre att växa i.

Nu har jag kollat runt en del och det lutar nog åt en begagnad D600, full-frame för samma pris som en D7x00 verkar svårslaget. När man ändå ska lägga några tusen är väl en sån kamera mycket bättre att växa i.

Jag anser att fokusmodulen i fx kamerorna är för liten, personligen anser jag möjligheten till val av fokuspunkt viktigare än det lilla lyft i bildkvalitet som man får med fx kontra dx. Dessutom är 100% direktinzoomning på ok-knappen en trevlig funktion, kanske är det möjligt att programmera om ok-knappen på D600 till 100% inzoomning vid bildgranskning.

Tack för svar!
Vet nån hur det ligger till med automatisk exponering med gamla objektiv? Kan huset fixa det eller sitter det alltid i objektivet?

Vilka gamla objektiv har du? Och hur gamla är de?
Jag har konverterat objektiv som jag köpte på 1970-talet och som idag räknas som helt manuella. I läge M kan jag använda dem på min D7000. Exponeringsmätaren i kameran känner av bländarinställningen och visar på en skala i sökaren om jag ska öka eller minska. Fokusering görs helt manuellt.
Konverteringen gjorde en snubbe i USA för 25 USD /st. Frakt och väntetid (6 veckor) tillkommer.

Vilka gamla objektiv har du? Och hur gamla är de?
Jag har konverterat objektiv som jag köpte på 1970-talet och som idag räknas som helt manuella. I läge M kan jag använda dem på min D7000. Exponeringsmätaren i kameran känner av bländarinställningen och visar på en skala i sökaren om jag ska öka eller minska. Fokusering görs helt manuellt.
Konverteringen gjorde en snubbe i USA för 25 USD /st. Frakt och väntetid (6 veckor) tillkommer.

Har Nikkor 20 mm och 135 mm objektiv, köpte de på en loppis så vet inte riktigt hur gamla de är. Men provade 20:an på en Nikon D7100 som en kompis hade och det gick fint att mäta exponering på någon U-inställning, dock manuell fokus men det kan jag leva med.

Sumpan: Jo men köper man ett begagnat hus borde det kanske vara åtgärdat.. Har bara en DX-lins, Nikkor 35 mm, använder den inte alls längre för även om den är helt okej så gillar jag looken på min 20 mm mycket bättre. Mjukare ofokus och finare färger, kanske inte riktigt lika skarp men det spelar mindre roll. Dessutom blir horisonter helt raka trots vidvinkeln, vet inte vad det kallas men är nice!

Fullformat kräver såklart sina linser men det känns mer som en "riktig" kamera, sätter man på en 20 mm lins vill man ju ha vidvinkel och inte någon croppad bild. Dessutom verkar man få mycket bättre hög iso prestanda. När man ändå kan hitta en bra begagnad fullformat för runt 6-7000 så känns det som ett mer framtidssäkert val att växa i en en D7x00? D7x00 kamerorna verkar dock riktigt bra APS-C kameror men skaffar man en sån och massa dx-linser blir man ju också mer låst för framtiden..

Edit: Detta tror jag är objektivet: http://www.kenrockwell.com/nikon/2035.htm
Så runt 80-talet.

Har Nikkor 20 mm och 135 mm objektiv, köpte de på en loppis så vet inte riktigt hur gamla de är. Men provade 20:an på en Nikon D7100 som en kompis hade och det gick fint att mäta exponering på någon U-inställning, dock manuell fokus men det kan jag leva med.

Sumpan: Jo men köper man ett begagnat hus borde det kanske vara åtgärdat.. Har bara en DX-lins, Nikkor 35 mm, använder den inte alls längre för även om den är helt okej så gillar jag looken på min 20 mm mycket bättre. Mjukare ofokus och finare färger, kanske inte riktigt lika skarp men det spelar mindre roll. Dessutom blir horisonter helt raka trots vidvinkeln, vet inte vad det kallas men är nice!

Fullformat kräver såklart sina linser men det känns mer som en "riktig" kamera, sätter man på en 20 mm lins vill man ju ha vidvinkel och inte någon croppad bild. Dessutom verkar man få mycket bättre hög iso prestanda. När man ändå kan hitta en bra begagnad fullformat för runt 6-7000 så känns det som ett mer framtidssäkert val att växa i en en D7x00? D7x00 kamerorna verkar dock riktigt bra APS-C kameror men skaffar man en sån och massa dx-linser blir man ju också mer låst för framtiden..

Edit: Detta tror jag är objektivet: http://www.kenrockwell.com/nikon/2035.htm
Så runt 80-talet.

Hej! Köpte en ny D610 för 9500:- på rean och har sedan förut en D7100. Om jag måste välja så väljer jag absolut D7100. Även om D610 i teorin ger liiite bättre bildkvalité så anser jag D7100 vara en bättre kamera. 100% inzomning med OK-knapp, bättre AF och större täckning av sökarbilden m.m.
Att småbildsformatet skulle vara mer framtidssäkert tror jag inte ett ögonblick på, snarare tvärtom. Tror småbildsformatet utgör en ganska liten del av hela DSLR-försäljningen och får nog ses som en mer "nischad" produkt. När skillnaden i bildkvalité dessutom blir mindre för varje generation så finns inte mycket anledning att småbild skulle "ta över". Är uppvuxen med småbildsformatet med Nikon FA och 801 men tycker inte det var något problem att vänja sig med de nya "bildvinklarna" som APS-C medför.
Visst är det lite mindre brus med D610 men detta lider inte jag av vid normalt betraktande och vid mitt fotande. Tänk igenom om du verkligen tror att småbild passar ditt fotande innan du slår till.
MVH // Anders

Hej! Köpte en ny D610 för 9500:- på rean och har sedan förut en D7100. Om jag måste välja så väljer jag absolut D7100. Även om D610 i teorin ger liiite bättre bildkvalité så anser jag D7100 vara en bättre kamera. 100% inzomning med OK-knapp, bättre AF och större täckning av sökarbilden m.m.
Att småbildsformatet skulle vara mer framtidssäkert tror jag inte ett ögonblick på, snarare tvärtom. Tror småbildsformatet utgör en ganska liten del av hela DSLR-försäljningen och får nog ses som en mer "nischad" produkt. När skillnaden i bildkvalité dessutom blir mindre för varje generation så finns inte mycket anledning att småbild skulle "ta över". Är uppvuxen med småbildsformatet med Nikon FA och 801 men tycker inte det var något problem att vänja sig med de nya "bildvinklarna" som APS-C medför.
Visst är det lite mindre brus med D610 men detta lider inte jag av vid normalt betraktande och vid mitt fotande. Tänk igenom om du verkligen tror att småbild passar ditt fotande innan du slår till.
MVH // Anders

Hmm svårt val.. Man kanske bara ska gå på en D300s och spara några tusen. Fast den kanske är lite väl gammal och begagnade ex har nog lite många exponeringar, dessutom verkar iso-känsligheten inte den bästa.

Men jag tänker nog fortsätta införskaffa gamla objektiv efter behov, nya är helt enkelt för dyra och objektiv från 80-talet verkar fortfarande fungera hur bra som helst. Ur den synvinkeln känns det mer logiskt att gå på en fullformatskamera. Bildkvalitémässigt tror jag D7100 långt överträffar mina krav men det handlar ju om vinklar också, och eftersom gamla objektiv är gjorda för fullformat behövs ju en sån kamera för att nyttja de fullt ut.

Hmm svårt val.. Man kanske bara ska gå på en D300s och spara några tusen. Fast den kanske är lite väl gammal och begagnade ex har nog lite många exponeringar, dessutom verkar iso-känsligheten inte den bästa.

Men jag tänker nog fortsätta införskaffa gamla objektiv efter behov, nya är helt enkelt för dyra och objektiv från 80-talet verkar fortfarande fungera hur bra som helst. Ur den synvinkeln känns det mer logiskt att gå på en fullformatskamera. Bildkvalitémässigt tror jag D7100 långt överträffar mina krav men det handlar ju om vinklar också, och eftersom gamla objektiv är gjorda för fullformat behövs ju en sån kamera för att nyttja de fullt ut.

Jag brukar förorda en äldre billig kamera som är välförsedd med funktioner och reglage före bildkvalitet, jag har en D300 med snart 40k exp och den är helt obrydd. Husets fysiska styrkor är för mig helt avgörande, knappar o reglage och andra sköna grejer som cls, bakåtkompatibel med i stort sett allt som tillverkats av Nikon. En gammal kamera har oxå en gång i tiden toppresterat och fortsätter göra det på sin nivå, bara man är nöjd med den nivån är det bara köra på och köpa gluggar o annat för mellanskillnaden, vilket mer än något annat utökar ens fotografiska frihet mer än ett eller par stegs bättre brusprestanda.

Kolla i så fall att det inte finns damm/olja på sensorn, Tidiga exemplar hade problem med detta som man kunde få åtgärdat hos Nikon. Är sensorn dammfri och kameran gått ett hyfsat antal många exponeringar har den nog dammat färdigt och det är nog ganska riskfritt att köpa. Förmodligen får du bra pris p.g.a det dåliga ryktet.

Andra bra begagnatköp skulle kunna vara D800, som har bättre autofokus, och bättre bildkvalitet, samt är stabilare byggd. Dock lite dyrare.

MVH // Anders

Vet inte om jag håller med dig om att småbildsformatet skulle vara nischat. Du har säkert rätt i att det säljs fler DX kameror med halvtaskiga kitzoomar, men vill du ha optik av god kvalitet är den nästan undantagslöst designad för FX, vilket ju är lite paradoxalt med tanke på att DX egentligen har mindre toleranser för optikdefekter än FX

Jag brukar förorda en äldre billig kamera som är välförsedd med funktioner och reglage före bildkvalitet, jag har en D300 med snart 40k exp och den är helt obrydd. Husets fysiska styrkor är för mig helt avgörande, knappar o reglage och andra sköna grejer som cls, bakåtkompatibel med i stort sett allt som tillverkats av Nikon. En gammal kamera har oxå en gång i tiden toppresterat och fortsätter göra det på sin nivå, bara man är nöjd med den nivån är det bara köra på och köpa gluggar o annat för mellanskillnaden, vilket mer än något annat utökar ens fotografiska frihet mer än ett eller par stegs bättre brusprestanda.

Jo det är möjligt, finns ju D300:eek:r att få tag på för typ 1500 spänn så det kanske är ett bra köp! Hur upplever du iso-prestandan? Det största jag stör mig på med min D60 är att bilderna blir extremt korniga redan vid 800 iso.. Och att man inte kan mäta exponering då men det ska ju D300 fixa!

Vet inte om jag håller med dig om att småbildsformatet skulle vara nischat. Du har säkert rätt i att det säljs fler DX kameror med halvtaskiga kitzoomar, men vill du ha optik av god kvalitet är den nästan undantagslöst designad för FX, vilket ju är lite paradoxalt med tanke på att DX egentligen har mindre toleranser för optikdefekter än FX

Eftersom produktionsserierna för bättre optik är kortare än för kitt-zoomar så är det extra viktigt för tillverkaren att kunna sälja sina dyra gluggar till både DX och FX fotografer. Och eftersom DX optik inte funkar lika bra på FX som tvärt om är det ganska självklart att tillverkarna satsar på FX optik. Då får man ju med DX användarna på köpet.

En glugg som 50 mm f/1,8G är ju kalasbra på både normalobjektiv på FX och som porträtttele på både DX och CX (Nikon1).

Jo det är möjligt, finns ju D300:eek:r att få tag på för typ 1500 spänn så det kanske är ett bra köp! Hur upplever du iso-prestandan? Det största jag stör mig på med min D60 är att bilderna blir extremt korniga redan vid 800 iso.. Och att man inte kan mäta exponering då men det ska ju D300 fixa!

Att köpa kamera för 1500kr och lägga ca 10000kr på kringutrustning för porträttfotografering kommer garanterat ge utmärkta resultat jämfört med ett enda kamerahus typ D610 utan något mer, jag tycker det är olyckligt att det är så få som värderar kringutrustning så lågt jämfört med brusprestanda. En D300 med 18-70/3,5-4,5 och en 80-200/2,8 och en Sb800, totalpris ca 13000 allt begagnat, kan garanterat göra en aspirerande fotograf lycklig i åratal framöver.
Upp till iso800 så märker jag ingen direkt skillnad förrän det blir fråga om bara trefyra glödlampor som ljuskällor i ett rum, då det börjar svaja ordentligt. Utomhus på sommaren kan den få gå upp till iso2000/2500 innan jag börjar ha synpunkter. Jag brukar auto-ISO gå upp till sina ISO3200 som kameran är gjord för. Jag tycker det största problemet är färgåtergivningen, vitbalans och DR, inte bruset.
Jag lägger väldigt lite energi på just bruset, kanske för att kameran är så bra eller så är jag i behov av nya brillor....vad vet jag. Glöm inte att kameran är typ den allra minst betydelsefulla komponenten i kedjan i bildskapandet, Lightroom spelar tusen gånger större roll för slutresultatet än kamerabruset.

Jag tycker ni bägge har rätt i "debatten".

* Både Canon och Nikon gör garanterat fler modeller av kamerahus för APS-C.

* Samtidigt så gör både Canon och Nikon garanterat fler modeller av objektiv för småbild(FF) än för APS-C.

Kan ju verka lite paradoxalt vid en första anblick...

Men egentligen så är det inte så speciellt märkligt:

De flesta som köper APS-C köper oftast i ett kit och är nöjd med den medföljande kitzoomen (fast kameran kan så mycket mer).

De som däremot köper småbild/FF är oftast antingen seriösa entusiaster, eller yrkesfotografer, och köper därför normalt betydligt fler objektiv i förhållande till varje kamerahus (även om de flesta äger två eller fler kamerahus).

Därav att detta återspeglas i antalet modeller av både kamerahus och objektiv, samt i försäljningsvolym av dessa.

(i övrigt så är debatten emellan när man bäst väljer emellan APS-C och småbild/FF ganska gammal, och hänvisar till de många trådar och vettigt som sagts om detta tidigare).

Det blir nog en Nikon D300, kanske uppgraderar till fullformat senare om jag fotar mer men detta känns som ett lagom trappsteg upp i alla fall! Iso-prestandan är väl inte på topp för en sån gammal kamera men den lär ju slå D60:n i alla fall. Antalet megapixlar är fullt tillräckligt för mina ändamål, filmning är jag inte intresserad av heller. Dessutom fungerar exponeringsmätning med gamla objektiv.

Vad skulle en sån kamera vara värd? De flesta lägger ut den för runt 3000 kr på blocket men det känns lite saftigt eller? Kanske beroende på hur många exponeringar som gjorts men det skriver inte många. Någon som kanske känner till en bra begagnat-butik i Stockholm där man kan hitta nåt?

Det blir nog en Nikon D300, kanske uppgraderar till fullformat senare om jag fotar mer men detta känns som ett lagom trappsteg upp i alla fall! Iso-prestandan är väl inte på topp för en sån gammal kamera men den lär ju slå D60:n i alla fall. Antalet megapixlar är fullt tillräckligt för mina ändamål, filmning är jag inte intresserad av heller. Dessutom fungerar exponeringsmätning med gamla objektiv.

Vad skulle en sån kamera vara värd? De flesta lägger ut den för runt 3000 kr på blocket men det känns lite saftigt eller? Kanske beroende på hur många exponeringar som gjorts men det skriver inte många. Någon som kanske känner till en bra begagnat-butik i Stockholm där man kan hitta nåt?

Jag har handlat en del på Schönherrs på Upplandsgatan, de har ofta mkt att välja på. Scandinavian photo på norr Mälarstrand lite tunnare utbud, sen har du wibergs och LP photo men dem vet jag inte så mkt om. Jag tycker inte 3000kr är så farligt, kameran kommer sannolikt funka länge oavsett skick. Går det att pruta nån 500:ing är det bra men det spelar mindre roll i det stora hela, det kanske kan vara en idé att vänta till D500 kommer ut i butik vilket lär leda till ett större utbud eftersom många D300 ägare sannolikt kommer byta upp sig och slumpar bort sin gamla trotjänare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar