Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradering från 650D till fullformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Gripen73

Aktiv medlem
Har snöat in lite på Canon 6D. Men har enorm beslutsångest.

Tydligen finns det nu en 6D N utan wifi/gps, som är några 1000-lappar billigare. Ni med 6D, använder ni wifi:n mycket? Är det så användbart som man läser?

Hoppas att det finns nån därute som kan ge mig lite mer "kött på benen". :)

Tack på förhand.

Den 6D med 50mm 1.8 för drygt 11k hos Rajala, låter prisvärt i mina öron. Wifi eller inte beror på vad du efterfrågar, jag har aldrig använt min wifi i kameran, det beror som sagt på vad man efterfrågar?

Med fokus på b i l d-kamera tror jag på 6D :) där du får fina bilder, lågt brus och stor flexibilitet,,,tex kunna fota handhållet under dåliga ljusförhållanden.

/Ulf

Tydligen finns det nu en 6D N utan wifi/gps, som är några 1000-lappar billigare. Ni med 6D, använder ni wifi:n mycket? Är det så användbart som man läser?

Tack på förhand.

Om vi säger så här; skulle du önska att din 650D hade wifi? Är det någt du saknat?

Med detta inte sagt att wifi:n inte är användbar. Det finns tillfällen där jag riggar en 6D remote och sköter kameran via telefonen. Men det är mer sällan. Men när det väl krävs är det guld värt och appen är riktigt bra. GPS har jag aldrig någonsin använt. Men allt beror ju på hur, vad och var man fotar.

Tack på förhand.

Hej!

Köpte igår en 6Dn på Rajala utan nåt till (hade sen tidigare). Grymt bra pris för 11490 inklusive 1 års Adobe och en bra ritplatta.

GPS har jag inget intresse av och kan aldrig tänka mig vad jag skulle ha den till. Samma sak med WIFI. Har fjärrutlösare sen tidigare och är van att använda den vid behov (har även hört att appen till wifin inte skall vara den bästa rent användarmässigt). GPSen skall även dra rejält med ström om den är påslagen så det kan dra ur batteriet rätt fort.

Näe, en FF-kamera som rent bildmässigt kan leverare bilder motsvarande 5Dmk3 för halva pengen var för bra för att inte ta (jag vet, vissa saker bättre, vissa sämre). AFen t ex är inte lika bra totalt sett på 6Dn men mittpunkten ska vara minst lika bra (bättre vid mörka förhållanden) och för mig som på Canon 400D, 550D, 7D och 5Dmk2 ändå ALLTID bara använt mittpunkten känns inte ens det som en nackdel, snarare tvärt om..:)

Lycka till med beslutet med eller utan WIFI/GPS.

Riktig långkörare denna FF vs APS-C (DX), och jag kan tyvärr inte hjälpa men dela mina reflektioner:

Sett en del bilder tagna med 6D'n så jag nästan ramlat ur stolen. Med den kameran
KAN man ta ruskigt bra foton som går att förstora mycket...

..och så ser man bilder som är helt sagolika, rentav fantastiska, som är tagna
med allt från en 450D till en mobiltelefon. En skicklig fotograf och bildmanipulatör
kompenserar, ibland t o m övertrumfar.

Jag ser det nog mest som en plånboksfråga faktiskt. Man får köpa det
man gar råd att ångra typ..

Lycka till och God Jul! /Richard

Köpte 6D för några år sedan, och trodde inte jag skulle använda WiFi alls.

Men jag hade helt fel. Tex borta på barnkalas, tar en fin bild, 1 minut senare ligger den i iPhonen, och sen messat till frun min eller utlagd på facebook.

Eller om jag tar en bra bild på nåt annat barn och föräldern gärna vill ha en kopia. Normalt säger man att det fixar jag hemma och antingen glömmer man bort, eller så tar det alltid lite tid att leta reda på bilden, konvertera till lämplig jpg-storlek, ta reda på förälderns mailadress och sen få iväg.

Mycket smidigare att bara få över på iPhonen direkt och sen sms:a över.

Händer också mycket ofta hemma att man vill lägga ut något man gjort hemma på facebook och det blir grynigt tråkigt med telefonen, fram med kameran och WiFi:a över..

Sen är det kanske tveksamt om det är värt prisskillnaden mellan 6D och 6Dn, men jag vet iallafall att hade jag inte WiFi längre, så skulle jag sakna den.

Tackar så mycket för alla era svar. Trevligt att läsa era olika åsikter.

Såg nu att Cyberphoto sänkt priset för 6D n, till 9990kr. Men om jag har fattat det rätt, så kan man köra Eye-fi SD kort och få samma funktion som den som har inbyggd wifi.

Var lite inne på att även skaffa en ny glugg, en canon 24-70 f4 L. Men tyvärr så ingår den inte i kit med 6Dn. Blir att fundera vidare.

Än en gång, tack för alla era svar och ha en riktigt God Jul! :)

//Stefan

Tackar så mycket för alla era svar. Trevligt att läsa era olika åsikter.

Såg nu att Cyberphoto sänkt priset för 6D n, till 9990kr. Men om jag har fattat det rätt, så kan man köra Eye-fi SD kort och få samma funktion som den som har inbyggd wifi.

Var lite inne på att även skaffa en ny glugg, en canon 24-70 f4 L. Men tyvärr så ingår den inte i kit med 6Dn. Blir att fundera vidare.

Än en gång, tack för alla era svar och ha en riktigt God Jul! :)

//Stefan

Rajala säljer 24-105 4L IS för 5.500 (bulk packad) vilket är 1.500 mindre än på Cyberphot.. Det tycker jag är mycket prisvärt och då får du ett bra "paket" till riktigt bra pris.

Trodde inte jag skulle använda WiFi och GPS, men det är smidigt när man ska skicka över en bild till telefonen och maila till någon. Fotograferade några värn från Skånelinjen och utan GPS:en skulle jag aldrig kunna hålla reda på vilka jag fotat.

Jag känner att jag tjatar, men man fixar det bra utan Wi-Fi med de flesta telefoner som kör Android. Man skaffar en USB OTG-kabel för runt hundralappen (eller en tia på ebay) och sen kan kameran kopplas till telefonen. Visst, lite kablar att släpa på, men inte så bökigt.

GPS är samma sak. Jag räds inte Google och min position går då och då upp i molnet. Utifrån det klarar Google att placera mina bilder från systemkameran på rätt plats.

Så har du inte enorma krav, så klarar du dig nog utan problem utan dessa funktioner 😃

Jag känner att jag tjatar, men man fixar det bra utan Wi-Fi med de flesta telefoner som kör Android. Man skaffar en USB OTG-kabel för runt hundralappen (eller en tia på ebay) och sen kan kameran kopplas till telefonen. Visst, lite kablar att släpa på, men inte så bökigt.

GPS är samma sak. Jag räds inte Google och min position går då och då upp i molnet. Utifrån det klarar Google att placera mina bilder från systemkameran på rätt plats.

Så har du inte enorma krav, så klarar du dig nog utan problem utan dessa funktioner 😃
Får du in koordinatorerna i bildfilen?

Nä, det får man såklart inte. Me n tror det finns färdiga plug-ins till Lightroom som synkroniserar en extern GPS-logg med bildfilerna. Finns lösningar om man behöver 😃

Sen håller jag med att inbyggd gps har fördelar. I 7D II tror jag gps även kan berätta åt vilket håll du tittade. Riktigt häftigt 😃

Men det förutsätter väl att man antingen har en råkonverterare i mobilen eller alltid skjuter i JPEG (+RAW)? Eller har jag missat något (igen) ? Det finurliga med WiFi inbyggt i kameran tycker jag är, som PeterWem och StaffanW skriver, att man snabbt kan få iväg en bild (även om den blir i duktigt reducerad storlek jämfört med 20MP). Det andra som jag finner praktiskt, om än inte oumbärligt, är att kunna koppla upp sig mellan mobil & kamera och sortera/sovra/betygsätta bilder innan jag får tillgång till en dator.

Om Wi-Fi själv framkallar RAW till jpeg, då är det såklart en fördel. Antog att jpeg krävdes för att flytta även med wifi 😃

Får du in koordinatorerna i bildfilen?
Det är ganska enkelt faktiskt med hjälp av lämplig app till mobiltelefonen. Den jag använder heter "Mina spår" och är gratis. Med den appen loggas hur man rör sig med hjälp av telefonens GPS. "Spåret" lagras i en loggfil. Lightrooms kartmodul kan sedan geotagga alla bilder automatiskt genom att loggfilens tidsangivelser matchas mot bildernas dito.
Så när man drar i väg på sin "fotorunda" så är det bara att starta appen i telefonen och stoppa den i bröstfickan för att logga rundvandringen. Spara loggfilen och maila (eller hur man nu vill göra) filen till datorn och synka i LR. Kom bara i håg att synkronisera klockan i telefonen med klockan i mobilen annars blir det kajko:)
AWd

Om Wi-Fi själv framkallar RAW till jpeg, då är det såklart en fördel. Antog att jpeg krävdes för att flytta även med wifi 😃

Ja, med 6D:ns inbyggda WiFi konverterar den själv till JPEG och även om det inte är full upplösning på bilden som skickas över så duger det IMHO gott för enklare publicering typ webb eller för att titta på mobil/surfplatta/dator.

Funktionen att via WiFi fjärrstyra kameran (inkl sökarbild) från mobilen ser jag dock mer som en kul grej som jag ännu inte funnit någon större nytta med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar