Advertisement

Annons

Uppgradering av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag går i dagarna och funderar på en ny kamera.
Jag har för tillfället en Nikon D3000 med ett 18-55 objektiv och vill utvidga mina vyer rätt rejält. Jag har kollat en del på D7000, är det en bra kamera? Vad bör jag titta efter innan jag väljer kamera?

Du bör titta så det står D7000 på den, då kan du vara rätt säker på att få en bra kamera ;-)

Varför vill du byta? Om jag få komma med en tanke skulle jag vilja säga att du skulle tjäna mer på att byta till ett bättre objektiv istället!

Vad gillar du att fota?

Hej, Tack för svaret.

Jag funderade på att byta objektiv, men känner att kameran är för trög och för lätt. Jag utvecklas en del just nu och vill därför inte byta objektiv när jag kommer vara tvungen att uppgradera kameran om mindre än ett år ändå.. Så därför har jag bestämt mig för att det blir billigare och enklare att byta ut kameran och förhoppningsvis passar den nya kameran mig ett bra tag framöver så jag kan utöka övrig utrustning.

Sedan har jag ett litet företag med och vill gärna få bra kvalite på mina bilder.

Jag fotograferar det allra mesta.. Mycket blir natur, landskap (saknar bra zoom!!) lite macro, barn och hund!

Jag tycker du ska börja med att utvidga objektivparken, om du nu inte tycker att du inte alls känner dig begränsad med ett ljussvagt kitobjektiv som enda objektiv. Inte för att det är dåligt, utan för att det är lite väl begränsande. Kanske du skulle skaffa ett fast AF-S 50/1,8G och nya AF-S 28/1,8G istället? Eller en telezoom? Eller en ljusstarkare normalzoom? Men vad är det du vill fotografera i huvudsak?

Edit: Såg inte svaret ovan innan jag skrev mitt inlägg. Men det ändrar inte på saken så mycket, i annan mening än att det kanske är andra objektiv än de fasta jag nämner ovan som kanske passar dig bäst. Objektiven gör att du kan ta de bilderna du vill ta redan nu, och du kan använda dem alldeles utmärkt på din nästa kamera också, speciellt om du skaffar FX-kompatibla objektiv och inte planerar byta märke eller nåt..

Vad är FX kompatibla?

Jag känner bara att min kamera är lite för seg när jag fotograferar mycket barn och djur... Kan objektiven påverka detta? Jag behöver verkligen fler objektiv med för att få ut det jag önskar, men samtidigt känns min kamera lite amatörmässig. Och jag irriterar mig så jag blir GRÖN på att det inte finns ett eget reglage för bländare utan jag måste tycka in en knapp och använda slutartidens hjul.....

Jag är rädd att jag blir lite pryltokig, så era motkommentarer är guld värda för mig.

Vart faller D5100 in i denna djungel av kameror?

Djungeln är inte så stor, som den verkar.

Om du vill hålla dig till Nikon med liten sensor (den du har i din kamera), så finns:

D3100, en modernare variant av D40
D3200, D3100 plus extra många pixlar och bättre skärm
D5100, D3100 plus utfällbar skärm och bättre sensor (samma som D7000)
D7000, en större kamera med bättre sensor, fler knappar och inbyggd autofokusmotor

Den kortfattade featurelistan är just det, kortfattad!

Per.

PS. Det är bara D7000 som har eget reglage för både slutartid och bländare.

Djungeln är inte så stor, som den verkar.

Om du vill hålla dig till Nikon med liten sensor (den du har i din kamera), så finns:

D3100, en modernare variant av D40
D3200, D3100 plus extra många pixlar och bättre skärm
D5100, D3100 plus utfällbar skärm och bättre sensor (samma som D7000)
D7000, en större kamera med bättre sensor, fler knappar och inbyggd autofokusmotor

Den kortfattade featurelistan är just det, kortfattad!

Per.

PS. Det är bara D7000 som har eget reglage för både slutartid och bländare.

Vad innebär inbyggd autofokusmotor? har D3000 det?
Är det bra eller dåligt med liten sensor??
Tack för svar :)

Jag tänkte inte svara på denna tråd men nu tycker jag det behövs andra svar.

Jag tycker du gör rätt i att byta ut ditt kamerahus.
De andra ger i princip goda och i normala fall rätt råd att gå på objektiv först men det gäller inte alltid och i ditt fall tycker jag definitivt inte att det gäller. Läser man (lyssnar till) vad du säger så är det helt klart så att du måste byta upp dig med bättre kamerahus först.

För det första ger ett nytt kamerahus en stor skillnad i vad du kan göra med kameran och hur du kan använda den (t.ex. blöta tillfällen, starka kontraster m.m.), men nästa ÄN viktigare, en bättre kamera väcker mer ny energi och lust åt fotograferingen med alla de nya möjligheter den ger. Att stanna kvar med den kamera du nu har riskerar döda ditt intresse.

Enligt mig har du verkligen träffat rätt med att välja/undra över D7000, det är rätt val för nästa steg i din utveckling. Du skulle kunna hoppa än högre upp till en FX kamera vilket ger många fler fördelar men också några få nackdelar.
Tyvärr hittar jag inte någon bra svensk site som förklarar skillanderna och jag orkar :)p) inte skriva allt om det, MEN denna site är mycket bra för allt som har med fotografering att göra. Jag vänder mig ofta till hans site för att få info om allt möjligt inom foto och han har beskrivning. Jag antar att du har goda engelska kunskaper:
http://mansurovs.com/nikon-dx-vs-fx

D7000 är en av de bästa och mest storsäljande kameror Nikon har gjort så det är en kanon kamera inom det segmentet som din ligger i.
Här kan du se vilken enorm skillnad det är mellan din kamera och D7000:
http://snapsort.com/compare/Nikon_D3000-vs-Nikon_D7000

Och visst, lite byte av objektiv kommer du behöva framöver.

Lycka till

Vad innebär inbyggd autofokusmotor? har D3000 det?
Är det bra eller dåligt med liten sensor??
Tack för svar :)

D3000 har inte inbyggd fokusmotor, vilket innebär att objektiven måste ha det. Det innebär ingen stor nackdel, men om man vill använda äldre begagnade objektiv är det en fördel att motor finns i huset.

Liten sensor är sämre än stor, om man frågar det inbitna yrkesfolket, men för oss andra duger liten sensor. Det är vad nästan alla använder. Stor sensor finns i Nikon D700/800/3/4.

Per.

Jag tänkte inte svara på denna tråd men nu tycker jag det behövs andra svar.

Jag tycker du gör rätt i att byta ut ditt kamerahus.
De andra ger i princip goda och i normala fall rätt råd att gå på objektiv först men det gäller inte alltid och i ditt fall tycker jag definitivt inte att det gäller. Läser man (lyssnar till) vad du säger så är det helt klart så att du måste byta upp dig med bättre kamerahus först.

För det första ger ett nytt kamerahus en stor skillnad i vad du kan göra med kameran och hur du kan använda den (t.ex. blöta tillfällen, starka kontraster m.m.), men nästa ÄN viktigare, en bättre kamera väcker mer ny energi och lust åt fotograferingen med alla de nya möjligheter den ger. Att stanna kvar med den kamera du nu har riskerar döda ditt intresse.

Enligt mig har du verkligen träffat rätt med att välja/undra över D7000, det är rätt val för nästa steg i din utveckling. Du skulle kunna hoppa än högre upp till en FX kamera vilket ger många fler fördelar men också några få nackdelar.
Tyvärr hittar jag inte någon bra svensk site som förklarar skillanderna och jag orkar :)p) inte skriva allt om det, MEN denna site är mycket bra för allt som har med fotografering att göra. Jag vänder mig ofta till hans site för att få info om allt möjligt inom foto och han har beskrivning. Jag antar att du har goda engelska kunskaper:
http://mansurovs.com/nikon-dx-vs-fx

D7000 är en av de bästa och mest storsäljande kameror Nikon har gjort så det är en kanon kamera inom det segmentet som din ligger i.
Här kan du se vilken enorm skillnad det är mellan din kamera och D7000:
http://snapsort.com/compare/Nikon_D3000-vs-Nikon_D7000

Och visst, lite byte av objektiv kommer du behöva framöver.

Lycka till

Tusen tack för tips och inspiration!! Vilken energi jag fick av att läsa ditt svar, du förstår hur jag tänker. Jag har haft min D3000 sedan 2010 och jag fotograferar MYCKET! nu har jag pluggat photoshop, bildbehandling och fotografi i visuell kommunikation, så jag har mycket utvecklingskraft för tillfället! En ny kamera skulle verkligen ge mer energi åt hela fotograferandet!
Jag skall kolla in dina länkar på en gång :) Mina engelska kunskaper är rätt bra..har bott ett bra tag i england..två gånger ;)
igen, tack!

D3000 har inte inbyggd fokusmotor, vilket innebär att objektiven måste ha det. Det innebär ingen stor nackdel, men om man vill använda äldre begagnade objektiv är det en fördel att motor finns i huset.

Liten sensor är sämre än stor, om man frågar det inbitna yrkesfolket, men för oss andra duger liten sensor. Det är vad nästan alla använder. Stor sensor finns i Nikon D700/800/3/4.

Per.

Okej så om jag förstår rätt, så är det bra med autofokusmotor ävenom det inte är absolut nödvändigt.
När du säger yrkesfolk så antar jag att du menar de som arbetar med fotografering som skall publiceras.. Jag har en dröm om att arbeta som fotograf som min morfar gjorde.
Men vägen dit känns lång. Jag vet att jag skulle vilja testa mina vingar som rese fotograf!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar