Annons

Uppgradera till 40d ifrån 20d

Produkter
(logga in för att koppla)
Skillnad mellan bättre optik och budgetvarianter märks i skärpeintrycket.
Bilderna får bättre kontrast, upplösning (detaljrikedom) och färgåtergivning.
Distorsion och vinjettering (mörka hörn) kan man i viss mån kompensera för men inte fullt ut.

Om man tar två bilder efter varandra med samma kamera men byter optik så märker man direkt skillnad i bildkvalitet om det ena objektivet är medelmåttigt och det andra håller hög klass.

Men, även ett medelmåttigt objektiv levererar bättre kvalitet vid byte till en bättre sensor.
För bara ca 5 år sedan så trodde många att gränsen var nådd för de flesta objektiven när sensorerna närmade sig 20-25 Mpix. Det visade sig vara fel. Högre upplösning är en fördel även om objektiven inte håller absolut högsta klass.

Med dagens högupplösta sensorer så märks individuella skillnader mellan olika exemplar av samma objektiv ganska tydligt om tillverkningen är ojämn. Objektiven måste vara perfekt kalibrerade mot husen och även vara centrerade från fabrik. Därför kan det skilja markant mellan ett perfekt objektiv mot ett "måndagsexemplar".

EF-S 17-55 mm IS håller mycket hög klass. Även Sigma, Tamron och Tokina gör fina standardzoomar till "lilla sensorn" som duger gott.
 
Jag måste säga att känslan hos 60D imponerar på mig! Min tjej har en och greppet på den är bland de bästa jag har testat! Det märks knappt att det är plast och jag kan garantera att hållfasthetsmässigt märker du ingen skillnad. Det är en riktigt trevlig kamera!

Duger den inte kan du ju titta på 7D istället! Där har du metall så det räcker och blir över!

När du uppgraderar så sällan som du verkar göra, gör då en riktig uppgradering och inte något halvhjärtat :)

Apropå 40d nu igen då så säger ett test att den var lite av en besvikelse i jämförelse med modellen tidigare samt nikons dåvarande utmanare.. Vad tycker ni ? Ser att dessa kameror ligger runt 2k idag så det är ju inga stora pengar det handlar om

Det är nog 50D du tänker på, som inte blev en så positiv överraskning som många hade trott.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.