Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

uppgradera nikon d5100

Produkter
(logga in för att koppla)

hargibi

Medlem
Hej!
Tänkte bara höra vad ni tycker.
Jag är i kvalet att uppgradera min nikon d5100 och undrar då vilken kamera ni skulle rekomendera?

Jag har kikat på en d7000. I och med den har mer inställningar och även top displayen..

Min budget är runt 10-12000 kr.
Vad skulle ni köpa?

Om det inte är något avgörande du saknar i kameran så lägg pengarna på optik, eller något annat som kommer att öka din fotografiska bredd i stället. Det kommer att märkas i dina bilder, till skillnad från ett kamerabyte (om du nu inte saknar någon specifik funktion). Nu kanske du har optik så du klarar dig, det framgår inte av din profil.

Om det inte är något avgörande du saknar i kameran så lägg pengarna på optik, eller något annat som kommer att öka din fotografiska bredd i stället. Det kommer att märkas i dina bilder, till skillnad från ett kamerabyte (om du nu inte saknar någon specifik funktion). Nu kanske du har optik så du klarar dig, det framgår inte av din profil.

Hej igen.
Tack för svaret. Jag hade läst lite mer och såg att d7000 inte skulle vara så väldigt stor skillnad.

Just idag har jag ett sigma 18-200, ett fast nikkor 35 1.8. saknar väl egentligen bara ett macro vad jag vet. :)

Iaf Ontopic,
Jag är i marknaden för enn lite mer avancerad kamera. Det jag saknar på min är tex dedikerad ISO knapp. LCD skärmen på toppen av kameran och dubbla rotations knappar eller hur man ska uttrycka det.

Några tips? i absolut värsta fall då jag inte har något speciellt dyra objektiv idag så skulle jag kunna gå över till canon om det finns något bra alternativ där.

MVH joakim

*Edit*
Har precis registrerat mig här därför jag ej har några profil inställningar eller fakta.
Har dock hängt här väldigt mycket och läst!

*edit2*
Har uppdaterat min profil med vad jag använder idag.

Senast ändrad:
Jag förstår mycket väl att du vill byta till en annan kamera med mer fler direktknappar och toppdisplay! Ergonomin gör lika mycket som sensorn för bildkvalitén i många fall, att kameran är tydlig och snabbjobbad kan göra att man får bilder man skulle ha missat med en enklare kamera, då gör det inte mig något om det är lite mer brus istället.

De som finns att välja på är D300s och D7000. D7000 har samma sensor som den du har nu, men inte lika avancerat hus som D300s som istället har sämre sensor.

En ny D300s känns rätt oprisvärd i dagsläget, men en begagnad ska gå att få för vettiga pengar.

Håller med om att D5100 saknar en del, nu har jag både en D5000 och D90 och kan med det välja vad jag vill använda till olika uppgifter. Har tex två objektiv utan motor i objektiven, vill använda CLS och det betydligt bättre sökaren i D90, knappar mm. Har för mig att du kan sätta knappen för eget val på Iso på din kamera, eller så kan du ha den för att komma till egen meny som en snabblänk.

Du få ju ändå en del för kameran du har, så att byte till D7000 kanske, ett annat alternativ är en begagnad D700, är du inte ute efter de längsta tele så kan en FF kamera var en väg

Jag förstår mycket väl att du vill byta till en annan kamera med mer fler direktknappar och toppdisplay! Ergonomin gör lika mycket som sensorn för bildkvalitén i många fall, att kameran är tydlig och snabbjobbad kan göra att man får bilder man skulle ha missat med en enklare kamera, då gör det inte mig något om det är lite mer brus istället.

De som finns att välja på är D300s och D7000. D7000 har samma sensor som den du har nu, men inte lika avancerat hus som D300s som istället har sämre sensor.

En ny D300s känns rätt oprisvärd i dagsläget, men en begagnad ska gå att få för vettiga pengar.

Tycker att hur jag än vrider och vänder på det så hamnar jag i samma sits att jag lägger en bit över 12000 och jag ser ingen förbättring förutom en del knappar som ej finns på min d5100.

Undrar därför om det är någon ny kamera på gång snart? typ d400? ingen vet väl något mer här än på andra forum så. :)

Som sagt. jag är villig att prova canon med om det finns någon vettig kamera där som har det jag beskriver. som är uppgradering av min dvs!

Tack på förhand!

Hej igen.
Tack för svaret. Jag hade läst lite mer och såg att d7000 inte skulle vara så väldigt stor skillnad.

Just idag har jag ett sigma 18-200, ett fast nikkor 35 1.8. saknar väl egentligen bara ett macro vad jag vet. :)

Iaf Ontopic,
Jag är i marknaden för enn lite mer avancerad kamera. Det jag saknar på min är tex dedikerad ISO knapp. LCD skärmen på toppen av kameran och dubbla rotations knappar eller hur man ska uttrycka det.

Några tips? i absolut värsta fall då jag inte har något speciellt dyra objektiv idag så skulle jag kunna gå över till canon om det finns något bra alternativ där.

MVH joakim

*Edit*
Har precis registrerat mig här därför jag ej har några profil inställningar eller fakta.
Har dock hängt här väldigt mycket och läst!

*edit2*
Har uppdaterat min profil med vad jag använder idag.

Ja avsaknad av isoknapp låter ju inte så smidigt. Själv skulle jag satsa på ett makro och vänta ut en tydligt ljusstarkare sensor innan jag satsade på ett nytt kamerahus. Men det är ju sådant som känns viktigt för mig. På så vis får du ju tillgång till att fotografera ett helt nytt fält av motiv, nog så inspirerande som några nya knappar och en extra display på kameran kan jag tycka. Men detta beror ju på hur man värderar.

Jag skulle om jag var i din sitts satsa på ny optik och kanske en till blixt (SB700) istället för en ny kamera.
Nikon 85mm 1,8
Nikon 50mm 1,4

Om du väntar på en D400, så kommer du med budget på 12 000 inte kunna köpa den ändå, den blir säkert dyrare.
D7000 är kanske en bättre kamera (på knapparna och användarvänlighet, men inte mycket bättre på bildkvalitet). En begagnad D300s är en äldre kamera, jag vet inte om bilderna från den blir bättre. Köper du en D700, får du ingen video funktion och behöver uppgradera din optik eftersom fullformats (FX) sensorn är kräsnare och du dessutom har ett DX objektiv.

Nej, du saknar en skarp normalzoom! Att byta ut ditt Sigmaobjektiv skulle nog göra mycket mer för dina bilder än att köpa ett nytt kamerahus. Ett nytt kamerahus kanske gör det roligare att fotografera, förstås.

Per.

Ja avsaknad av isoknapp låter ju inte så smidigt. Själv skulle jag satsa på ett makro och vänta ut en tydligt ljusstarkare sensor innan jag satsade på ett nytt kamerahus. Men det är ju sådant som känns viktigt för mig. På så vis får du ju tillgång till att fotografera ett helt nytt fält av motiv, nog så inspirerande som några nya knappar och en extra display på kameran kan jag tycka. Men detta beror ju på hur man värderar.

Har kollat ganska mycket på ett macro tele. sigmas 70-300 f4. Vet att detta ej är något speciellt bra objektiv men jag vet heller inte om macro är något för mig så jag ska prova detta först :)

Har ställt in att function knappen fungerar som en ISO knapp :) så det är ypperligt!

Väntar nog på att nikon eller canon annonserar något nytt inom kamerahus!
Kan tänka mig att lägga ännu mer om d400an skulle visa sig vara riktigt bra!

Så länge så uvecklar jag min egen fototeknik och får ut det mesta av denna kamera !

Skaffa ett Sigma 17-70 2,8-4, ett Nikon AF-S DX 55-200 4-5,6 och en Raynox närbildslins DCR-250 eller DCR-150. Superzoomen du har kan du ha kvar för de tillfällen du inte vill ha med flera objektiv. Alternativet är att skaffa Raynoxen till din superzoom så länge och prova på makro. Sedan kanske du känner dig redo för ett makroobjektiv, om du upplever att du behöver... Raynoxen har bra skärpa i sig, men satt på en superzoom kanske man inte skall vänta sig absolut toppklass, även om jag tror att bilderna kommer att upplevas som skarpa. Du får helt enkelt prova. Raynoxen får du sedan användning för på makroobjektivet för de tillfällen du vill komma riktigt nära, den dag du skaffar ett sådant.

Edit: Nikonzoomen 16-85 som tipsas om ovan är ju också ett utmärkt val.

Senast ändrad:
Skaffa ett Sigma 17-70 2,8-4, ett Nikon AF-S DX 55-200 4-5,6 och en Raynox närbildslins DCR-250 eller DCR-150. Superzoomen du har kan du ha kvar för de tillfällen du inte vill ha med flera objektiv. Alternativet är att skaffa Raynoxen till din superzoom så länge och prova på makro. Sedan kanske du känner dig redo för ett makroobjektiv, om du upplever att du behöver... Raynoxen har bra skärpa i sig, men satt på en superzoom kanske man inte skall vänta sig absolut toppklass, även om jag tror att bilderna kommer att upplevas som skarpa. Du får helt enkelt prova. Raynoxen får du sedan användning för på makroobjektivet för de tillfällen du vill komma riktigt nära, den dag du skaffar ett sådant.

Edit: Nikonzoomen 16-85 som tipsas om ovan är ju också ett utmärkt val.

Bra tips där :) raynox verkar vara perfekt för att ta macro bilder med valfritt ojbektiv!

Ska åka till expert och kika på ett 16-85 objektiv strax.
Någon som vet vart man kan köpa raynoxen?

MVH joakim!

Bra tips där :) raynox verkar vara perfekt för att ta macro bilder med valfritt ojbektiv!

Ska åka till expert och kika på ett 16-85 objektiv strax.
Någon som vet vart man kan köpa raynoxen?

MVH joakim!

Cyberphoto har, skriv in Raynox i deras sökruta så hittar du dem. Du kommer att få vinjettering på korta brännvidder, men från runt 35mm och uppåt fungerar den på mina objektiv. Jag tror dock att vad som fungerar kan bero på objektivkonstruktionen, kan vara olika för olika objektiv. Raynox själva rekommenderar minst 75 mm brännvidd.

Ett Nikkor 16-85 VR är ju lika ljussvagt som ett 18-200 fast med kortare zoomomfång och bättre skärpa. Titta då hellre på ett 17-50/2,8 så vinner du iallafall ljusstyrka och skärpa när du ändå förlorar zoomomfång.

Kommer det en D400 kommer den inte att finnas att köpa före hösten, knappast före jul heller. Det finns inte direkt några rykten om någon ny modell efter D300s och det brukar komma igång långt innan kameran släpps. Den kommer säkert att kosta 15-16 000 för övrigt.

Köper du en begagnad D300s eller D7000 kan du sälja den när du vill byta utan att förlora några större pengar på affären. Dessutom, har du en budget på 12 000 har du råd med både en beg kamera och en normalzoom av bra klass!

Objektivet är såklart av så bra klass att du behåller det till nästa kamerahus du köper, sen när du säljer det gamla huset skickar du med ditt 18-200 som du ändå tröttnat på vid det laget när du vant dig vid en bättre modell ;-)

Varit in på min expert butik nu och kollat och kännt och donat.

Som det ser ut nu så kan dem ge 6500 för min nuvarande utrustning.
Och då har jag kollat på en canon 60d och den verkar riktigt trevlig med 18-135 objektivet.
Verkar riktigt trevlig och bra med vinklingsbar skärm och allt som jag vill ha. fast till ett bra pris.

Kommer behöva lägga 4500 emellan och då har jag pengar att köpa extra objektiv till den kameran istället.

Vad tror ni om den affären? Har fått intrycket av att jag gillar canons kameror bättre bildmässigt.

MVH joakim

Bildmässigt är det exakt noll skillnad mellan Nikon och Canon så av den orsaken är det bara självbedrägeri att välja det ena över det andra. Däremot finns det vissa som föredrar det ena märket över det andra tack vare alla andra skillnader och då är det absolut läge att byta!

60D med 18-135 är säkert inte helt fel men jag kan för lite om Canon för att riktigt kunna ge något vettigt råd här. Jag vet inte heller om inbytespriset är vettigt.

Kika runt lite på nätet så hittar du säkert grejerna billigare än hos Expert, sen kan du sälja ditt paket på blocket istället. Det borde bli mer lönsamt men såklart mer jobb.

Varit in på min expert butik nu och kollat och kännt och donat.

Som det ser ut nu så kan dem ge 6500 för min nuvarande utrustning.
Och då har jag kollat på en canon 60d och den verkar riktigt trevlig med 18-135 objektivet.
Verkar riktigt trevlig och bra med vinklingsbar skärm och allt som jag vill ha. fast till ett bra pris.

Kommer behöva lägga 4500 emellan och då har jag pengar att köpa extra objektiv till den kameran istället.

Vad tror ni om den affären? Har fått intrycket av att jag gillar canons kameror bättre bildmässigt.

MVH joakim

Det är ju lite olika saker som skiljer de här kamerorna åt, men rent bildmässigt är nog din Nikon D5100 överlägsen EOS 60D, även om du kanske inte kan tillgodogöra dig den skillnaden. Skillnaden syns ganska tydligt i DxO:s bedömning av sensorn.

Så att det skulle vara en uppgradering ställer jag mig ganska tveksam till. Det finns uppenbara fördelar med EOS 60D, som vinklingsbar skärm och LCD upptill och fler knappar, och sökarprisma. Hanteringsmässigt kan den vara smidigare, främst för den som alltid jobbar från RAW och inte oftast spar jpeg. Jag undrar om det sista generellt skulle gälla den som rätt nyligen skaffade en instegskamera. Canon överhuvudtaget har en märklig regndans för att ställa en egen vitbalans, vilket är lättare på alla andra kameror, men det är helt oväsentligt när man jobbar från RAW.

Jag tror att det borde vara läge att ställa fler frågor innan man kommer med glada tillrop om vilken kamera som möjligen skulle passa, om man ska skaffa fler pryttlar, eller om bristen är att man inte tycker att det är tillräckligt många rattar och kranar.

En rätt grundläggande indelning av systemkamerorna är instegs-, entusiast- och proffs-, men sedan när man kommer till egenskaperna är det mycket luddigare. Nikon D5100 är en instegskamera, men den delar med D7000 en av de allra bästa sensorerna i dagens läge, där Canon inte har någonting motsvarande. Helt klart duger EOS 60D att fotografera med, men den har inte förutsättningar för bättre bilder, om inte just de ergonomiska egenskaperna är de viktiga för att skapa bättre bilder. För den som förstår vad det dynamiska omfånget betyder och vill kunna utnyttja det är det ett nerköp jämfört med instegskameran D5100. Om man däremot inte ens vet vad det handlar om, men sätter mycket stort värde på de saker som EOS 60D är bättre på, så är det en annan sak.

Så bollen ligger hos TS. Vad är det hos din kamera som du inte är nöjd med? Vad är det som gör den otillräcklig, och vad vill du förbättra? Hur fotograferar du, vad är ditt motivområde, och vad har du upplevt för brister i förhållande till de bilder du vill ta?

Det är ju lite olika saker som skiljer de här kamerorna åt, men rent bildmässigt är nog din Nikon D5100 överlägsen EOS 60D, även om du kanske inte kan tillgodogöra dig den skillnaden. Skillnaden syns ganska tydligt i DxO:s bedömning av sensorn.

Så att det skulle vara en uppgradering ställer jag mig ganska tveksam till. Det finns uppenbara fördelar med EOS 60D, som vinklingsbar skärm och LCD upptill och fler knappar, och sökarprisma. Hanteringsmässigt kan den vara smidigare, främst för den som alltid jobbar från RAW och inte oftast spar jpeg. Jag undrar om det sista generellt skulle gälla den som rätt nyligen skaffade en instegskamera. Canon överhuvudtaget har en märklig regndans för att ställa en egen vitbalans, vilket är lättare på alla andra kameror, men det är helt oväsentligt när man jobbar från RAW.

Jag tror att det borde vara läge att ställa fler frågor innan man kommer med glada tillrop om vilken kamera som möjligen skulle passa, om man ska skaffa fler pryttlar, eller om bristen är att man inte tycker att det är tillräckligt många rattar och kranar.

En rätt grundläggande indelning av systemkamerorna är instegs-, entusiast- och proffs-, men sedan när man kommer till egenskaperna är det mycket luddigare. Nikon D5100 är en instegskamera, men den delar med D7000 en av de allra bästa sensorerna i dagens läge, där Canon inte har någonting motsvarande. Helt klart duger EOS 60D att fotografera med, men den har inte förutsättningar för bättre bilder, om inte just de ergonomiska egenskaperna är de viktiga för att skapa bättre bilder. För den som förstår vad det dynamiska omfånget betyder och vill kunna utnyttja det är det ett nerköp jämfört med instegskameran D5100. Om man däremot inte ens vet vad det handlar om, men sätter mycket stort värde på de saker som EOS 60D är bättre på, så är det en annan sak.

Så bollen ligger hos TS. Vad är det hos din kamera som du inte är nöjd med? Vad är det som gör den otillräcklig, och vad vill du förbättra? Hur fotograferar du, vad är ditt motivområde, och vad har du upplevt för brister i förhållande till de bilder du vill ta?

Ja egentligen är mina stora problem med min d5100 att det saknas en hel del knappar. Synd nog. Bilderna blir oftast över exponerade och det är inte bara jag som upplever det. Men det är inget problem som inte går att fixa.
Dock har jag kommit fram till att jag gör nog bort mig om jag köper en ny kamera då jag redan har en hög med tillbehör till min Nikon.

Dock så känns det som om jag vill köpa ett nytt skarpare objektiv. Tex nikonet 16-85 som näms tidigare i denna tråd.
Ursäkta mina oprofessionella uttryck kring snabba slutsatser men det är svårt som amatör att veta så mycket om kamerorna. Tack för ett väldigt bra och informatift svar!

Har ni några Andra inputs som jag borde ta åt mig? Tex utrustning eller dylikt.
Tacksam för svar!
MVH joakim!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar