Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera mig från Canon EOS 550

Produkter
(logga in för att koppla)

Sanoja

Medlem
Har ett tag känt för att uppgradera till något nyare att ha med sig.

Fundering är att den ska vara smidig att ha med på resor gärna någon väder tätning vore bra. Kommer vara med på våra resor när vi far runt så man kan få bra bilder och också video om det går. Det hela har kommit mer och mer nu sen dottern tar samma bilder med sin Canon EOS 200 och de är bättre samma med telefonen Huawei P20 pro. Minsta dottern har en Olympus TG-5, den äldsta har Canon EOS 200 så använder de gamla objektiv från 550 nu.

Den nya kameran ska vara mindre ta bra bilder och vara lätt ha med på resor och aktiviteter. Så kan tänka mig bytta märker format och allt men så den hänger med några år till efter köpet.

Jag har kollat lite på nedan men kom med övriga bra jag missat.

Panasonic Lumix DMC- G80 + G Vario 14-140mm f/3,5-5,6 Pris ca 11790 har jag funnit med uv filter
Olympus OM-D E M5 mark 2 12-40m f2,8 12990 casback 1000 så 11990
Canon Eos m5 + ef-m 18-150 f/3,5-6,3 8590
Fuji X-T2 + xc 15-45 f/3,5-5,6 12990
Sony A7 II + FE 28-70mm f/3,5-5,6 oss 12499 -1500 casback så 11000

Så vad säger ni expertis vad välja eller kom med ett supper tips jag missat säkert.

Huawei P20 pro eller Canon EOS 200D tycker jag låter som två bra kameror, enligt vad du själv skrev. Båda är små och lätta. Huawei P20 är nog minst och lättast.

Med tanke på din lista på kameror som du undrar över så gissar jag dock att du har fler krav på din nya kamera än att den ska vara liten och lätt att ha med sig.

Vad har du för krav?

Önskar något så man kan fota djur på lite avstånd fåglar och annat trevligt. Gärna kunna få bra bilder när barnen spelar handbollscuper. När vi är ute åker skidor samt cyklar MTB så därför mindre att ha med i en ryggsäck. Sen blir det så klart besök i städer när man reser så man kan fånga stadens puls och liv.

Det står nu mellan nedan kameror och objektiv.

Panasonic Lumix DMC-G80 med ett Lumix G Vario 12-60 objektiv
Panasonic Lumix GX9 med ett Lumix G Vario 12-60 objektiv
Fuji X-E3 med ett XF 18-55 objektiv
Fuji X-T20 med ett XF 18-55 objektiv

Krav lite behändig att ha med vid resor när man reser med bara en ryggsäck. Bra om man kan få till film också om man har lust men prioritet är bra stillbilder. Hoppas ni kan hjälpa mig att komma till ett beslut.

Krav lite behändig att ha med vid resor när man reser med bara en ryggsäck. Bra om man kan få till film också om man har lust men prioritet är bra stillbilder. Hoppas ni kan hjälpa mig att komma till ett beslut.

Skulle huset jag bor i börja brinna OCH om jag bara fick ta med mig två saker till en öde ö hade det varit min X-T20 och XF 18-55...fast dom andra alternativen är säkert bra de med....

Det mesta av bildkvalitén ligger i objektivet så kameran spelar inte så stor roll sett till det annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.
Jag brukar alltid rekommendera att satsa mest på objektiven. Bland det viktigaste när det gäller kamerahuset tycker jag är att ha ett som man trivs med att använda. Det ska ligga skönt i handen och vara intuitivt att ändra inställningar.

Jag kör själv Fuji och kan varmt rekommendera dem. Deras grejor är en fröjd att använda och de har generellt sett fantastiska objektiv. Fuji's X-system är också väldigt flexibelt och mångsidigt och det är inga problem att få ett kompakt och lätt system.

Att ta bra bilder handlar ju dock framförallt om kunskap och skicklighet, både att lära sig om vad som utgör ett bra foto och att kunna hantera utrustningen man har.

Stämmer bra det tyckte X-E3 låg bättre i handen än X-T20 men är ju en smaksak som sagt tack för input Brix

Jag skulle alla gånger välja någon av Panasonickamerorna. De har inbyggd bildstabilisering vilket är en mycket bra egenskap i dåligt ljus (och stillastående motiv, förstås). Fujikamerorna saknar det.

Jag skulle alla gånger välja någon av Panasonickamerorna. De har inbyggd bildstabilisering vilket är en mycket bra egenskap i dåligt ljus (och stillastående motiv, förstås). Fujikamerorna saknar det.

Fujinon 18-55mm har ju dock stabilisering :) Men visst, stabilisering i kamerahuset kan självklart vara en stor fördel. Beror ju lite på vilka objektiv man har och vad man fotar.

Om vi håller oss till de aktuella kombinationerna så är dock Fuji-objektivet stabiliserat. Andra observationer man kan göra är att det är ljusstarkare än det i Panasonic-kiten och att sensorn även är större. Däremot får man lite mer vidvinkel och tydligt mer tele med Panasonic-kiten.

Men på Panasonic är både hus och objektiv stabiliserat eller?

Är det någon som använder någon av de kameror jag funderar på som har lust dela med sig av erfarenheter?

Sen G80 är väll väderskyddad också men äldre.
Panasonic GX9 verkar vara vassare på video än Fuji på det jag har försökt gemföra.
Fuji X-E3 har väll något större sensor än Panasonic GX9. Så smidigheten och bra bilder bonus med film

Kamerorna har IBIS (In-Body Image Stabilization) och vissa objektiv har OIS (Optical Image Stabilization). Det viktiga här är att man alltid får bildstabilisering oavsett vilket objektiv man använder eftersom det finns inbyggt i kameran.

Är det någon som använder någon av de kameror jag funderar på som har lust dela med sig av erfarenheter?
Jag har ingen av de kameror du har räknat upp som kandidater, men jag har ett par Panasonickameror som jag är nöjd med. Ingen av dem har dock IBIS. Den ena för att den är för gammal och den andra för att den är för liten. Jag har å andra sidan även ett par Olympuskameror med IBIS. De har samma objektivfattning som Panasonic så man kan blanda friskt mellan Panasonic- och Olympus-kameror och objektiv från båda märkena.

IBIS är riktigt, riktigt bra att ha.

Fuji X-E3 har väll något större sensor än Panasonic GX9.
Storleksskillnaden spelar ingen jättestor roll i praktiken. Sidoförhållandet är olika så beroende på om och hur man beskär så kan skillnaden bli ännu mindre (eller större också, förstås).

Fujis X kameror hamnar alltid i absoluta toppen vad gäller bildkvalitet bland marknadens APS-C kameror, då ofta tacka vare att också leverera bra på höga ISO-tal, med kombinationen av mycket bra objektiv, Fuji har också blivit kända för sitt sätt att få till jpeg-bilder så pass bra att till och med envetna Raw-behandlare numera pratar lyriskt om dess kvaliteter, där även Fuji har en mängd olika inbyggda filter att välja i mellan som skapar olika effekter och simuleringar som verkar vara uppskattat.

Panasonic/Olympus har också flera mycket bra kameror, både galet snabba modeller och fulla med finurliga lösningar vad man kan använda 4K till, en del modeller läser inte ut hela sensorn beroende på val olika format ( kan vara några av dom lite äldre kamerorna ) och dessa får då inte ut det bästa av lågljusegenskaperna.

Har tidigare haft en Fuji som levererade bra färger direkt ur jpeg bilderna.

Fördelen på Panasonic kontra Fuji X-E3 är ju att man kan tilta skärmen på GX9.

Så får åka ut testa båda igen och ta lite bilder att ta med hem och utvärdera mer som sagt.

Fujis X kameror hamnar alltid i absoluta toppen vad gäller bildkvalitet bland marknadens APS-C kameror, då ofta tacka vare att också leverera bra på höga ISO-tal, med kombinationen av mycket bra objektiv, Fuji har också blivit kända för sitt sätt att få till jpeg-bilder så pass bra att till och med envetna Raw-behandlare numera pratar lyriskt om dess kvaliteter, där även Fuji har en mängd olika inbyggda filter att välja i mellan som skapar olika effekter och simuleringar som verkar vara uppskattat.

Panasonic/Olympus har också flera mycket bra kameror, både galet snabba modeller och fulla med finurliga lösningar vad man kan använda 4K till, en del modeller läser inte ut hela sensorn beroende på val olika format ( kan vara några av dom lite äldre kamerorna ) och dessa får då inte ut det bästa av lågljusegenskaperna.

Det går absolut att få fina JPG's med Fuji, men man kan ju såklart fortfarande få betydligt bättre resultat när man fotar RAW och redigerar. Filtren aka. film simulations finns ju också tillgängliga i flera program så man även kan applicera dem när man redigerar.

Sen G80 är väll väderskyddad också men äldre.
Panasonic GX9 verkar vara vassare på video än Fuji på det jag har försökt gemföra.
Fuji X-E3 har väll något större sensor än Panasonic GX9. Så smidigheten och bra bilder bonus med film

Som sagt, objektivet är det viktigaste för bildkvalitén och kameran/sensorn spelar ingen större roll annat än när det gäller brus och dynamiskt omfång.
Visst, med en större sensor får man generellt sett lägre brus och större dynamiskt omfång, men om man har nån nytta av det beror ju på vad man fotar.

Annars kan ju stabilisering också t.ex göra så att man i många fall slipper dra upp ISO'n så mycket så det kan ju kompensera lite för en mindre sensorstorlek.

Om stabilisering och video är viktigt för dig så kanske Panasonic är ett bättre val.

Tidigare skrev du:

Önskar något så man kan fota djur på lite avstånd fåglar och annat trevligt. Gärna kunna få bra bilder när barnen spelar handbollscuper.

Ekvationen går inte ihop. De uppräknade paketen täcker inte in alla dina önskemål.

För att kunna fota fågel och djur på avstånd måste du ha rejält med tele vilket förstås gör det svårt med "behändigheten". Jag har ingen egen erfarenhet av just handboll men för inomhussport brukar det krävas bra ljusstyrka och bra ISO-egenskaper.

För att kunna göra en korrekt jämförelse måste du inkludera fler objektiv i bedömningen, alternativt dela upp behovet i två kameror. Eller så får du helt enkelt prioritera ner något.

Fujis senaste X-T3 har väl det mesta, videoegenskaper som i stort är i klass med ledande Panasonic GH5 vad gäller video, och en autofokus som tydligen eller väldigt nära på matchar dom bästa DSLR, plus ett överraskande bra pris, dessutom en relativt lätt kamera.

Vad som ofta förbises med kameror som är bra på högre iso, är att möjligheten till snabbare tider ökar, vilket tex är bra för snabba handbollsspelare i ofta lite sämre upplysta idrottshallar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar