Annons

Uppgradera från D300 till D700 - nu eller vänta?

Produkter
(logga in för att koppla)

CrazzlY

Aktiv medlem
Går i planerna på att uppgradera min D300 till D700.
Frågan är dock, med tanke på att D700 har varit ute (1 år nu?) ett tag, om det kanske kommer någon uppgradering / ännu nyare hus i D700 klassen, ungefär som nya D300s nu har lanserats?

Så vad tycker ni, är det värt att köpa, eller ska man vänta?
Jag klarar mig iofs på D300, men hoppet till FX är sååå lockande...


PS. Om man får länka till sin säljannons här på FS, så finnes den här:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=109412 DS.
 
Man kan tänka sig att det kommer nya FX-kameror strax, men hur dessa är beskaffade blir rena gissningen. Jag skulle gissa på att D700 ersätts av D700s med filmmöjligheter och lite annat godis, samt att det senare (eller kanske samtidigt) kommer en mer högupplöst version.
Om du inte är intresserad av film eller högre upplösning så kan du nog köpa en D700 nu, utan bryderier över kommande modeller. Jag tror att en kommande D700x kommer kosta en bra bit över 35 papp, så det blir en annan prisklass som kanske inte är så lockande.

Slutsats: Köp skiten nu om du vill ha den;-)
 
Kan bara instämma, vill du ha filmfunktion eller önskar 20mp+, vänta.

Räcker 12mp KÖP =D
 
Ett köp lockar verkligen...
Ska se till att få min nuvarande utrustning såld bara!
När kan Nikon tänkas att släppa uppföljaren till D700?
Priset på D700 lär ju sjunka märkbart då...
 
Ja och om du skall sälja din D300 så lär den också gå ner i pris... Det är sällan lönt att vänta eftersom det ALLTID kommer något nytt snart. D700 är en bra kamera - efterföljaren har troligen högre upplösning, filmfunktion, kaffebryggare och så, men D700 är tillräckligt bra för att vara en av de 10 vassaste husen på marknaden nu - så har du råd så kör på!
 
Hur ser det ut på begagnatmarknaden nu för tiden?
Jag har begär 19000:- för min D300, 18-200 och 70-300.
Är det ett rimligt pris, med tanke på att huset har gått så lite?

Sitter och funderar på objektiv till D700.
Jag är så nöjd med mitt 18-200, då det täcker *allt*!
Men det verkar inte finnas något liknande alternativ till FX?

Jag har ju en 17-55, men... Frågan är om det täcker allt?
Vilket objektiv är er personliga favorit tillsammans med D700?
 
17-55 fungerar inte på FX. Det är avsett för DX-sensor. Motsvarigheten skulle vara något i still med Nikon/Sigma 24-70 eller Tamron 28-75.

BTW: Vad är skälet till att du vill byta till FX, vad saknar du hos D300?
 
Hur ser det ut på begagnatmarknaden nu för tiden?
Jag har begär 19000:- för min D300, 18-200 och 70-300.
Är det ett rimligt pris, med tanke på att huset har gått så lite?

Sitter och funderar på objektiv till D700.
Jag är så nöjd med mitt 18-200, då det täcker *allt*!
Men det verkar inte finnas något liknande alternativ till FX?

Jag har ju en 17-55, men... Frågan är om det täcker allt?
Vilket objektiv är er personliga favorit tillsammans med D700?
Behåll 70-300 och köp ett Tamron 28-75/2,8. Då har du två objektiv som täcker ungefär samma sak på FX som 18-200 gör på DX.
Sen tror jag att det är vettigare att sälja saker var och en för sig. Ett saftigt paketpris brukar mest vara avskräckande.
17-55 har du som sagt ingen nytta av heller, även om det funkar hyfsat över 24 mm på FX. Det är lite bortkastat att använda ett sånt objektiv på fel sensorformat.
 
Hur ser det ut på begagnatmarknaden nu för tiden?
Jag har begär 19000:- för min D300, 18-200 och 70-300.
Är det ett rimligt pris, med tanke på att huset har gått så lite?

Sitter och funderar på objektiv till D700.
Jag är så nöjd med mitt 18-200, då det täcker *allt*!
Men det verkar inte finnas något liknande alternativ till FX?

Jag har ju en 17-55, men... Frågan är om det täcker allt?
Vilket objektiv är er personliga favorit tillsammans med D700?

Ett 24-70 eller 28-70 är aldrig fel på en D700.

Jag använder ett gammalt 35-70 2.8 på mitt hus och det är en helt ok kombination.
50mm 1:8 på ett D700 är underbart, 105 mm 2:8 inte fel heller.
 
Ojdå, jag hade fått för mig att 17-55 skulle funka super tsm med d700, men då måste jag ha fått det om bakfoten då... :p

Det var ju lite tråkigt förstås, jag verkligen avgudar mitt 18-200, även om det inte ger 100% i kvalité! Bättre allt-i-allo objektiv går ju inte att hitta! Börjar ju nästan fundera på om man skulle skita i att upgradera, utan behålla utrustningen man har.

Vad är vitsen med D700 när det inte finns några (för mig) intressanta objektiv...? Jag gillar dem tre jag har nu, och att tvingas ersätta dem med objektiv som inte alls täcker lika stort område känns ju inte alls speciellt lockande... :(
 
Ojdå, jag hade fått för mig att 17-55 skulle funka super tsm med d700, men då måste jag ha fått det om bakfoten då... :p

Det var ju lite tråkigt förstås, jag verkligen avgudar mitt 18-200, även om det inte ger 100% i kvalité! Bättre allt-i-allo objektiv går ju inte att hitta! Börjar ju nästan fundera på om man skulle skita i att upgradera, utan behålla utrustningen man har.

Vad är vitsen med D700 när det inte finns några (för mig) intressanta objektiv...? Jag gillar dem tre jag har nu, och att tvingas ersätta dem med objektiv som inte alls täcker lika stort område känns ju inte alls speciellt lockande... :(

Skärpan då? CA? Färgerna? 24-70/2.8 är enormt skarpt.

Passar på att länka till MIN annons eftersom det verkar ok

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=109575

Ska uppgradera mitt 70-200...det kommer ju ett nyare i hörst :)
 
Ojdå, jag hade fått för mig att 17-55 skulle funka super tsm med d700, men då måste jag ha fått det om bakfoten då... :p

Det var ju lite tråkigt förstås, jag verkligen avgudar mitt 18-200, även om det inte ger 100% i kvalité! Bättre allt-i-allo objektiv går ju inte att hitta! Börjar ju nästan fundera på om man skulle skita i att upgradera, utan behålla utrustningen man har.

Vad är vitsen med D700 när det inte finns några (för mig) intressanta objektiv...? Jag gillar dem tre jag har nu, och att tvingas ersätta dem med objektiv som inte alls täcker lika stort område känns ju inte alls speciellt lockande... :(

Nej, Du bør nog tænka Dig før, om Du vill ha den typen av optik, men gå øver till FX. Det ær en ganska hæftig skillnad i pris på FX optik.

Før øvrigt så kanske Du bør hålla Dig uppdaterad på http://nikonrumors.com

Vissa rykten sæger att D700s/x kommer innan november och då kan Du kanske rækna med att spara någon tusenlapp på att køpa sista partierna av D700. Fast å andra sidan, har Du stællt Dig in på D700:an kanske Du får en liten mental blockering i att ta bilder med D300:an nu.
 
Jag kör med en D700 & en D300, D300:an ligger nästa alltid i min väska som reserv..

Mitt råd: Köp D700 och ett fast 50/1,4G, galet skarp!. Det var det enda jag hade med mig sist jag var i London, visst hade det varit nice med 24-70:n oxå, men det blir tungt.. Se kräver det ju lite mer av den som håller i kameran om man inte kan stå på samma ställe och zooma in/ut..

Kortare skärpedjup med en D700, om man gillar det..

Kör även D700 när jag kör tele, även fast "man kommer längre" med D300 & brännvidds förlängningen..

köp köp köp

:)
 
varför vill du uppgradera till D700????
vad saknar du i din d300?

Det är väl i princip pga bättre egenskaper, ISO, brus m.m. Sen är ju den större sökaren helt underbar på D700! Dessutom har du på D700 den där INFO knappen, vilket inte finns på D300. Efter att ha pillat på en D700 en timme, så insåg jag hur enormt uppskattad och praktisk just den lilla knappen verkligen är! Förenklar handhavandet på hela kameran något enormt!

Hinner inte skriva så mycket mer, jobbet kallar...
Men jag kan väl göra en liten lista på alla anledningar - ty dem finns verkligen där!
 
Det är väl i princip pga bättre egenskaper, ISO, brus m.m. Sen är ju den större sökaren helt underbar på D700! Dessutom har du på D700 den där INFO knappen, vilket inte finns på D300. Efter att ha pillat på en D700 en timme, så insåg jag hur enormt uppskattad och praktisk just den lilla knappen verkligen är! Förenklar handhavandet på hela kameran något enormt!

Hinner inte skriva så mycket mer, jobbet kallar...
Men jag kan väl göra en liten lista på alla anledningar - ty dem finns verkligen där!
är det ofta du ligger på höga ISO? då kanske ett par 1,4-1,8 objektiv hjälpt mer än en D700...
Jag vill också ha en D700 men med tanke på att du skrev att 18-200 var ditt favorit-objektiv och att INFO-knappen skulle vara ett argument att bränna 25000 så känns det lite kapitalförstoring över det hela

förlåt för att jag är lite pessimistisk men tänkte bara att du tjänar mer på att tänka till före mer än efter
 
Jag köpte en D700 för en månad sedan och är helnöjd.
Mitt främsta argument för D700 var brusegenskaperna, jag avskyr blixt och möjligheten att kunna använda iso1600 och i nödfall även 3200 lockade.

Hittills har jag Tamron 28-75/2,8 samt Nikon AF-S 50/1,4G vilka jag är helnöjda med.
Jag funderar även på att så småningom komplettera med ett Tamron 70-200/2,8 som fått väldigt bra omdömen och har ett attraktivt pris.

Så om du har samlat på dig tillräckligt med argument för att övertyga dig själv, köp!
Glöm bara inte att bättre kamera kräver bättre optik!
 
Tänk över noga, är det enda jag kan råda.
D300 är än så länge Nikons toppmodell i Dx-formatet. Det är en bra kamera inte tu tal om annat.
Att uppgradera till Fx innebär helt annat krav på optiken, något som verkligen kostar.
Allt för många har dessutom, etfer en tids användande av Fx, insett saknaden av ett Dx-hus till framför allt macro och tele.

Mitt råd, om du inte har extrema isobehov, eller är vidvinkelentusiast, med ett 14-24 f/2,8 i bakfickan. Behåll din D300 och lägg pengar på god optik, som du kan använda den dag du går över till Fx.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.