Annons

Uppgradera dig själv istället för kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
En ganska rolig och tänkvärd artikel: http://foto.no/cgi-bin/articles/articleView.cgi?articleId=42551

Den känns extra aktuell och passande på just Fotosidan. Många trådstarter (nästan alla?) handlar om helt grundläggande saker som står i vilken kameramanual som helst. Man orkar uppenbarligen inte försöka själv, utan ska matas med kunskap av andra. Samtidigt uppgraderas det utrustning och man börjar fundera på nytt objektiv innan man ens vet om det man har duger till något.

Kunskap är makt. Glöm inte det:)
 
Visst är det så; ibland blir man lite trött när det frågas om saker som står i manualen eller är första träff med en enkel Google-sökning. Man lär sig mer och bättre på att försöka själv än att få svaret från någon annan.
 
Håller helt med tidigare inlägg men en del kanske inte riktigt förstår vad som skrivs i sina manualer eller så har de köpt import och har manualer på andra språk än de behärskar
så ett visst mått av förståelse har jag även för de "dummaste" frågor.

Och det finns ju som bekant inga dumma frågor, bara dumma svar.
 
:) Hade inte hört det uttrycket förut - tur det finns Google, som sagt.
 
Håller helt med tidigare inlägg men en del kanske inte riktigt förstår vad som skrivs i sina manualer eller så har de köpt import och har manualer på andra språk än de behärskar
så ett visst mått av förståelse har jag även för de "dummaste" frågor.
Jag drar den enkla slutsatsen att det beror på att folk inte kan läsa längre. Det syns ju om inte annat på pråkbruket i just de trådar som handlar om dessa frågor. Att språket förfaller tycks ändå inte anses vara ett problem, när den saken diskuteras. Jag undrar bara lite stilla hur dessa människor ska klara sig i arbetslivet och resten av verkligheten, när de inte ens kan läsa en enkel manual.
 
En annan sak jag undrar lite över ibland är varför man "går över ån efter vatten"; prisfrågor borde vara bättre att ställa till leverantörer eller prisjakt.se, och frågor om reparationer och reparationskostnader ställer man bäst till tillverkaren eller en av deras verkstäder. Det är ju ändå där man hamnar i slutänden, så varför starta en diskussion om det på nätet? Men jag antar att det är den sociala biten som spelar in här, man vill diskutera med andra och finnas till i gruppen. Inget fel i det, bara lite ineffektivt sätt att lösa sitt problem.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jag drar den enkla slutsatsen att det beror på att folk inte kan läsa längre. Det syns ju om inte annat på pråkbruket i just de trådar som handlar om dessa frågor. Att språket förfaller tycks ändå inte anses vara ett problem, när den saken diskuteras. Jag undrar bara lite stilla hur dessa människor ska klara sig i arbetslivet och resten av verkligheten, när de inte ens kan läsa en enkel manual.

Håller med dig, det kan man verkligen undra.
Kan de vara produkten av curling-föräldrar eller bara ett förtappat skolsystem?
Eller ska vi göra som samhället i stort och skylla på Tv och internet :)
 
Håller med dig, det kan man verkligen undra.
Kan de vara produkten av curling-föräldrar eller bara ett förtappat skolsystem?
Eller ska vi göra som samhället i stort och skylla på Tv och internet :)

Eller så börjar vi bli gamla sura gubbar :)

Lite reflektion över tråden och de andra inläggen.
Tycker den här typen av disskutioner brukar skjuta sig lite i foten. Språket förändras, like it or not. Rekommenderar Språket (pråket?) på P1 ger en bra bild och lite tänkvärt hur utveckligen gått genom historien.

Manualer i all ära men det finns både bra och riktiga bottennapp och de sistnämnda kan få vem som helst som inte är teknikst van att bryta ihop av frustration. ibland undrar jag om vissa av leverantörerna själva begriper vad de skrivit.

Någon skrev om att de ineffektivt "går över ån efter vatten". Men kan det inte vara så att de gör det också, som beskrevs i det inlägget, men vill få svar från flera källor?

kunskap är makt men då är det viktigt att dela med sig av kunskapen, för en dag står de som frågar och har kunskap om något vi undrar över och inte kan.

Så ondgör er inte över frågorn, oavsett kompelxitet, utan dela med er av er kunskap och hur ni förvärvat den så kan också kommande generationer ta del av den.
 
...
Någon skrev om att de ineffektivt "går över ån efter vatten". Men kan det inte vara så att de gör det också, som beskrevs i det inlägget, men vill få svar från flera källor?
...

Just det handlade ju om en annan typ av frågor, typ pris på en reparation. Den enda relevanta infon där lär komma från serviceverkstaden, inte från någon person på nätet som du inte ens vet om dom har exakt samma fel på sin kamera.

Men visst finns det ett inslag av "gammal sur gubbe", om man sett samma fråga hundra gånger och svarat på den femton gånger så är det kanske bättre att låta bli och låta någon annan, kanske den som man svarat till en gång, ta över stafettpinnen och hjälpa i nästa led. Så kan man själv gå ut och fotografera, till exempel. :)
 
Jag drar den enkla slutsatsen att det beror på att folk inte kan läsa längre. Det syns ju om inte annat på pråkbruket i just de trådar som handlar om dessa frågor. Att språket förfaller tycks ändå inte anses vara ett problem, när den saken diskuteras. Jag undrar bara lite stilla hur dessa människor ska klara sig i arbetslivet och resten av verkligheten, när de inte ens kan läsa en enkel manual.

Det märks ju tydligt att alla dessa människor som inte ens kan språket ordentligt (pratar då om infödda svenskar) är väldigt bra på att ljuga till sig bra jobb, det märks bland annat när man mailar till företag eller har kontakt med företag på olika sätt. Helt otroligt, att kunna skriva på ett någorlunda/förståeligt och korrekt sätt är väl den första kriterien när man anställer någon??! Usch!
 
Gå in på fotografuppgradering.se och ladda ned driver_fotograf 5.22.894b så ska ni se att det genast blir bättre. Skulle det mot all förmodan inte hjälpa får ni även ladda ner firmware_fotograf 3.56a_upd2 och installera den.

Tyvärr kan det då krävas att ni även införskaffar cable_usbnavelsträng_fotograf_revB för att kunna genomföra uppgraderingen. Den tidigare cable_usbnavelsträng_fotograf_revA är inte kompatibel med denna version av firmware_fotograf.

Eller också tar ni fram lådkameran från vinden. För att använda den krävs inga konstiga uppgraderingar... :)
 
Jag drar den enkla slutsatsen att det beror på att folk inte kan läsa längre. Det syns ju om inte annat på pråkbruket i just de trådar som handlar om dessa frågor. Att språket förfaller tycks ändå inte anses vara ett problem, när den saken diskuteras. Jag undrar bara lite stilla hur dessa människor ska klara sig i arbetslivet och resten av verkligheten, när de inte ens kan läsa en enkel manual.

Jag gjorde en "google-sökning" på ordet "pråkbruket" och fann tyvärr ingen förklaring. Då blir det svårt att läsa och förstå...

Eller så kanske man får bestämma sig att det nog går hyfsat bra att förstå vad någon menar ändå, om rätta viljan finns och man inte tillåter sig att fastna på stavfel och andra små förtretligheter som kan uppstå vid användandet av ord. ;)
Åtminstone i sammanhang som t ex forumtrådar på Fotosidan.
/Nonno
 
Senast ändrad:
Jag drar den enkla slutsatsen att det beror på att folk inte kan läsa längre. Det syns ju om inte annat på pråkbruket i just de trådar som handlar om dessa frågor. Att språket förfaller tycks ändå inte anses vara ett problem, när den saken diskuteras. Jag undrar bara lite stilla hur dessa människor ska klara sig i arbetslivet och resten av verkligheten, när de inte ens kan läsa en enkel manual.

Riktigt bra inlägg du startade med!
Kunskapen till bra bilder har alltid varit hos fotografen, bildkomposition brukar man säga eller erfarenhet av fotografering, kameran bara hjälper till, du måste själv ha grundkunskaperna!

Ofta tycker unga killar och tjejer, det verkar grymt med foto, måste ha en avancerad systemkamera, - men efter några månader svalnar intresset, kameran är för otymplig och tung.

En rolig felstavning gjorde du allt, kanske avsedd, här fick den sin markering, "Det syns ju om inte annat på pråkbruket i just de trådar som handlar om dessa frågor."

Fram för bättre bildseende, med en enkel kamera, än en mycket avancerad kamera i händerna på en novis!
 
Visst är det så; ibland blir man lite trött när det frågas om saker som står i manualen eller är första träff med en enkel Google-sökning. Man lär sig mer och bättre på att försöka själv än att få svaret från någon annan.

Jag är också rätt trött på detta. Och ändå tillhör jag väl "curling-generationen". Sen kan det ju vara att folk är för slöa och helt enkelt inte bryr sig tillräckligt för att ta reda på svaret själv. Men det får en att undra vad dom skulle med svaret till. Google är, och kommer alltid vara det bästa verktyget jag har i min dator.
 
Jag tror också att en del av förklaringen ligger i att FS blivit någon sorts lunarstorm. En väldigt stor andel av medlemmarna verkar vara fullständiga noviser på denna sida "Där fotografer möts". Märker en väldig skillnad bara sedan jag själv gick med.

Dessutom sätts ribban i olika forum ganska mycket av vad som "tillåts" utan att någon reagerar (vänligt men bestämt). Om man artigt går in och svarar på frågan: Vad skall jag köpa för kamera? eller: Hur får jag upp blixten på min D90? för femtioelfte gången får man nog förvänta sig att den typen av frågor fortsätter att drälla in.

Jag tycker även att man i den mån man irriterar sig kunde gå in och hänvisa till lite egen intellektuell verksamhet, som att läsa manualer eller googla till exempel. Eller kanske basvara frågor av typen: Vilket objektiv skall jag köpa? med motfrågan: Vad tycker du att du behöver?

Ps. En idé vore att införa moderatorer för forumen som kunde försöka upprätthålla en viss standard i trådarna. Som det är nu tycker jag det verkar som om man bara går in när man anser att tonläget blir för högt.
 
Ibland när jag blir intresserad av frågan och svaret själv kan jag göra en Googlesökning och sedan svara i tråden med Google-söklänken. Så har jag lärt mig något själv, svarat på frågan om än indirekt, och på vänligaste sätt givit en liten vink om hur man kan söka själv nästa gång.

Sedan ska man väl som sagt inte underskatta den sociala biten, många verkar nästan gilla själva diskuterandet och att få starta en egen tråd mer än själva sakfrågorna. :)

Edit: Som svar på PS:et ovan, jag är ingen vän av hårda forumpoliser, det bara dödar intresset för att vara med och diskutera. Jag tycker det brukar sköta sig själv rätt bra.
 
...

Edit: Som svar på PS:et ovan, jag är ingen vän av hårda forumpoliser, det bara dödar intresset för att vara med och diskutera. Jag tycker det brukar sköta sig själv rätt bra.

Jag tycker inte heller att det skall vara några forumpoliser. Men någon kanske kunde stoppa en del trådar som det redan vimlar av och hänvisa trådskaparen till dessa i stället exempelvis.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.