Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

uppdrag dagis!

Produkter
(logga in för att koppla)

EmmaT

Aktiv medlem
Jag ska vara med på ett dagis en dag och fotografer när barnen lekar ochh lite allmänna att-göra-på-dagis-saker. Jag undrar om ni har några tips på bilder etc.
Bilderna kommer att fotas med min Canon 20d med ett Canon Ef 18-58mm objektiv. Korten kommer att tas både inomhus och utomhus.

Det Jag är mest "rädd" för är att barnen kommer vara så nyfikna av mig och min kamera så att jag hamnar mer i centrum än deras lek, några tips för att slippa det?

Skulle bli jätteglad för lite almänna tips om att fota barn och/eller repotagefoto (om man nu kan kalla det repotagefoto...)

MvH / Emma - som alltid undrar över saker!
 
Ha det så trevligt, dom kommer så klart vara intresserade av dig... i ungefär 15min, små barns koncentrationsspann är inte så långt. Sedan kommer dom att leka på som vanligt. Ha blixt för inomhusbilderna, det går fort på dagis. Bered dig på att du kommer att åka på en rejäl förkylning några dagar senare, ett genomsnittligt svenskt dagis skulle räknas som biologiskt stridsmedel i vilken krigsförbrytarrättegång som helst. Framför allt ha kul och oroa dig inte alltför mycket över fingeravtryck på linsen, det går att torka bort.
 
okej, tack för svaret. Förkylningar eller fingeravtryck är jag inte rädd för (linsen har fått smaka på fingeravtryck förrut =). Tyvärr så har jag ingen blixt, än, så det blir tyvärr blixtlöst, om man inte räknar med den inbyggda blixten men jag tycker inte den är någon höjdare.

/ Emma - som hoppas på en rolig och lärorik dag!
 
Så här skulle nog jag göra.

Börja med att ta ett kort på ett vanligt vitt papper i dagisbelysningen för att sedan använda den som "egen vitbalans". Tänk på att fylla ut hela "partial metering" cirkeln i sökaren med papperet. Har du autofokusen på så brukar detta inte funka så bra eftersom kameran inte tillåter dig att ta bilden om kameran inte hittar fokus. Och det har den jäkligt svårt för när du fyller hela sökaren med en enfärgad yta. Bara att köra manuell fokus under denna del. Efter att bilden är tagen så väljer du denna bild som vitbalans. Jag brukar göra så även om jag skjuter i Raw... då ser bilden någorlunda rätt ut i displayen.

Sen skulle jag nog välja att köra ISO 400 - 800 för att slippa allt för mycket brus. Tiderna blir ju lite långa men det brukar jag avhjälpa med att köra i continous drive när jag tar bilderna. Tar runt tre bilder varje gång jag vill ta en. På så vis är chansen rätt stor att man slipper skakningsoskärpa på åtminstone nån av dem. Efter bilden har tagits zooma in och kolla så det ser skarpt ut. Om inte radera bilden på en gång och kör vidare.

Kör du enligt ovan tycker jag det funkar rätt okej utan att använda blixten.

Glöm inte att ändra vitbalansen bara om du börjar plåta med blixten.

Sen när det gäller själva idéer till bilder på dagis så är det nog bara att ta bilder på nästan vad som helst barnen gör. Det händer alltid nått.
Tänk på att variera lite. Olika vinklingar. Olika kompositioner och framförallt ta bilder i olika höjd.
 
Tack för tipsen Fredrik. Tror jag ska smygträna lite hemma så jag inte behöver börja fibbla med allt för mycket där. Jo, som tur är brukar barn vara tacksamma modeller, dom hittar alltid på något kul, en min , en rörelse eller något bus =)

Tack, igen / Emma
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.