Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppdateringsproblem Photoshop CS2 Win!

Produkter
(logga in för att koppla)

leifb

Aktiv medlem
I fredagskväll uppdaterade jag Ph CS 2. Startade om som vanligt. Men blev ännu en gång ombedd att starta om för att uppdateringen skall fortsätta. Inget hjälper meddelandet kommer varje gång vid omstart. Är det någon som vet vad att göra. Eller är det något fel från Adobe. Ringer nog supporten på måndag om inget händer.
 
hmm.. jag är ingen expert på ämnet, men som alltid när windows k*kar ur med nyinstallerade program så brukar jag avinstallera och se till att allt tas bort, kanske till och med gå tillbaka till senaste systemåterställningspunkt, för att sedan installera om allt på nytt.
det är vad jag skulle gjort även i ditt fall.

lycka till!

mvh / m
 
Systemåterställningspunkt?

Jag har avinstallerat och återinstallerat. Hur gör jag för att komma till hanteringen av systemåterställningspunkt?
 
Microsoft uppträder skamligt!

Jag fick samma problem efter ”säkerhetsuppdatering” av Windows XP i förra veckan. Försökte göra felanmälan till Microsoft men de vill ha 650 kr + moms för att ta emot en felanmälan!
Jag tittade i loggboken och där är det diverse ”skitfel” loggade men troligen inget som har med CS2 att göra…
Kollade på ”omstart” på nätet och det finns massor med förekomster och även just detta fel. Om man svarar nej på omstart så funkar datorn tydligen OK. Min gissning är att det har med fleranvändarfunktionen att göra eftersom det började gå fel efter att en sådan ”säkerhetsuppdatering” installerats. Jag har även noterat att tydligen nätverksfunktionen är påverkad. Om man bränner en dvd och hämtar datat från annan dator i det lokala nätverket så ”hoppar det ur” om man har valt data från olika diskar på den andra datorn i nätverket.
Jag kör med CS2.
Jag är ganska trött på Microsoft och deras s.k. säkerhetsuppdateringar. Ibland är det flera per vecka och frågan är om inte hela PC-konceptet är ett fiasko. Att Microsoft tydligen dessutom inte vill ha med användarna att göra medför givetvis att de inte utvecklar produkten tillsammans med användarna. Jag tycker att Microsofts uppträdande är skamligt och oförskämt…
/Harald
 
Har man ett bra antivirusprogram (jag har NOD32) och en brandvägg (min är ZoneAlarm Pro + hårdvaru brandväggen i mitt NETGEAR modem) då ger inte Micro$ofts säkerhetsupdateringar mycket mer, IMHO.
Själv uppdaterar jag inte Win XP Pro.Funktionen är också bortkopplad här. Senast la jag till SP2 pga. att vissa program kräver det.
Systemåterställningen är också bortkopplad. Jag använder Ghost istället, speciellt innan jag installerar ett större program.
/Fred
 
Till Harald:
Jag har också svarat Nej till omstart och fortsatt att jobba. Tror du att CS 2 är uppdaterad som den skall trots meddelandet. Jag skall maila frågan till Adobes support. Berättar här om jag får något svar.
 
Upptäckte nyss att problemet är annu större. Har ominstallerat CS 2. Går in på hjälpen för att uppdatera från 9.0 till 9.2. Går inte, det gamla meddelandet om att starta om kommer fram och jag kan inte uppdatera.
 
Leif,
Jag vill helst inte avinstallera CS2 rakt av… Ska man inte göra detta på ett speciellt sätt så att man inte tappar licensen? Man fick väl använda det 30 dagar och därefter var man tvungen att registrera programmet. Jag minns inte hur det var… Jag har valt automatisk uppdatering av CS2 och har nu 9.0.2. Finns 9.2?

Jag svarar nej på ”starta om” och jag tycker att jag kan använda CS2 som vanligt. Är det fler som fått problem vid senaste uppdateringen av CS2 eller av Win XP.

Jag kör också med Netgear hårdvarubrandvägg och med AVG Antivirus. Det är nog sant att hårdvarubrandväggen spärrar effektivt. Frågan är om man inte ska ha senaste uppdatering av XP? Microsoft erbjuder ju denna service tydligen utan någon garanti eller ansvar. Kör man Microsofts kontrollprogram för att se om man har en ”levande” licens så har man ju inte detta tydligen efter något år…
/Harald
 
Skrivfel: 9.0.2 skall det vara.

Min ena datamaskin där jag inte avinstallerade har version 9.02 efter fredagens uppdatering som var automatisk. Men omstartsfrågan kommer varenda gång jag startar maskinen.

Min andra som jag normalt bara surfar på fick efter avinstallation och nyinstallation version 9.0 (den som finns på CD:n och är ett köpt program) och går inte att uppdatera utan omstartsfrågan dyker upp istället.
 
www.adobe.com

Om jag går till Adobe hemsidan och downloads och gör uppdatering därifrån fungerar det. Då får jag version 9.0.2. MEN frågan om omstart "ploppar" fortfarande upp varenda gång jag startar datorn.
 
Jag har gjort ett test på en dator med W2K och då gjorde jag först ”säkerhetsuppdateringen” från Microsoft och var inloggad som Adm. Kunde därefter starta och stänga av datorn både som Adm och klient utan att bli uppmanad att starta om.
Försökte därefter installera 9.0.2 via uppdatering inifrån CS2 men det tog stopp p.g.a. begäran om omstart mitt i uppdateringen. Gick då in på Adobes hemsida och då funkade uppdateringen men jag får begäran om omstart när jag loggar på datorn som Adm. Loggar jag på som klient så begärs ingen omstart.

Har luskat lite i detta utan att hitta någon lösning. Microsoft vägrar ta emot någon felanmälan och Adobe har så dålig ordning på sin site så att den felanmälan man skriver hamnar i en tom länk!

Har försökt att gräva i detta lite mer informellt och då kommer man ganska snart fram till att Microsoft skyller på Adobe och vice versa. Problemet befinner sig alltså på rena sandlådenivån.

Jag struntar i detta fel just nu men kommer, på sikt, att ta upp det med en kontakt jag har på Adobe.
/Harald
 
Jag själv har uppdaterat till 9.02 och motsvarande Bridge utan det minsta problem. Jag har den engelska CS2. Kanske ligger felet i Windows XP? SP2 har jag därför att Nikon Capture NX och Adobe Lightroom kräver det.
Så, jag tror inte att själva uppdateringskomponenterna strular där.
/Fred
 
Harald.

Ser fram emot att höra vad du kommer fram till med din kontakt. Jag mailade till Adobe och fick till svar att de inte har support via mail. De bad mig ringa istället men jag har hittills inte haft tid att vänta kvar i telefonkön. Ringer dock vidare.

Allt verkar ju fungera ändå om jag går omvägen över adobe.com för uppdatering. Men meddelandet om omstart som hänger kvar irriterar mig.

En sak till, det verkar som om Adobe har stängt möjligheten att hämta betaversionen av Lightroom eller gör jag fel?
 
Jag hade samma problem. Mitt PS blev korrekt updaterat men omstartrutan ploppade upp i alla fall. Det går att få bort den tillfälligt tills adobe kommer med en permanent lösning.

Gå in i C:\program\delade filer\adobe\updater och döp om filen AdobeUpdater.exe till något annat, förslagsvis oldAdobeUpdater.exe så man lätt kan ändra tillbaka igen.

Men som sagt, detta tar bort meddelandet om man stör sig på det men det löser inte problemet, Adobe Updater blir inaktiverat.
 
Emil

Tack Emil för svaret.

Vet du om Adobe vet om att problemet finns?

Om jag inte tar bort omstartsrutan som du föreslår kommer den "automatiska" uppdateringen att fungera?

Vet du ngt. om Lightroom? Tog bort programmet lite för snabbt och nu kan jag inte hitta nedladdningen igen.
 
Jag utgår ifrån att Adobe vet att problemet finns eftersom vi är flera som har samma problem.

Nej jag tror inte automatiska updateringar fungerar eftersom man sätter AdobeUpdater ur spel, men det är en temporär lösning om man vill bli av med rutan.

Lightroom kan man väl ladda hem här:
http://labs.adobe.com/technologies/lightroom/
om man registrerar sig vilket är gratis.
 
Emil

Tack, dig var det ordning på!

Jag hade fel adress för att hämta hem Lightroom,
labs var inte med.

Det skall bli intressant att se vad Adobe kommer att göra. Jag kommer att fortsätta att ringa dem.
 
lazze_gurra skrev:
Det löser sig själv om ni tömmer temp-mappen:

C:\Documents and Settings\Användare\Lokala inställningar\Temp

*/Lasse

Tack för den infon!

Nu slapp jag den rutan och Adobe visar att det finns uppdateringar att göra.

Nu har jag bara ett problem kvar, det är att datorn låser sig när jag går in i en av mina bildmappar med Bridge
Jag kan titta på dem med andra program, ingen fil verkar vara korrupt.


/Michael
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.