Annons

Uppdatering av Nikkor Z 24-120/4,0 S till firmware v. 1.10

Produkter
(logga in för att koppla)

Goooran

Aktiv medlem
Vid uppdatering av mitt Nikkor Z 24-120/4,0 S till firmware v. 1.10 upptäckte jag att det inte går att välja manuell fokusering.
Fungerar utmärkt med andra objektiv.
Har en Nikon Z6 II som är uppdaterad till firmware v. 1.40
Har kontaktat Nikon och väntar på svar.
Har någon annan noterat detta?
 
Senast ändrad:
Hur vanligt är det att objektiv har 3 ringar? Då jag nyligen köpte objektivet och egentligen inte använt det har jag inte noterat den 3:e ringen.

Om vi pratar Z-systemet:
Objektiven med liten skärm och knappar på har det, t ex f/2,8-zoomarna (förutom det Tamron-baserade 28-75) och 50/1,2:an. Ergo, det är mer påkostade objektiv där chansen är stor att det finns tre ringar. 24-120/4 är lite av ett mellanting där skärmen saknas, men det har ändå tre ringar och knapp.
 
Om vi pratar Z-systemet:
Objektiven med liten skärm och knappar på har det, t ex f/2,8-zoomarna (förutom det Tamron-baserade 28-75) och 50/1,2:an. Ergo, det är mer påkostade objektiv där chansen är stor att det finns tre ringar. 24-120/4 är lite av ett mellanting där skärmen saknas, men det har ändå tre ringar och knapp.
Intressant att följa den här tråden! Jag har haft objektivet (Z24-120/4S) som "standard" på kameran sedan ett par månader men inte förrän nu, när jag läst inläggen, noterat att det finns tre ringar. Den längst in på objektivet har varit oanvänd, men nu är den inställd på bländare! Suveränt! Ren och skär bonus.
 
Intressant att följa den här tråden! Jag har haft objektivet (Z24-120/4S) som "standard" på kameran sedan ett par månader men inte förrän nu, när jag läst inläggen, noterat att det finns tre ringar. Den längst in på objektivet har varit oanvänd, men nu är den inställd på bländare! Suveränt! Ren och skär bonus.
Eftersom jag nästan uteslutande använder autofokusering (pga glasögon) har jag inte reflekterat över att ringen för fokusering är placerad längst ut på objektivet. Fungerar ju faktiskt bra inser jag nu när jag provat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.