Annons

Uppdatering av min kameraväska

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmis_n

Ny medlem
Hejsan!
Jag tänkte uppdatera min kameraväska lite. Jag har nu en Pentax k10d och är väl nöjd med den. Skull dock önska lite högre iso och snabbare serietagning.
Jag tänkte byta märke nu, till en Canon eller Nikon. Detta för att om jag någon gång i framtiden skulle vilja byta upp mig en bra bit så går inte detta i Pentax (visst k20, men steget är ju inte så stort).

Så nu är jag lite frågande till vilken kamera jag ska välja. Jag vill
ha antiskak, högre iso än 1600 och över 3bild/sek.

Tacksam för all hjälp!

Tror inte det spelar någon roll vilket av Nikon eller Canon du väljer. Det viktigaste är ju att du trivs med kameran du väljer. Försök att klämma på så och känna på så många som möjligt.
Personligen gillar mina händer Nikon, hittar rätt reglage o knappar och själva känslan är bra på dem. Men d700:an är lite för klumpig, där är min gamla d200 bättre.
Vet inte vilken budget du tänkte dig, men känn på allt, även det klart över budget eftersom du ju kanske uppgraderar i framtiden och toppmodellerna av idag kommer säljas begagnat om ett par år.

Men av nikonmodelleran är d90 eller d300 ett lyft och a canon är nog 40d eller en beggad 5d (men den har ingen snabb serietagning) ett bra val.

Lycka till med sökandet.

//Johan

Emma N..

Om du tittar dig runt så använder även dom med superkamerahusen oftast ljuskänsligare optik... med en Pentax K10D där stabiliseringen sitter i huset blir kombinationen ljuskänsligare optik med stabiliseringen en kombo av klass..Samt den relativt sett ändå goda isoförmåga Pentax K10D har så utökas den ytterligare med ljuskänsligare optik...

Jag tror att om du inte skall sattsa betydande summor så.. Optiken Emma.. Titta där först.. Ja såvida du nu inte redan gjort det och ändå inte är nöjd...Såg ju du inte är en nybörjare med alla bilder du tagit... Så om jag utalar mig om nått du redan viste samt provat osv så får man be om ursäkt... men tittade på din sida och där står endast mer ej speciellt ljuskänslig optik upptagen... Du kan ju ha mer optik som inte står på din sida ju givetvis...

och..

Du tar ju en del bilder som absolut inte är i dom enklaste ljusförhållandena heller såg jag.. Utan du tar nog en del bilder där du om du skall ha en riktig förändring får sattsa en hel del slantar på både hus samt optik för få nått bättre egentligen där det ger skillnad.

jag tror jag långt före byte skulle försöka med optik.. Ev försöka låna nån mer ljuskänslig optik och prova kanske??.

mvh
Tobbe...

,

Senast ändrad:
Hejsan!
Jag tänkte uppdatera min kameraväska lite. Jag har nu en Pentax k10d och är väl nöjd med den. Skull dock önska lite högre iso och snabbare serietagning.
Jag tänkte byta märke nu, till en Canon eller Nikon. Detta för att om jag någon gång i framtiden skulle vilja byta upp mig en bra bit så går inte detta i Pentax (visst k20, men steget är ju inte så stort).

Tacksam för all hjälp!

Pentax har nog fler ess i rockärmen än K20 vad det lider... se till att din nya kamera åtminstone är lika bra som den du har, den är trots allt inte dålig!

Jag håller med Torbjörn här.
Överväg noga vilken optik du behöver/vill ha. Sedan köper du ett kamerahus för pengarna som blir över. Det är absolut den bästa vägen för (framförallt tekniskt) bättre bilder.

Nikon eller Canon... Tja. Det är svårt att säga. Beror kanske lite på vad du ska fotografera. Men det har ingen jättebetydelse. Det viktigaste är att du trivs. Själv har jag precis gått över till Nikon från Canon och är väldigt nöjd med det. Men det är ju jag det...

Lycka till!
Mvh /Peter

Hejsan!

Varken Nikon eller Canon har antiskak i kamerahuset. De har istället bildstabilisering i vissa objektiv.
Pentax, Sony och Olympus har antiskak i kamerahuset.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto