ANNONS
Annons

Unken feministpropaganda tillåten som bildkommentar?

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:
Jämställdhet är kanon!!
Så alltså om någon vill göra slitzbilder eller annan typ av bild borde väl alla bilder vara ok?
Om du är tjock eller smal, vi är ju bara människor allihop.

Jag är måttligt trött på ord som sexobjekt, bimbo, billig etc etc under vissa typer av bilder här på fs.
Tänk om någon skrivit "modellen är tjock som en gris" under någon bild med en stor och kraftig person, Hur f-n skulle de se ut?
De skulle bli ett herrans väsen det kan jag lova.
Nä jag säger igen, vi är människor allihop och vi ser ut som vi vill/gör. Det är bara för andra att acceptera! :eek:))
Jag förstår faktiskt inte vad en bild har med jämställdhet att göra alls. Jämställdhet är när man blir särbehandlad på grund av sitt kön. Det förekommer objektifiering av både män och kvinnor i bilder.
Jag grinar inte över att jag är alldeles för otränad för att nån skulle vilja ta modellbilder på mig. Varför skulle jag vilja det? Klart det vore trevligt att se lite bättre ut, men det skulle jag kunna ordna om det var värt besväret.
Kvinnor har väl lika stor valfrihet att inte svälja silikonmodet?

Edit: Jag begrep uppenbarligen inte ditt inlägg, men mitt svar får stå kvar, om än inte riktat till dig:)

Mattsen skrev:
Det gör jag också, givetvis (det var jag som startade tråden och skrev rubriken).

Ordet feminism fyllde nog sin funktion då det myntades. Numera får i varje fall jag en fadd smak i munnen när jag hör det. Vad beträffar trådtiteln så är den "snäll" jfrt med de nedvärdernade och kränkande uttrycken (både mot modell & fotograf) i de bildkommentarer jag syftade på.

Jag håller med om att kommentarerna har blivit för hårda ibland. Men som jag sa tidigare. Visar man upp sin kropp och vill bli bedömd och uttittat får man kanske räkna med kritik. En artist som ger hela sitt liv åt texter och musik på skiva och ger ut den kan bli totalsågad med ord som värdelöst, och rent skit. Men det är tydligen okej att få det uppslaget på helsidor, medans en modell inte för höra att det ser onaturligt ut med silikonbröst och läppar som är förstorade. Det finns tydligen en viss skillnad där. Men ibland blir man bara upprörd, då kan orden kanske bli för hårda, det ber jag om ursäkt för. Samtidigt väljer man att vika ut en tjej för allmän beskådan och får kanske räkna med kritik. Att säga att en tjej med märklig pose ser krystad ut och att bilden bara förmedlar tjejen som objekt får vissa fotografer att se rött, istället för att fundera på om det kanske är så sexigt med tjejer i onaturliga poser. Bilderna är ju uppenbarligen gjorda för betraktaren, annars hade bilderna aldrig funnits i bildpooler.. /Maths

Makten skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad en bild har med jämställdhet att göra alls. Jämställdhet är när man blir särbehandlad på grund av sitt kön. Det förekommer objektifiering av både män och kvinnor i bilder.
Jag grinar inte över att jag är alldeles för otränad för att nån skulle vilja ta modellbilder på mig. Varför skulle jag vilja det? Klart det vore trevligt att se lite bättre ut, men det skulle jag kunna ordna om det var värt besväret.
Kvinnor har väl lika stor valfrihet att inte svälja silikonmodet?

Edit: Jag begrep uppenbarligen inte ditt inlägg, men mitt svar får stå kvar, om än inte riktat till dig:)

Nä mitt inlägg kanske var otydligt... jag vet inte. ;o)
Mitt inlägg va heller inte riktat till dej, utan bara mina tankar just för stunden.

Självklart har alla valfrihet att göra som dom vill, vi lever i Sverige. :eek:))

Och vissa gillar silikonmodet och andra inte, behöver inte vara något problem eller hur. Personligen skulle jag aldrig stoppa in silikon i mina tuttar, men om min väninna gör det eller någon annan så är det ju deras sak tycker jag.
Och långt ifrån alla modeller (som vi pratar om här) har silikon. Jag fattar bara inte varför folk ska störa sej? Ingen av oss här vet ju bakgrunden till att någon stoppar in silikon eller hur.

Otränad är väl inget fel det heller, jag skulle gärna fota dej... tränad eller otränad spelar för mej ingen roll. Inte heller tjock eller smal. För mej finns inga rätt eller fel när det gäller utsidan av en människa. Det är alltid insidan som räknas, men den syns sällan på bild. ;o)))

Makten skrev:
Feminism är inte längre samma sak som jämställdhet, om det nånsin varit det. För mig är en feminist en gnölkärring som hatar män för att hon själv väljer att vara så ful att ingen vill ha henne. Själva ordet antyder dessutom inte att det är fråga om jämställdhet. Tala om jämställdhet om det är det ni vill påtala. Ordet feminism är infekterat och förbrukat enligt mig.

Jämställdhet är däremot en självklarhet, tro inget annat.

*väntar med spänning på moraltanternas hårda motangrepp*

Om man ser ordet feminism som manshatande gnällkärringar så är det ju upp till dej. Bara för att ordet för dej bytt betydelse så betyder det ju inte att ordet förlorat sin egentliga betydelse. Och är det "unken feministpropaganda" att ha en åsikt? Är man naturhatare bara för att man kanske tycker att soluppgångsbilder är lite trista? Viker man ut sej på nätet får man tåla kritik. Det gäller ju alla bilder, så varför ska det inte gälla även "slitz-bilder"? Lägger man ut en bild med nån som visar brösten och putar med läpparna måste man ju räkna med att alla kanske inte gillar den vinklingen av kvinnan. Men smaken är olika.

evalisen skrev:
Och långt ifrån alla modeller (som vi pratar om här) har silikon.
Nä, men ofattbart många. Helt obegripligt. Jag tycker det borde vara en människa på 10000 som har det eller så, men det är inte direkt ovanligt att man ser det ens på badstranden. Riktigt hemsk utveckling:-(

Jag fattar bara inte varför folk ska störa sej? Ingen av oss här vet ju bakgrunden till att någon stoppar in silikon eller hur.
Nej, jag stör mig inte heller på det, men jag tycker att det är tragiskt, då jag är övertygad om att det inplanteras på felaktiga grunder, nämligen att killar inte skulle tycka att deras bröst duger som de är.

Det är alltid insidan som räknas, men den syns sällan på bild. ;o)))
Här är jag inte lika "riktig" i min syn. Jag tycker att utsidan är oerhört viktig hos en människa. Det är bland annat därför jag avskyr såna där kortklippta "feminister" som bara går in för att vara så okvinnliga som möjligt;-)
Utsidan är det första man ser hos en människa. Men det betyder inte att det skulle krävas nåt allra extraordinärt för att "duga", verkligen inte. En kropp som ser sund ut är en vacker kropp. Inte överdrivet smal eller vältränad, och heller inte fet och plufsig:-D

---------------------------------------------

husander skrev:
Om man ser ordet feminism som manshatande gnällkärringar så är det ju upp till dej. Bara för att ordet för dej bytt betydelse så betyder det ju inte att ordet förlorat sin egentliga betydelse.
Jag tror inte jag är ensam om att tycka att ordet har spelat ut sin roll. De flesta som verkligen brinner för feminismen idag verkar vara "såna".

Och är det "unken feministpropaganda" att ha en åsikt? Är man naturhatare bara för att man kanske tycker att soluppgångsbilder är lite trista? Viker man ut sej på nätet får man tåla kritik. Det gäller ju alla bilder, så varför ska det inte gälla även "slitz-bilder"? Lägger man ut en bild med nån som visar brösten och putar med läpparna måste man ju räkna med att alla kanske inte gillar den vinklingen av kvinnan. Men smaken är olika.
Nu vet jag inte riktigt vart du vill komma, för det här är lite motsägelsefullt i mina ögon. Du kritiserar ju motivet i det här fallet, och det är det jag inte gillar. Jag håller som sagt med dig i åsikterna om bilderna, men jag tycker inte att de är nåt att bry sig om.

evalisen skrev:
Och vissa gillar silikonmodet och andra inte, behöver inte vara något problem eller hur. Personligen skulle jag aldrig stoppa in silikon i mina tuttar, men om min väninna gör det eller någon annan så är det ju deras sak tycker jag.
Och långt ifrån alla modeller (som vi pratar om här) har silikon. Jag fattar bara inte varför folk ska störa sej? Ingen av oss här vet ju bakgrunden till att någon stoppar in silikon eller hur.

Otränad är väl inget fel det heller, jag skulle gärna fota dej... tränad eller otränad spelar för mej ingen roll. Inte heller tjock eller smal. För mej finns inga rätt eller fel när det gäller utsidan av en människa. Det är alltid insidan som räknas, men den syns sällan på bild. ;o)))

Många kloka ord Eva!!

FS har numera olika kritikpoler, varav en behandlar "bildens budskap". Lägger man in bilder där så är det väl helt oki att beskådarna t ex redovisar sin syn enligt den "huseliuska skolan". Under de andra polerna är det väl mer tveksamt, eftersom de förmodligen är till för kritik på det tekniska utförandet, kompositionen etc......i annat fall är ju budskapspolen helt onödig..eller har jag fel nu??

ThomasC skrev:
FS har numera olika kritikpoler, varav en behandlar "bildens budskap". Lägger man in bilder där så är det väl helt oki att beskådarna t ex redovisar sin syn enligt den "huseliuska skolan". Under de andra polerna är det väl mer tveksamt, eftersom de förmodligen är till för kritik på det tekniska utförandet, kompositionen etc......i annat fall är ju budskapspolen helt onödig..eller har jag fel nu??

Beror på. Anledningen till att jag startade denna tråd var grova påhopp både på fotograf och modell, mer eller mindre uttryckligt idotförklarande av demsamma, vilket jag anser inte hör hemma i någon pool....

Makten skrev:

Nej, jag stör mig inte heller på det, men jag tycker att det är tragiskt, då jag är övertygad om att det inplanteras på felaktiga grunder, nämligen att killar inte skulle tycka att deras bröst duger som de är.

Du behöver inte tyckta ens det är tragiskt, det är inte ditt beslut och du behöver inte lida för vad andra gör. ;o)

Jag tror heller inte att alla som operarar sej gör det för att behaga mannen, det finns andra anledningar och dom är många. Ialla fall för alla dom människor som jag pratat med om detta. :eek:)

Makten skrev:

Här är jag inte lika "riktig" i min syn. Jag tycker att utsidan är oerhört viktig hos en människa. Det är bland annat därför jag avskyr såna där kortklippta "feminister" som bara går in för att vara så okvinnliga som möjligt;-)
Utsidan är det första man ser hos en människa. Men det betyder inte att det skulle krävas nåt allra extraordinärt för att "duga", verkligen inte. En kropp som ser sund ut är en vacker kropp. Inte överdrivet smal eller vältränad, och heller inte fet och plufsig:-D

Utsidan är såklart det första du ser visst... men finns det inget "innanför" går du snart därifrån. :eek:)) (även här har vi alla olika värderingar vad vi tycker är viktigt på insidan hos en person, därför brukar jag alltid säga - det finns en för alla)
Utsidan för mej har ingen som helst betydelse, jag tycker att utsidan har mer betydelse för sej själv och man gör sej så "fin" så man själv trivs. :eek:))

evalisen skrev:
Du behöver inte tyckta ens det är tragiskt, det är inte ditt beslut och du behöver inte lida för vad andra gör. ;o)
Jag behöver heller inte lida för alla stackare som svälter ihjäl runtom i världen varje dag. Men det är tragiskt.

Jag tror heller inte att alla som operarar sej gör det för att behaga mannen, det finns andra anledningar och dom är många. Ialla fall för alla dom människor som jag pratat med om detta. :eek:)
Jag tror inte att man kan få ett ärligt svar från nån som gjort ett sådant ingrepp själv faktiskt. Och självklart menar jag att det är indirekt som det beror på tron om mäns syn på kvinnan. Vad skulle det annars vara? Varför skulle nån köpa moderiktiga kläder om ingen brydde sig? "För att jag tycker att det är snyggt såklart". Ja, säkert. Varför tycker man att det är snyggt då? För att det är vedertaget, eller man tror att det är vedertaget rättare sagt.

Utsidan är såklart det första du ser visst... men finns det inget "innanför" går du snart därifrån. :eek:)) (även här har vi alla olika värderingar vad vi tycker är viktigt på insidan hos en person, därför brukar jag alltid säga - det finns en för alla)
Japp, men jag faller heller aldrig för nån jag inte tycker om utseendemässigt. Då blir man kompisar, inte mer.

Utsidan för mej har ingen som helst betydelse, jag tycker att utsidan har mer betydelse för sej själv och man gör sej så "fin" så man själv trivs. :eek:))
...Och det gör man förstås omedvetet för att man vet att andra uppskattar det. Inbilla dig inget annat;-)

Det handlar om att trivas med sej själv.
Så jag behöver inte inbilla mej någonting. :eek:))

Men vi säger så här, din fru har fött dina tre barn och ammat och så... brösten hänger där som tunna taxöron och hon trivs inte med sej själv... du vill inte att hon ska operera sej men hon vill för att känns sej mer "som hon var innan". Och beslutar att göra operationen ialla fall, Vad gör du då?
Förbjuder henne?

Eller vi tar ett annat exempel, någon har fått bröstcancer och är tvungen att ta bort hela bröstet. Hon mår skit för hon känner sej inte längre kvinnlig (kvinnor har ju sina former trots mode osv.) och beslutar sej för att göra en operation. Är det lika fel då? Gör hon också det för att behaga mannen?

Det finns unga tjejer som inte får några bröst alls... och dom önskar det mer än allt annat för att känna sej kvinnliga.

Jag menar bara att man kan inte sätta sej över andra och säga var som är rätt och riktigt, det måste varje person avgöra själv. :eek:)

Sen pratade vi inte om att barn svälter runt om i världen. Vi kanske ska göra en insamling till svältande barn när vi ändå håller på? :eek:)))

Sen kan man ju få lov att tycka vad man vill om silikonbröst.
Men jag tycker inte att den diskussionen hör hemma under modellbilder i bildkritik här på fotosidan.

evalisen skrev:
Det handlar om att trivas med sej själv.
Så jag behöver inte inbilla mej någonting. :eek:))

Men vi säger så här, din fru har fött dina tre barn och ammat och så... brösten hänger där som tunna taxöron och hon trivs inte med sej själv... du vill inte att hon ska operera sej men hon vill för att känns sej mer "som hon var innan". Och beslutar att göra operationen ialla fall, Vad gör du då?
Förbjuder henne?
Jag kan förstå tanken, men inte att göra det i praktiken. Kvinnligheten sitter väl inte där heller? Det måste handla om så mycket annat. Om ideal som är snedvridna t ex. Annars skulle hon säkert trivas ändå. Det är väl fullt normalt egentligen att brösten inte ser lika roliga ut efter tre barn. Kan man inte leva med det? Mådde folk lika dåligt av detta för 100 år sedan, när man inte kunde operera sig? Tror inte det...
Sen tror jag knappast att de flesta som gör implantat är de som har "taxöron", utan såna som bara vill ha större bröst i största allmänhet. Men det har jag ju ingen statistik på förstås;-) Men i de fall jag själv lagt märke till det har det varit på unga tjejer i 25-årsåldern.

Eller vi tar ett annat exempel, någon har fått bröstcancer och är tvungen att ta bort hela bröstet. Hon mår skit för hon känner sej inte längre kvinnlig (kvinnor har ju sina former trots mode osv.) och beslutar sej för att göra en operation. Är det lika fel då? Gör hon också det för att behaga mannen?
Det är en helt annan femma. Cancer är inget man borde behöva räkna med, men det är ju tyvärr ganska vanligt. Jag har full förståelse för en operation i dessa fall.

Det finns unga tjejer som inte får några bröst alls... och dom önskar det mer än allt annat för att känna sej kvinnliga.
Och jag hade alla gånger önskat att de lät bli. Hellre inga bröst än plast. Det finns ju hur sexiga tjejer som helst som är "plankor". Det sitter som sagt inte där.

Jag menar bara att man kan inte sätta sej över andra och säga var som är rätt och riktigt, det måste varje person avgöra själv. :eek:)
Självklart! Det gör jag inte heller. Jag är bara bekymrad över det.

Sen pratade vi inte om att barn svälter runt om i världen. Vi kanske ska göra en insamling till svältande barn när vi ändå håller på? :eek:)))
Haha, det var väl ändå en rättvis jämförelse? Man kan skita i allt som inte drabbar en själv förstås, och det var det jag anspelade på. Det drabbar inte mig att folk har knasig uppfattning om kroppen och sig själva, men jag bryr mig ändå.

evalisen skrev:
Sen kan man ju få lov att tycka vad man vill om silikonbröst.
Men jag tycker inte att den diskussionen hör hemma under modellbilder i bildkritik här på fotosidan.
Nä, det tycker inte jag heller. Men kanske i den här tråden;-)

Makten skrev:

Haha, det var väl ändå en rättvis jämförelse? Man kan skita i allt som inte drabbar en själv förstås, och det var det jag anspelade på. Det drabbar inte mig att folk har knasig uppfattning om kroppen och sig själva, men jag bryr mig ändå.

Jag har inte sagt att man ska "skita i allt". ;o)
Men vad var och en gör med sin EGEN kropp måste vara just upp till var och en. :eek:)

Och jag håller med dej att det inte sitter i brösten, men säg det till någon som mår skit av olika anledningen som handlar om just hennes bröst. Det jag menar är att allt är inte så enkelt, inget är svart eller vitt.

evalisen skrev:
Jag har inte sagt att man ska "skita i allt". ;o)
Men vad var och en gör med sin EGEN kropp måste vara just upp till var och en. :eek:)

Och jag håller med dej att det inte sitter i brösten, men säg det till någon som mår skit av olika anledningen som handlar om just hennes bröst. Det jag menar är att allt är inte så enkelt, inget är svart eller vitt.
Gärna, du får förmedla kontakten;-D

...Och jag menar att anledningen till att de mår skit är att de tror att idealen som råder inte lämnar något utrymme för "småfel". Vem är perfekt?

Den man som skulle klaga på för små bröst kan ju gå och dränka sig i närmaste toalett.

Makten skrev:
Gärna, du får förmedla kontakten;-D

...Och jag menar att anledningen till att de mår skit är att de tror att idealen som råder inte lämnar något utrymme för "småfel". Vem är perfekt?

Den man som skulle klaga på för små bröst kan ju gå och dränka sig i närmaste toalett.

Finns inte en enda som är perfekt, det vet du väl. :eek:)

Jag tror att det är lite större än så... än att skylla på vissa ideal som du tar upp. Vilket ideal förresten?

Jag håller med dej om det sista där... kanske lite hårt att dränka sej kanske. Men klagar man på sånt då fattas det något där på insidan. ;o)

evalisen skrev:
Finns inte en enda som är perfekt, det vet du väl. :eek:)
Jodå, i någons ögon. Det var ju precis det jag menade...

Jag tror att det är lite större än så... än att skylla på vissa ideal som du tar upp. Vilket ideal förresten?
Tja, tror du att de där lustiga killarna med penisfodral är intresserade av Björn Borgs senaste kalsong-kollektion?
Idealen ändras ju hela tiden. Man får inte ta dem på för stort allvar, vilket är precis vad som sker runtom oss. Folk anstränger sig till vanvett för att anpassa sig. Samtidigt är idealen inte alls nödvändigtvis det som tilltalar gemene man/kvinna egentligen.

Jag håller med dej om det sista där... kanske lite hårt att dränka sej kanske. Men klagar man på sånt då fattas det något där på insidan. ;o)
Ja, man undrar ju lite stilla...

Makten skrev:
Jodå, i någons ögon. Det var ju precis det jag menade...

Tja, tror du att de där lustiga killarna med penisfodral är intresserade av Björn Borgs senaste kalsong-kollektion?
Idealen ändras ju hela tiden. Man får inte ta dem på för stort allvar, vilket är precis vad som sker runtom oss. Folk anstränger sig till vanvett för att anpassa sig. Samtidigt är idealen inte alls nödvändigtvis det som tilltalar gemene man/kvinna egentligen.

Ja, man undrar ju lite stilla...

Man får heller inte vara rädd för utvecklingen runtom oss, tiden står inte still och allt förändras hela tiden.
Jag följer hellre med och försöker att förstå än att streta emot.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar