Annons

Unik Canon FX Svart

Produkter
(logga in för att koppla)
De kromade varianterna brukar gå för några hundra kronor på Tradera och Ebay. En svart kan nog betinga ett högre pris. Jag tycker mig minnas att jag såg en svart Canon FX på Tradera för nåt år sen, men jag minns tyvärr inte vad den gick för.

Bästa sättet att ta reda på vad den är värd är förstås att lägga ut den på en auktion på Tradera eller Ebay. :)

---
Finns det något värde på denna kamera?

Mja, jag tror att den skulle behöva vara helt svart för att ha samlarvärde. Wikipedia talar ju om två hel-svarta exemplar - vilket jag förmodar inkluderar slutarknapp, blixtsko, returspolningsvred etc. Vilket ju inte gäller för ditt ex. Det är trots allt rätt sällan man lyckas fynda rariteter i någon garderob hemma...

På Wikipedia står det att Canon FX "was available with either silver or black metal parts", och det vore nog lite underligt om det fanns två svarta varianter av kameran. Jag tror nog att den kamera som Göran har är ett exemplar av den svarta varianten.

Att författaren av Wikipediaartikeln bara känner till två svarta exemplar betyder knappast att det inte finns fler.

Returvred

Jag har varit kontakt med en samlare från USA som har två exemplar och det är mycket riktigt att returvredet inte är original.

---
Jag tror nog att den kamera som Göran har är ett exemplar av den svarta varianten.
---

Det är jag inte säker på.

Jag tolkar det som att Wikipediaförfattaren kan mena att det dels finns de vanliga "silver or black"-versionerna, och dels en ovanlig "all-black" version, dvs att det ev. skulle kunna finnas två olika "svarta" versioner.

Här är en länk till en bild på en Canon FX som är "svartare" än den trådskaparen har:
http://camerapedia.wikia.com/wiki/Canon_FX

Sedan har det högst sannolikt som du förmodar tillverkats fler än två ex. av den "hel-svarta" versionen. Eller det kanske är så att de som är riktigt sällsynta är ännu svartare än den (nästan) "hel-svarta" som kan ses i min länk ovan? Finns ju fortfarande kvar lite krom där som skulle kunna "svartmålas"... :)
.

Det är jag inte lika säker på.

Jag tolkar det som att Wikipediaförfattaren talar dels om de vanliga "silver or black"-versionerna, och dels om en ovanlig "all-black" version, dvs att det ev. skulle kunna finnas två olika "svarta" versioner.

Här är en länk till en bild på en Canon FX som är "svartare" än den trådskaparen har:
http://camerapedia.wikia.com/wiki/Canon_FX

Sedan har det högst sannolikt som du förmodar tillverkats fler än två ex. av den "hel-svarta" versionen. Eller det kanske är så att de som är riktigt sällsynta är ännu svartare än den (nästan) "hel-svarta" som kan ses i min länk ovan? Finns ju fortfarande kvar lite krom där som skulle kunna "svartmålas"... :)
.

På min kamera finns det inget krom som är svartmålat. Det är målat mässing.

Har jag helt klart för mig. Skrev ju "svartmålas" inom citattecken, för att det inte skulle tolkas bokstavligt som att någon skulle ha suttit och målat svart på krom - det har jag aldrig någonsin sett (vilket i och för sig inte är detsamma som att det aldrig skulle kunna ha skett nån gång... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar