Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ung i foto - USCH!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Hellström

Aktiv medlem
Tänkte bara berätta om en sak som har gjort mig fruktansvärt upprörd det senaste året. Detta är tidningen "FOTO"'s utnämning "Ung i Foto". Detta är en sida i slutet av tidningen där man utser månadens unga fotograf. Jag tycker att det är lustigt att de senaste 8 månaderna (cirka) så har varje månads unga fotograf vunnit på sina SV/V bilder, och inte allt för sällan har de varit väldigt suddiga. Visst kan jag se en konst i det också, men jag tycker verkligen inte att det är ett representativt urval av de unga fotografer som finns i sverige. SKÄRPNING FOTO!!!!

Ett sätt att ändra på det är att skicka in dina egna bilder och se vart det leder.

/Tomas

Jag håller med dig Jonas.

Jag skickade in mina bilder för några veckor sedan. Undrar när man får reda på om man blir antagen eller ej.

Mvh
Jonas

Jag har redan skickat in mina bilder, kom inte med. Det hade jag iofs räknat med. Men det borde ju faktiskt komma med lite bilder som är tagna på ett riktigt sätt. Alltså riktigt exponerade och inte bara en massa flum bilder. För mig tog det ungefär 7 månader innan jag fick tillbaka mina bilder med texten. "Tyvärr så har..."

Jag förstår din reaktion! Bilderna som publiceras under rubriken "Ung i foto" är väldigt likriktade - och i min mening fullkomligt intetsägande. Man skulle kunna önska att Sveriges största (?) fototidning hade lite vidare horisonter vad gäller bildseende, men så är det uppenbarligen inte... :-(

mvh Janne

jag håller med dig Jonas! jag har själv skickat in bilder och fick samma svar, inte för att jag hade räknat med något annat...... men visst. man tycker att dom borde kunna visa något annat någon gång och jag tror att dom har ganska många bilder att välja bland.

bra att du tog upp dettta jonas

Vi får väl starta en Ung på Fotosidan avdelning? Som listar fram alla under X år? Eller nåt? Eller skall någon välja?

Ni får gärna komma med något bra förslag som pushar för Unga med ambitioner.

Håller med ....men

...det handlar väl om trender. Det kan inte vara en slump att många yngre fotar suddigt sv/v och företrädelsevis mest på sina polare...med Tri-X...och vidvinkel/nära. Det tar tid att hitta sin egen identitet i fotograferandet och innan man gör det så gör man det man tror är coolt i sina "likars" ögon. Man vill tillhöra en viss grupp både foto, musik och klädmässigt...alltså en image...mode helt enkelt. Men hursomhelst så är det kul att fota och allas bilder är välkomna. Själv vill jag ha en klass i Foto "nästan 33" så att jag kan skicka in oxå...
:)

............

.........en del av mig vill tillhöra gruppen Terjeanhängare...apropå att hitta en fotografisk genre...

Visst finns det olika trender men just det där med att plåta sina (tjej)polare i sv/v med eller utan diverse princessutstyrsel och tycka att man är sååå djup och konstnärlig känns nästan lite kusligt vanligt. Men det är klart att jag kanske har sett lite för mycket alster av media-/esteteleverna på min f.d. gymnasieskola...

Joo...det skulle vara roligt om ni hade en sån sida. Ung i Foto, man publicerade månadens fotograf från 0-25 år. Det tror jag skulle vara roligt. Samma sak skulle man kunna ha fast med Månadens Veteran eller nåt liknande...

Fantastiska bilder i Ung i Foto. Borde vara lite fler bilder av den varan på fotosidan. Förr var ju verkligen den vinjetten totalt beig: närbilder på blommor och solnedgångar i nästan alla nummer.

Senaste tidningen, den som kom i fredags, var verkligen en bra tjej omskriven. Härliga bilder!

Hassan skrev:
Jag tycker bilderna i 'Ung i Foto' håller bra klass.

Hmm... bra klass. Vi har tydligen olika definitioner av bra klass.
En bild av bra klass tycker jag ska vara välexponerad samt med bra komposition.
De bilder som visas på Ung i Foto är framförallt inte speciellt ofta välexponerade. Visst, de kanske har ett visst konstnärligt värde, men inte är det på det viset att av alla bilder som de får in på FOTO redaktionen så är dessa de bästa. Näää, långt ifrån, de kanske är de bästa i sin klass, men finns det inte lite fler klasser än bara SV/V??? Eller?

Jonas Hellström skrev:
finns det inte lite fler klasser än bara SV/V??? Eller?
Vadå, det brukar väl vara lite "rullbrädesåkning med vidvinkel" också ibland? ;-)

Jag kan faktisk hålla med om att urvalet verkar vara lite smalt.

Jag var med 1990 (eller om det var 1991). Undrar om man kan få vara med igen. Jag känner mig fortfarande ung... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar