Annons

Undo-bugg i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

DavidBerg

Aktiv medlem
Jag börjar bli oerhört less på Lightrooms Undo-bugg. Jag verkar inte vara ensam om den: http://www.lightroomforums.net/showthread.php?t=3891

Har ni råkat ut för den?

Buggen manifesterar sig som att när du gör undo så görs undo på en väldig massa steg istället för bara det senaste.

Ctrl-z sitter ju i ryggraden och det är oerhört svårt att vänja sig av med. Oftast klarar jag det men det krävs ju bara att man missar en gång så kan det vara kört! Igår satt jag och taggade lite bilder, beskar och fixade kurvor etc. Försökte klona bort en liten fläck på ett foto men det blev inte bra, råkade trycka Ctrl-z och vips så var en timmas arbete borta! Eftersom det görs undo på säkert 100 steg så ser jag hur stegen liksom blixtrar förbi under kanske en eller ett par sekunder. Känns nästan som en tidsresa tillbaka i tiden ;-)

Funderar på att bryta loss z-tangenten eller nåt, det är ju inte så ofta man behöver den när man skriver ändå ;-)
 
Vilken otroligt sur bug.

Som tur är för mig så verkar det bara gälla Windows och inte Mac om man ska lita på tråden du länkade till. Du såg väl att ibland men inte alltid så fungerade det med att gör Redo?
 
Senast ändrad:
Vilken otroligt sur bug.

Som tur är för mig så verkar det bara gälla Windows och inte Mac om man ska lita på tråden du länkade till. Du såg väl att ibland men inte alltid så fungerade det med att gör Redo?

Ja jag såg det där med redo. Men har faktiskt inte tänkt på att prova det på sista tiden. De första gångerna det hände provade jag dock och då gick det bara att göra ett stegs redo :-(

I tråden nämner någon att det är 90% chans att Undo funkar, för mig är det nog snarare 50/50 ungefär. Och ja, det verkar bara vara windows. (Ytterligare en anledning att slutligen göra slag i saken och testa en mac).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.