Annons

Undervattenskamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Althalos

Medlem
Jag funderar över att köpa en liten digital undervattenskamera tills jag åker till Egypten i sommar. Men jag vet inte riktigt vad det finns för några.
Den enda kameran som jag har hittat är Olympus mju725SW men vill gärna veta om det finns fler liknande denna som man kan välja på och om sådana kameror är bra?

Annars har jag en Nikon D70s men det är ingen som vet om det finns något undervattenshus till den kameran?

Skulle vara väldigt tacksam för svar!

Vänliga hälsningar

Emelie
 
Hej Emelie,

Det finns ett foretag som heter Ewa Marine som gor forhallandevis billiga undervattenshus (www.ewa-marine.com). Jag har en Canon 20D och anvande Ewa Marines hus pa min senaste dyksemester...

Ewa Marine husen ar dock inte i hardplast, utan fungerar mer som en "forstarkt plast pase", dvs att man har en pase som ar 2-3mm tjock plast och som har utrymme for kameran, blixt, objektiv etc.

Fordelen ar att man kan kopa ett undervattenshus for runt SEK1500-2500, de husen i hardplast kostar fran SEK 12,000 - 20,000...

Dock ar det viktigt att veta vad du skall gora med kameran. Om du bara skall snorkla sa tyckte jag att Ewa Marine husen fungerade helt OK. Dock hade jag problem nar jag dok, dels att det var mycket luft i pasen sa det var svart att ga ner. Och om man inte hade nagon luft i pasen nar man borjade ga ner, sa blev kameran som "vakum forpackad" pa 10-20m djup, sa man kunde inte trycka av ett foto med latthet...

Min uppfattning ar att Ewa Marine husen funkar bra for snorkling, men kraver mycket mer av dig som dykare om du skall ta ner dem 10-20m ner. Det var ocksa svart att titta genom kameran nar man snorklade eller dok, eftersom hela huset/pasen flot, sa till slut sa skjot jag mer "fran hoften" och sag i stallet till att ta 100-200 bilder och sedan gick jag upp och redigerade bort 99%...

Jag angrar inte att jag kopte det, det ar roligt att ha en del bilder fran nar man dyker, men det ar absolut ingenting som ar hur latt som helst att klara av, bara sa att du vet. Jag har iofs bara dykt 10tal ganger, men nar min fastmo forsokte ga ner hade hon samma problem, och hon har trots allt dykt i 7-8 ar och gjort over 100talet dyk.

Infor var nasta dykresa kommer jag kopa ett undervattenhus till en liten point-and-shoot istallet, den ar nog lattare att hantera an en stor DSLR, men stor blixt ovanpa...
 
Tack för ditt tips Joakim!

Finns det inga fler som vill dela med sig av några bra ideer? Som sagt, ingen som vet några fler kameror liknande Olympus mju 725SW? Skulle nämligen vilja ha en lite sådan som är lätt att ha med och går att fotografera under vatten med.

Blir tacksam för alla svar jag får!
 
Hej Emelie,

Jag tittade pa Olympus kameran som du namnde. Det start att den ar waterproof ner till 5m. Det ar inte alltid detsamma som att det ar OK att ta ner den pa 5m och ta bilder...

Om du tanker ha en kamera for undervattensbruk, sa skall du nog kopa ett undervattens hus, sasom tex det har for den olympus kameran du namnde (http://www.olympus.co.uk/consumer/198_PT-033.htm).

Dvs, kameran i sig funkar att anvanda nar det regnar, eller pa stranden, men skall du fota undervatten, sa skall du kopa ett riktigt UV hus.

Lycka till

/Joakim
 
tror försej att just den olympusen SKA gå att fota med på 5 meters djup...
 
Hej!
Som svar på en av dina frågor: Pentax Optio W30 är också vattentät, ned till 3 meters djup.
Jag har själv Olympus mju 725SW, och har använt den utan hus för snorkling och med hus för dykning. Den funkar bra i båda fallen. Nu snorklar jag inte på några större djup så 5-metersgränsen har inte varit något problem.
// micke
 
Hej!
Jag köpte en Fuji F30 med ett UV-hus för att ha till att snorkla. Anledningen till att jag valde just F30 var att den är snabb, och har bra bildkvalitet vid högre iso. Jag tänkte att det borde vara bra under vattnet. (plus förstås att jag ville ha en kamera som är bra på land också! Jag menar, hur ofta kommer jag att dyka med den? Inte ofta!)
Det funkade ok, det som var svårt var att man inte ser så bra på skärmen så det blev många bilder som åkte direkt i soptunnan. Men kul var det! Och en del bilder blev ganska ok faktiskt... :)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/857458.htm?set=lp

Iaf, själva huset jag köpte är speciellt för F30 och funkade väldigt bra och kändes gediget. Det finns förstås en massa andra kompaktkameror som också har UV-hus som tillbehör.

/Pia
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.